Aviseringar
Rensa alla

Viljan att hitta samband i saker som saknar samband


Ämnesstartare

Jag har gått och blivit lite fascinerad över hur människor verkligen kämpar för att ge mening åt sin existens, som enligt mig faktiskt är meningslös - vi existerar, det finns ingen mening eller större anledning till det hela förutom evoulutionen, men vi försöker skapa mening från ingenstans. Vi försöker skapa guidelines om hur vi ska vara och bete oss, budord, gudar, högre mål att sträva efter som en "himmel" eller "nirvana" och dylikt.

Så är det faktiskt; och det förklarar mycket, religion, varför vi spelar på lotto, eller varför vi inte vågar lägga nycklarna på bordet -
Ett experiment genomfördes där en fågel fick hacka på en knapp för att få en godis. När han lärt sig det genomfördes en ändring, och godiset kom slumpvis istället för varje gång; och fågeln fortsatte hacka, och då och då kom faktiskt godiset, men fågeln började sitta och fundera, vad är det som gör att godiset kom?
Tillslut hade man fåglar som höll upp benet när de hackade, flaxade med vingarna medans de hackade, på alla sätt som de kunde försökte de påverka slumpen, och insåg inte att godiset kom oberoende ifall de höll vingarna bakbundna eller ej. Jag valde att göra ett liknande experiment i en form av systemlek, jag lät några i en grupp försöka hitta på vad systemet var, och de skulle göra en helt randomrörelse och se ifall de fick poäng eller ej. Vad de inte visste var att slumpen gällde, och att jag gav ut poäng oberoende ifall de hade rätt eller ej.
De envisades med att fortsätta i furtio minuter, och hade flera olika teorier om vad som gav poäng.

Ett vanligt argument mot religion är ju att det bygger på vanföreställningar. Men det kanske bara är människans logik som spökar, viljan att "bemästra systemet" och "hitta lösningarna"?

Diskutera. [y]


   
Citera

Anarkandi:

Diskutera. [y]

Vad ska vi diskutera?


   
SvaraCitera

Grattis, du har berättat något som alla vet eller vad? Det där stod i min religionsbok i 7an typ.


   
SvaraCitera

Oj vad överdrivet dissigt det lät, sorry. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Grattis, du har berättat något som alla vet eller vad? Det där stod i min religionsbok i 7an typ.

Nej, jag tror inte folk förstår det då de håller fast vid allt, sin astrologi, allt och letar efter samband som inte existerar.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej, jag tror inte folk förstår det då de håller fast vid allt, sin astrologi, allt och letar efter samband som inte existerar.

Känner inte nån som på allvar tror på astrologi i alla fall. ;/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och så finns det säkert miljarder samband som faktiskt existerar, men som du aldrig ser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LOL
Och du ser på pricken ut som Jejex LOOL


   
SvaraCitera

Oväntad:

och så finns det säkert miljarder samband som faktiskt existerar, men som du aldrig ser.

ZOG!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

och så finns det säkert miljarder samband som faktiskt existerar, men som du aldrig ser.

Eller så är jag här för att frälsa alla [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Tillslut hade man fåglar som höll upp benet när de hackade, flaxade med vingarna medans de hackade,

liknande har gjorts i ett svenskt tvprogram, vad det nu hette, med människor. de hade en massa saker och ingen sa ens till dem att poängen kom pga nåt de gjorde. men de tog det för gicet och höll på aslänge. antagligen typ samma sak du gjorde. skulle också vilja göra d. men nu vet ju typ allavad d är kanske. gjorde du d i skolan eller?[crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var ett helt avsnitt om detta på hjärnstorm.

I övrigt vet jag inte vad jag kan tillföra "diskussionen". Det är klart att man letar samband då man försöker att tolka motiv och sanningar bakom händelser och handlingar. Och att det blir fel ibland är väl självklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

. gjorde du d i skolan eller?[crazy][crazy][crazy]

nej, på ett läger med några väl utvalda "subjects" som alla tidigare kört flera systemlekar och var proffs på att hitta system, så att säga ;P

Matilda1988:

Var ett helt avsnitt om detta på hjärnstorm.

Ooh, måste nästan följa den serien senare 🙂 Intressant kille, skulle vilja träffa honom. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

oh, måste nästan följa den serien senare 🙂

när går den? är den inte slut eller nåt:S

Anarkandi:

nej, på ett läger med några väl utvalda "subjects" som alla tidigare kört flera systemlekar och var proffs på att hitta system, så att säga ;P

finns det såna? hahaha, allting finns[crazy] vad sa de när de fick veta hur det var?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Diskutera.

Viljan att bemästra systemet tror jag på. Alltså inte vanföreställningar, isåfall skulle man ju kunna säga att alla djupa övertygelser som inte går att bevisa är just vanföreställningar. Människan vill ha svar på livsfrågor och livets mening, därför existerar religion [smile]


   
SvaraCitera