Aviseringar
Rensa alla

vig, har höft kulan åkt ur led?


Ämnesstartare

hej, nu börjar jag bli mer orolig över en sak som jag haft väldigt länge,det är mitt ena ben nu ska jag försöka förklara så man förstår, men ni vet ungefär vid höften alltså där benet börjar, typ höftkulan heter det. Men jag har märkt att det inte är något som stämmer med mitt ben, jag är väldigt vig och brukar ofta strecha för att jag dansar och sånt, men ibland när jag har benet i en sorts ställning i luften tex då känns det som att jag ska få kramp i höften men egentligen är det höftkulan som inte riktigt klarar av ställningen eller den är inte på plats? Så jag måste snabbt dra ner benet, och när jag känner med handen där höftkulan ungefär sitter och jag gör vissa rörelser så känns den inte helt ok gemfört med den andra höften. (den rör sig mer en den andra)

Jag har dock haft andra problem med mina ben för ungefär 4 år sen gick mitt knäskål ur led men den hoppade tillbaka och nu har jag inget problem med den, sen en sak som jag blev av med för bara några veckor sen, det är i andra benet när jag drar upp det mot huvudet och sedan tar ner det så ryckte det till vid låret upp mot rumpan,jag är rädd att det ska komma tillbaka för det har den gjort förut. (har haft det i ett år)

så frågan har jag skadat mina höfter för att jag är vig och antadligen inte finns nått att göra åt, eller finns det någon förklaring varför jag får ont i höften när jag har benet i luften på ett sorts sätt?

väldigt tacksam för svar! [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Vi är inga läkare, besök en läkare! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

idiot


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YaBasta:

idiot

Hårt ord! [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Hårt ord!

men ja e elak[badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YaBasta:

men ja e elak[badgrin]

Ah! Må gud driva djävulen ur dig! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i egenskap av um-doktor säger jag:
Du kanske har överrörliga leder. Var lite rädd om dig.


   
SvaraCitera

har också det där med höften, ehe. tror inte det är något farligt, bara jobbigt - men det får man ta. får avbryta sex ibland för att min höft blir konstig! :DDDDD men bara tillfälligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Må gud driva djävulen ur dig!

[wink]


   
SvaraCitera

Jadu, det låter inte helt omöjligt att höften skall kunna poppa ur led vid tex split rörelser och sedan poppa tillbaka. Har du dansat sedan ung ålder? När man är ung är benen av mjukare material och det skulle väl inte vara helt omöjligt att acetabulum(där kulan från lårbenet artikulerar i bäckenet) kan omgjutas vid ung ålder pga mycket splits osv. Nu har jag haft säkert hundratals patienter men har för mig att jag sett en ung patients höft där den undre delen av ledytan inte var "gropformad" utan mer rak. (mina spekulationer dock)

Gå till din vårdcentral och be om att få den röntgad.


   
SvaraCitera