Aviseringar
Rensa alla

Vid vilken ålder skall man ha gift sig?


mynona

Exner:

Har du några preferenser gällande din ålder?

Inte åldersmässiga - jag vill gärna kunna känna mig emotionellt säker, lugn och trygg och ha en stabil kärleksmässig situation (hur den nu än är utformad) vid en tidpunkt när jag fortfarande är attraktiv och ser ung ut, och med tanke på hur olika man åldras är det omöjligt att ange ålder, men jag har i alla fall goda gener att brås på vad gäller vackert åldrande 😉

Anura:

Om du spontant skulle säga en siffra dock? :p 

Men som framgår ovan vet jag inte. Fullt ärligt. Det beror ju på vilken bild du har av hur det ska vara. När jag tänker på kärleksrelation fokuserar jag starkt på en ömsesidigt emotionell intim nära livskamratlig relation där man upplever livet, stimulerar sig och förverkligar sig själva tillsammans. Det är inte lika beroende av ålder, även om jag för egen del föredrar att man fortfarande är ung (= ser ung ut) när man inleder en sådan relation därför att det ger flesta möjligheter att uppleva världen tillsammans på. Om du däremot har bilden av att den relationen ska se ut som ett traditionellt äktenskap med barnavel som huvudsyfte, så finns det säkert en tidsgräns för i alla fall kvinnan pga fertilitetshänsyn, men den bilden har som sagt inte jag


   
SvaraCitera

Tycker det beror på. Jag menar vissa skaffar familj och liv utan att gifta sig, medans vissa gifter sig och skaffar vaken familj eller liv. 


   
SvaraCitera
Exner

mynona:

Inte åldersmässiga - jag vill gärna kunna känna mig emotionellt säker, lugn och trygg och ha en stabil kärleksmässig situation (hur den nu än är utformad) vid en tidpunkt när jag fortfarande är attraktiv och ser ung ut, och med tanke på hur olika man åldras är det omöjligt att ange ålder, men jag har i alla fall goda gener att brås på vad gäller vackert åldrande 😉

Men som framgår ovan vet jag inte. Fullt ärligt. Det beror ju på vilken bild du har av hur det ska vara. När jag tänker på kärleksrelation fokuserar jag starkt på en ömsesidigt emotionell intim nära livskamratlig relation där man upplever livet, stimulerar sig och förverkligar sig själva tillsammans. Det är inte lika beroende av ålder, även om jag för egen del föredrar att man fortfarande är ung (= ser ung ut) när man inleder en sådan relation därför att det ger flesta möjligheter att uppleva världen tillsammans på. Om du däremot har bilden av att den relationen ska se ut som ett traditionellt äktenskap med barnavel som huvudsyfte, så finns det säkert en tidsgräns för i alla fall kvinnan pga fertilitetshänsyn, men den bilden har som sagt inte jag

Tack. Låter genomtänkt, och annat hade jag inte väntat mig. = )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

30  


   
SvaraCitera
b1son

27 för brud
typ 80 för brudgum


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag var liten tänkte jag att jag skulle gifta mig vid 25, få första barnet vid 28 och andra vid 30. Nu verkar det dock inte bli så riktigt uhuhu men får leva med ett husdjur så jag inte blir alltför ensam och erbjuda mig att vara barnvakt åt kompisars barn så jag får lite sånt i mitt liv också.


   
SvaraCitera
mynona

Exner:

Tack. Låter genomtänkt, och annat hade jag inte väntat mig. = )

Tack det var en smickrande förväntan!


   
SvaraCitera
Lod
 Lod

Aldrig. Eller om du blir ordentligt övertalad samt ni har varit tillsammans i minst 10 år och trivs ihop fortfarande. Det är då det sker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när en vill och lagligt får


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

28 Tkr jag e fint


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i vårt moderna samhälle tänker man nog inte så mkt på just giftermålet utan mer samboskap och barnskaffande men visst kan väl giftermål vara en kul grej kanske. skulle nog dock inte gifta mig i kyrkan kanske. 


   
SvaraCitera
nubbie

Baserat på ytliga ting tycker jag tjejer kan gifta sig när de är typ 24-30 och killar när de är ca 35 för då är de generellt sett snyggast Rodnar men ah, åldern spelar väl ingen roll på riktigt för mig. Har själv inget behov av att gifta mig någonsin, känner typ "whatevs".


   
SvaraCitera

Jag har gift mig en gång, det var jättefint men bara på skoj. 

Jag vet inte om jag vill gifta mig på riktigt. I.a.f. inte i kyrkan, jag är inte troende (bara stundtals wannabe-troende) och de där ceremonierna betyder inte nåt för mig. 

Men ritualer och ceremonier kan ju vara bra och att ha såna för något så fint och viktigt som kärlek känns ju inte helt fel. Men i.s.f. skulle jag nog vilja arrangera eget för jag tror inte det finns något färdigt koncept som jag riktigt kan identifiera mig med. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skall man gifta sig?


   
SvaraCitera
Draug

Behöver ju inte vara bundet till någon specifik ålder förutsatt att man fyllt 18 då. Giftermål känns ju lite onödigt och osannolikt för min del, men kan förstå de som vill det är ju ändå en tradition som sträcker sig långt bak i tiden.


   
SvaraCitera