Aviseringar
Rensa alla

Vikt ätstörning


Ämnesstartare

Hej. Jag vet att jag är sjuk och borde söka hjälp, men jag är otroligt rädd för det. 
Just nu väger jag X kg och är 165 cm lång/kort... Jag går bara ner mer i vikt och vill verkligen inte det. Men jag vill inte heller gå upp. Äter ca - kalorier nu. Hur mycket tror ni jag kan öka så att min vikt stannar? Och om jag slutar att träna - kommer det då märkas? Då blir det ca 1000 kalorier extra i veckan. Och för öka 1 kg behövs 7000 kalorier. Men efter som jag går ner borde det vara mer kalorier??? JAG BLIR GALEN...

Tråden redigerad av admin då viktangivelser och kalorimängder kan vara triggande. Hjärta


   
Citera

Har stått kvar på en vikt i flera år 


   
SvaraCitera
L Y S

Jag kan inte mycket om kalorier, men jag tycker att du borde få hjälp att hantera denna sjukdom så att kroppen inte blir skadad för livet av anorexin. Det kommer bli svårt att hantera det här helt själv så du kommer förr eller senare behöva söka hjälp.

Finns det någon du litar på som du kan prata med?


   
SvaraCitera

Noraolsson:
Hej. Jag vet att jag är sjuk och borde söka hjälp, men jag är otroligt rädd för det. 
Just nu väger jag 35 kg och är 165 cm lång/kort... Jag går bara ner mer i vikt och vill verkligen inte det. Men jag vill inte heller gå upp. Äter ca 1000 kalorier nu. Hur mycket tror ni jag kan öka så att min vikt stannar? Och om jag slutar att träna (150 kalorier) kommer det då märkas? Då blir det ca 1000 kalorier extra i veckan. Och för öka 1 kg behövs 7000 kalorier. Men efter som jag går ner borde det vara mer kalorier??? JAG BLIR GALEN...

Sluta räkna kalorier och ät gott tills du blir mätt. 


   
SvaraCitera

L Y S:
Jag kan inte mycket om kalorier, men jag tycker att du borde få hjälp att hantera denna sjukdom så att kroppen inte blir skadad för livet av anorexin. Det kommer bli svårt att hantera det här helt själv så du kommer förr eller senare behöva söka hjälp.

Finns det någon du litar på som du kan prata med?

Du har helt rätt. Jag hörde från en läkare i Nederländerna, där dödshjälp är lagligt, att han vägrade ge eutanasi till en kvinna med anorexia. Det räknas som en psykisk sjukdom. Efter att hon behandlats i mer än 10 år gav organ efter organ upp och när situationen blev akut fysiskt fick hon till slut hjälp med att dö. Inga såna förutsättningar i Sverige, så du får lida hela vägen tills kroppen ger upp, organsvikt helt enkelt. Som sagt, anorexia är en psykisk sjukdom, så bestäm dig för att besegra det! 


   
SvaraCitera

Det är inte möjligt att behålla den låga vikten utan att skada kroppen på lång sikt. Just nu märker du kanske inte skadan men den kommer komma ifatt dig senare i livet.

Det är bra att du har insett och reflekterat över att du är sjuk, men du kommer behöva hjälp. Prata med någon och sök hjälp, det är inte försent. 


   
SvaraCitera
time
 time

Hej! Jag förstår att du är rädd för att söka hjälp - det var jag också i din sits - men det kan bara bli bättre av att du gör det. Enda sättet att bli frisk på är att sträcka ut handen och ge fingret till anorexin, det är sjukdomen som gör att du inte vågar söka hjälp, för den vill ju såklart inte att du ska bli frisk. Men du är så mycket mer än din sjukdom och livet är så mycket mer än fokus på mat och vikt och träning så våga börja leva livet redan idag! Jag finns på PM om du har frågor kring att söka hjälp, har själv blivit frisk från anorexi.

Jag har redigerat din trådstart lite och hoppas att du inte tar det personligt. 


   
SvaraCitera

Noraolsson:
Hej. Jag vet att jag är sjuk och borde söka hjälp, men jag är otroligt rädd för det. 
Just nu väger jag X kg och är 165 cm lång/kort... Jag går bara ner mer i vikt och vill verkligen inte det. Men jag vill inte heller gå upp. Äter ca - kalorier nu. Hur mycket tror ni jag kan öka så att min vikt stannar? Och om jag slutar att träna - kommer det då märkas? Då blir det ca 1000 kalorier extra i veckan. Och för öka 1 kg behövs 7000 kalorier. Men efter som jag går ner borde det vara mer kalorier??? JAG BLIR GALEN...

Tråden redigerad av admin då viktangivelser och kalorimängder kan vara triggande. Hjärta

Alltså, jag äter en del men jag upp varken upp eller ner i vikt. Man får leta sig fram till hur mycket mat man behöver ha för att behålla sin vikt. Då behöver man inte oroa sig för vad man äter.
Du vet jag inte om du är överviktig eller underviktig, det låter dock som det senare.
Hur som helst så försök inte att få i dig 7000 kalorier på en dag, ät 7000 extra kalorier under en vecka. Går du inte upp i vikt så ät lite mer tills dess att du går upp i vikt, sen drar du ner lite så att du behåller din vikt.
Det är viktigt att äta tillräckligt med mat, annars så mår man inte bra, som tjej så slutar man att menstruera vilket tyder på att man svälter.

För att ge dig ett exempel, du är 165 cm lång, om du väger 50 kilo så är du inte tjock, att ha lite hull på kroppen är inte fult, det är fint. Att se ut som ett skelett är inte attraktivt. Sen har folk olika kroppsbyggnad och man ska inte stirra sig blind på vad det står på vågen.
Jag är 188cm lång (eller nått), vägen 102 kilo. Är lite tjock om magen så jag skulle nog må bra av att gå ner lite i vikt (eftersom att magen putar ut typ 1dm). Men jag mår bra, det är inget fel på mig. Min kompis vägen 122 kilo (om han inte gått ner i vikt), han haden og mått bra av att gå ner 22 kilo.
Vad man ska komma ihåg, tränar man och har mycket muskler väger man mer än om har mestadels fett på kroppen. Kvinnor/flickor ska dock ha mer fett på kroppen än killar, det är naturligt och det är inte skadligt, tvärtom! Lite fett ska man ha på kroppen.
Som sagt, jag väger 102 kilo, ungefär 14.5 kilo är skelett, sen vägen ju organen en del också, musklerna väger en hel del. Sen har man mycket vatten i kroppen osv, sådant väger också.
Du behöver inte tänka på att du är ''tjock'', visst, väger du 70-80 kilo med din vikt så är du överviktig men det väger du ju inte så oroa dig inte. Det är inget fel på dig! Hjärta


   
SvaraCitera