Aviseringar
Rensa alla

Vidvinkel objektiv till Nikon


Ämnesstartare

Hej !
Jag undrar om det är nån som vet vad man kan ha för vidvinkel objektiv till en Nikon D40 ?

Vad är de för skillnad om det är fast eller om de har zoom ?

Skulle bli glad för svar [bigsmile]


   
Citera

fast är alltid bättre än zoom, bättre skärpa, lägre pris och.. kortare? skärpedjup
skärpedjup i fisheyeobjektiv kan väl va skitsamma iofs..


   
SvaraCitera

Tickstart:

och.. kortare? skärpedjup

Skärpedjupet beror på avbildningsskala och bländare. Det enda objektivet påverkar är bländare så det är ingen skillnad i skärpedjup i ett zoom och ett fast så länge de har samma bländare [y]


   
SvaraCitera

MusPlupp:

Skärpedjupet beror på avbildningsskala och bländare. Det enda objektivet påverkar är bländare så det är ingen skillnad i skärpedjup i ett zoom och ett fast så länge de har samma bländare

men de har ju typ aldrig det[crazy]


   
SvaraCitera

Tickstart:

men de har ju typ aldrig det[crazy]

Jo då, typ 75-300f/4 och 300f/4 200f/4 och 75f/4

Dold text: Har alla dom [blush][blush][blush] mihihihihi

Fast du kommer ju oftast lägre ner i bländarvärde om du köper fast eftersom det är billigare. Ska du jämföra 50f/2.8 med 50-300f/2.8 skiljer det nog runt 100 000 i pris. Däremot finns det ju motsvarande 50-300f/2.8-f/5,6 vilket blir billigt och då är det samma skärpedjup på 50mm [y]


   
SvaraCitera

var också sådär techbögig när jag var mindre, men en usel fotograf[crazy] har ett 50/1.4[blush]


   
SvaraCitera

Tickstart:

har ett 50/1.4

Å jag med! Jag älskart! Mitt favoritobjektiv! [love][love]


   
SvaraCitera

MusPlupp:

Mitt favoritobjektiv!

ja man behöver inget annat! +_+


   
SvaraCitera

Tickstart:

ja man behöver inget annat! +_+

Jo om man är naturfotograf [blush] Känns lite omöjligt att krypa fram så pass nära en räv, eller nått annat levande för den delen, med ett 50mm. Fast för vardagsfotograferign behövs inget annat!


   
SvaraCitera

MusPlupp:

Känns lite omöjligt att krypa fram så pass nära en räv, eller nått annat levande för den delen, med ett 50mm

naw räven[blush][blush] men då gör man bara som han, Terje Hellesø istället


   
SvaraCitera

Tickstart:

naw räven[blush][blush] men då gör man bara som han, Terje Hellesø istället

Haha tänkte inte på det [rolleyes]


   
SvaraCitera

Kitobjektiv brukar vara rätt sköna som vidvinkel ändå. Om det är ett sådant där 18-55. Saknade mitt när jag sålde min kamera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men ungefär hur stor skillnad är de på vanligt kitobjektiv 18-55 och vidvinkelobjektiv då ?
Te.x. vad kan man inte göra med ett 18-55 som man kan göra med ett vidvinkel ?


   
SvaraCitera