Aviseringar
Rensa alla

Vikt 😉 SNÄLLA SVARA 🙂


Ämnesstartare

Jag är 14 år och jag vill och behöver verkligen gå ner i vikt. Jag har laddat hem en app på mobilen som räknar kalorier. Men.... jag var tvungen att skriva in att jag var 18 år och då stog det att jag skulle äta 3500 kalorier. Men vet någon hur mycket kalorier en 14 åring som väger 87 kg och är 171 cm  ?? 


   
Citera
Ämnesetiketter

Gå och prata med en läkare på vc, du är väldigt lång så jag är osäker på om du ens ska gå ner nåt alls. Det enda jag kan råda dig till utan att du pratar med läkare eller föräldrar är att dra ner på mat med mycket socker i och ser tilll att röra på dig minst 30 min per dag. Ät dig mätt på mat, drick dig otörstig på vatten. 


   
SvaraCitera

Är du aktiv?


   
SvaraCitera

om du är tjej bör du ha ett kaloriintag på 2400 kcal för att vara viktstabil, tar du bara in 2000 kcal om dagen så år du ner typ 0.5 kg i veckan utan att träna. men det verkar inte som du behöver gå ner för du är ganska lång 🙂 


   
SvaraCitera
Yaren

87 kg ser ganska mycket ut för en 14-årig tjej, men det behöver inte vara det, du kanske är född så. Så länge du mår bra både psykiskt och fysiskt, äter varierat rör på dig... Men jag råder dig att prata med skolsköterskan om du är osäker, dina föräldrar osv... 


   
SvaraCitera

Vafan 87kg på 180cm är väl inte övervikt? :S

Typ lika långt och "räknade" ut att min idealvikt är 85-87kg. Detta genom expriment med vikten och samtidigt som jag gick i Hockey, Innebandy och Fotboll. Fungerade skitbra, och hade knappt någon mage etc... Har det nu dock, men då ligger jag på 20kg till. Fan.

BMI är ju bara skitsnack på riktigt.


   
SvaraCitera

Räkna inte kalorier, det för inte något gott med sig allt. Dra in på socker, ät dig mätt, men inte proppmätt. Ät mycket grönsaker och rör på dig.


   
SvaraCitera

Jag är kille, en centimeter kortare, 177 och väger cirka 78 kg - och jag skulle behöva få bort ca 3 kg fett på magen. Så hon måste vara väldigt överviktig, om hon nu inte är gymbiff.


   
SvaraCitera
Bakric

Nejnejnej, du ska inte sitta och räkna kalorier.
Visst hjälper det i viss mån, men ska man prompt gå ner i vikt så springer/simmar man samt främst äta protein (ägg, kött, fisk, etc.).
Hjälper det inte så springer man mer.


   
SvaraCitera

Skit i kalorier. Ät nyttigt enligt tallriksmodellen och motionera lite extra än vanligt.  Långa skogspromenader, motionsimma  eller dylikt är några förslag som borde passa.


   
SvaraCitera

Vet en snubbe som var jättefet i högstadiet, han e smal som en jävla pinne nu.. Sägs att han bara slutade äta skräp.. 


   
SvaraCitera

För att gå ner i vikt så ska man inte BANTA, vilket man gör om man ska hålla på och kolla all kaloriintag. 
Bästa effekt är att sova minst 8 h per natt, äta lite men ofta, röra på dig minst 30 minuter per (vilket räknas att när du börjat få upp flåset), helst lite längre och ''hårdare'' träning en gång i veckan till en början.
Dessutom så ät enligt tallriksmodellen, så gott som det går och drick mycket vatten!

Om du vill, så kan jag göra ett litet träning och kost schema åt dig.

OBS!! Räkna med att om du ska gå ner i vikt på rätt sätt så tar det längre tid än vad du tror innan du märkt skillnad. (Alltså, du går inte ner i vikt på en/två veckor!


   
SvaraCitera

lås den här tråden tack. 14:åringar är för små för att banta. 


   
SvaraCitera

om appen sa att du var för liten för den kasnke du ska ta det i beaktning. finns antagligen en anledning till att du behövde vara 18 tråd låst. 14 åringar ska inte banta. iaf inte med hjälp av internet.


   
SvaraCitera