Aviseringar
Rensa alla

Viktprat hos Malou


mens
 mens
Ämnesstartare

Hejsanhejsan. Kom på att jag ju har en plattform att polla för okända på, så när jag pratade om detta irl (inte pollandet) så tänkte jag att jag ju kan polla lite om det också.

Som den pensionär jag är (är visserligen ej) så har jag kollat på lite Malouklipp.
Malou & co är ju som bekant expert på att hitta människor som är både jättekunniga och villiga att kasta sig upp i ottan för att diskutera allt möjligt.
Här ser vi överviktiga (ja det är nog okej att kalla henne så) My Svensk som pratar om hur vården påpekar hennes vikt.

Bredvid henne sitter en mamma ( http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/806416-alexandras-dotter-kallades-overviktig-av-barnavardcentralen-skrammande ) vars smala (vi kan nog alla enas om att ungen är smal) unge kallades överviktig på BVC. 
Jag tycker att det är rätt konstigt att sätta dessa två i samma program då det ena är ett väldigt problem - att inom vården kalla smala barn överviktiga medan det andra - att kraftigt överviktiga personers vikt inom vården ses som patogen. 
Visserligen säger My att detta började när hon  var liten och kanske ej överviktig.


   
Citera
Ämnesetiketter

Man kan ha högt kroppsfett och ändå se smal ut. Folk med vett litar mer på en läkare än någon som inte gick över 7 års utbildning i ämnet.


   
SvaraCitera

Tror nog att det är ett mycket vanligare problem att ingen gör något åt överviktiga barn än att smala barn kallas tjocka. 

De enda problemen jag ser med flickans fall är:
1. Sjuksköterskan verkade utgå ifrån BMI
2. Hennes mor kränkte hennes integritet något extremt i och med all publicitet, något som jag ser som mycket allvarligare än att kallas överviktig av en sjuksköterska som bara gör sitt jobb och mycket väl kan ha rätt.


   
SvaraCitera

mens: annat

Ser inget problem med det. 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Tror nog att det är ett mycket vanligare problem att ingen gör något åt överviktiga barn än att smala barn kallas tjocka. 

De enda problemen jag ser med flickans fall är:
1. Sjuksköterskan verkade utgå ifrån BMI
2. Hennes mor kränkte hennes integritet något extremt i och med all publicitet, något som jag ser som mycket allvarligare än att kallas överviktig av en sjuksköterska som bara gör sitt jobb och mycket väl kan ha rätt.

+1


   
SvaraCitera

Jag har förstått att de pratar om olika saker, My talar för att man ska vara överviktig och få man ska få välja att vara det medans att den här Mamman pratar om att man ska få vara normalviktig och att man kanske inte alltid ska utgå från BMI och när man ser bilden på den här lilla flickan så ser man att hon är normalviktig eller underviktig tom.
Den här andra tjejen var ju normalviktig men så började hon att äta allt mer och nu är hon gravt överviktig.
Dock så håller jag med My om att hon ska få hjälp med sina axlar och allt vad det nu kan vara som en överviktig person vill ha hjälp med precis som vem som helst som går till läkaren med halsfluss etc.


   
SvaraCitera

Judge Dredd förutspådde framtiden
Judge-Dredd-Fat-Fathers-John-Wagner-Jon-


   
SvaraCitera

presidente:
Judge Dredd förutspådde framtiden
Judge-Dredd-Fat-Fathers-John-Wagner-Jon-

+1 Tumme upp


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

Men ser ni ente att det är två olika problem? Ungen har inget kroppsfett som behöver tas bort - någonstans - medan en vuxen överviktig person blir påstått diskriminerad av vården. Malou får baske mig ta och skärpa sig. Kunde de inte kontaktat någon läkare eller ungens BVCmottagning?

Gick vidare till att kolla på Katrins expertis istället.


   
SvaraCitera