Aviseringar
Rensa alla

vietnamkriget


mynona

Randroid:

I hur du formulerade lät det som att USA bara stödde den existerande regeringen, vilket inte vara fallet för de ville inte heller ha med USA att göra, varför de fick tillsätta sin egna för att upprätta någon form av maktbalans i området.

Ja, det är sant. Jag skriver antingen uppsatser eller också komprimerar jag saker där alltför mycket är underförstått.

Randroid:

Det har väl ingen nation, egentligen. Det har alltid handlat om maktbalans.

Ja, men USA är provokativt hycklande - eller snarare patriotiskt nog att tro på sina egna officiella motiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Randroid:

Nordvietnam fick en kommunistisk regering, vilket resulterade i krig med FRANKRIKE, kriget eskalerade sedermera och USA la sig i.

Du blandar ihop Vietnamkriget med:

Indokinakriget

Vietnamkriget var mellan Nordvietnam och USA, mitt inlägg var bara en en menings sammanfattning och kunde därför inte ta med föregående kolonialrevolution.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Du blandar ihop Vietnamkriget med:

Njae, jag tycker bara om att dra hela tidslinjen för att visa på VARFÖR USA lade sig i. Det är lite som att säga "Första världskriget startade pga någon sköt en kronprins", det ger liksom inte bakgrunden och varför Serberna ville vara självständiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

olja, makt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Randroid:

Njae, jag tycker bara om att dra hela tidslinjen för att visa på VARFÖR USA lade sig i. Det är lite som att säga "Första världskriget startade pga någon sköt en kronprins", det ger liksom inte bakgrunden och varför Serberna ville vara självständiga.

Men USA lade i första hand sig i av kommunistskräck i både Indokinakriget och Vietnamkriget, inte för att förhindra frigörelsen från Frankrike. Så min första kommentar var fortfarande korrekt. [crazy] Samma som att USA i Sydvietnam såg till att valet ställdes in, eftersom det fanns indikationer på att kommunisterna skulle vinna upp till 80% av rösterna. USA hade den s.k. dominoteorin där man fruktade att om ett land blev kommunistiskt skulle även länder runt omkring bli det, och kommunismen skulle sprida sig som en löpeld över världen. Därför kunde man inte acceptera en kommunistisk regering i Vietnam.


   
SvaraCitera
Weilyn

Aengslig:

olja, makt.

Tvivlar starkt på att råolja hade någonting med vietnamkriget att göra, då Vietnams oljeresurser knappt ens hade upptäckts förrän slutet av sjuttiotalet.

//Weilyn - korrigerar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weilyn:

Tvivlar starkt på att råolja hade någonting med vietnamkriget att göra, då Vietnams oljeresurser knappt ens hade upptäckts förrän slutet av sjuttiotalet.

Tvivla du!


   
SvaraCitera