Aviseringar
Rensa alla

Viktor Rydberg vs Kungsholmen? Vill byta. HJÄLP!


Ämnesstartare

Hej,

i mitten på augusti i år så började jag på mitt första år i gymnasiet. Skolan som jag började och går i nu är viktor rydberg. Jag börjar dock tveka på om jag gjorde rätt val..

För det första så känner jag att jag inte har något i gemensamt med någon i min klass. Det finns ingen som jag känner är okej att hänga med. Alla har en helt annan typ av humor som jag inte förstår mig på plus att de beter sig omoget och flammsigt.

Sen så känner jag att skolan inte når upp till det intrycket eller den bilden som den gav ut innan jag började. Fick höra att det var en elitskola, med suverän utbildning, en av stockholms bästa.

Men nej... vi läser samma bok i svenska som jag gjorde i 8:an med min gamla klass i högstadiet. Och detta är ändå i gymnasiet, på en skola som anses vara en av stockholms topp elitskolor. Dessutom så känns det inte som att lärarna är så bra alls. Jag gick i en väldigt ambitös grundskola innan, och den kvalitén på undervisningen slår vrg's i min åsikt.

Så det jag har funderat på att göra är att byta skola. Den gymnasieskolan som jag är mest intereserad av att byta till är kungsholmen. Jag gick ut med 315 poäng i 9:an så det är inte det som är problemet, utan problemet är att de med största sannolikhet inte har några lediga platser kvar.

Jag skulle allra allra helst vilja komma in på internationella sektionen natur. Men som sagt, så tror jag att platserna är fyllda.

Så ja.. vad tycker ni att jag ska göra? Jag ska ringa till kungsholmen nu i veckan för att höra om de har plats kvar eller om jag alternativt kan söka mig in till nästa termin.

Men om det är så att jag inte kommer kunna börja där i 1:an i år, utan måste söka om igen nästa år så vet jag inte vad jag ska göra. Jag trivs verkligen inte på vrg. Är inte mobbad eller så, utan jag känner bara att studienivån inte alls är lika bra som jag hade hoppats på.

Och ja, jag är medveten om att det knappt har gått 1 månad sen jag började och att jag knappast kommer att ha fått en riktig uppfattning om skolan ännu. Men saken är den att desto längre jag stannar kvar på vrg, desto svårare det kommer bli för mig att söka mig in på någon annan skola.

Så vad tycker ni? Vad ska göra. Känner mig helt lost och har världens ångest över detta. För tänk om det är så att jag kommer in på kungsholmen, men att alla där är osociala och tråkiga personer som man höjer ögonbrynet över? Tänk om det faktiskt är så att folk i klassen på vrg kommer lugna ner sig lite och bli mer avslappnade och sig själva om några veckor?

BESLUTS ÅNGEST. Ughhh.. [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

Det är en friskola liksom....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va? hänger inte med


   
SvaraCitera

Går väldigt konstiga människor på kungsholmen. Också helt värdelös skola med mycket läxor.

Stanna på Viktor Rydberg. Du känner säkert en kompis till mig som började där iår 🙂 Hon är trevlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viktor Rydberg är jättebra! Du har precis börjat. Ge det en ärlig chans. 🙂


   
SvaraCitera

Tycker iaf att du bör byta så snabbt som möjligt
Man brukar oftast känna om det kommer funka eller inte, om man känner att det inte kommer göra det så kommer det inte göra det heller.


   
SvaraCitera