Aviseringar
Rensa alla

Vilka äger tidningarna?


Ämnesstartare

Vilka äger tidningarna?


   
Citera

Tidningsägarna.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Judarna.


   
SvaraCitera

I norrland finns bara en ägare till alla mediabolag, Mittmedia.

I skåne äger bonnier alla tidningar.

Schibsted är ganska coola också, i mellansverige är det ett nät av tio olika ägare som egentligen är ganska lika och bedriver ett stort samarbete.

Nu räknade jag inte med småtidningar som fria tidningen med mera, utan endast de etablerade.

I göteborg fanns förut 30 olika tidningar, idag finns en.

När radion privatiserades och konkurransutsattes blev kontentan att ett radiobolag köpte upp alla kanaler. [shake] kanske inte så mycket konkurrans för honom? Förutom public service kanalerna som är i statlig regi.

När tevekanalerna konkurransutsattes och avreglerades vart av någon anledning alla kanaler köpta av samma ägare förutom public service.


   
SvaraCitera

Men de egentliga ägarna är Ungdomar.se's vipavdelning, vi äger allt.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

I göteborg fanns förut 30 olika tidningar, idag finns en.

Nä, jag kan räkna upp två nyhetstidningar [crazy]
1: Göteborsgposten
2: Göteborgs fria tidning
[crazy]


   
SvaraCitera

Homunculi:

Judarna.


   
SvaraCitera

Bonnier, Schibsted, Hjörne, Kinnevik och MTG äger tillsammans nästan all media I Sverige.

Det ger förstås mycket stor makt. Tänk till exempel att en journalist på någon av de dussinet Bonnierägda dagstidningarna eller de ännu fler månads- och veckotidningarna skriver en bok som ges ut på något av Bonnierförlagen och säljs av Bonnierägda nätbokhandeln Adlibris och kanske via någon av Bonniers bokklubbar. Den filmatiseras av Bonniers filmbolag SF, visas på SF:s 78 biografer, sänds sedan i TV4 och hyrs ut som video-on-demand av SF Anytime. I varje led gör man reklam för produkten i så många egna kanaler som möjligt. Tidningarna annonserar för TV4, TV4 för tidningarna, bioannonser säljer böcker, Expressen lottar ut biobiljetter, Amelia bifogar dvd :n. Och så vidare. Visa mig sedan den medborgare som aldrig hört talas om boken/filmen.


   
SvaraCitera

Nintendo:

Nä, jag kan räkna upp två nyhetstidningar
1: Göteborsgposten
2: Göteborgs fria tidning

Anarkandi:

Nu räknade jag inte med småtidningar som fria tidningen med mera, utan endast de etablerade.

[cute] Även om fria tidningen faktiskt växer och blir allt mer etablerad som koncept.

Spartakus:

Bonnier, Schibsted, Hjörne, Kinnevik och MTG äger tillsammans nästan all media I Sverige.

Ja, har du någon koll på hur det blev så? För som jag förstått det har det inte alltid varit såhär - men många har blivit få.

Påverkar ju också hur saker granskas. Jämför hur skotten i ådalen skildrades i höger och vänstertidningar på den tiden, jämfört med hur göteborgskravallerna skildrats idag.

Sedan att människor tror på allt de hör och läser. Min mamma återberättar i princip det media säger åt henne som sin åsikt. Teven har en så enorm makt över vanliga människors liv.


   
SvaraCitera

Finns massor av kategorier, personaltidningar etc etc


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Även om fria tidningen faktiskt växer och blir allt mer etablerad som koncept.

Tss, den ska visst räknas [no-no]


   
SvaraCitera

Nintendo:

Tss, den ska visst räknas

Om man inte kan räkna då? [sad]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Om man inte kan räkna då?

Då får man skylla sig själv [crazy]

men fri är ju faktiskt ganska stora i gbg, de sammarbetar ju med hagabion och flera ekologiska butiker osv osv osv och når ut till folk via det [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alliansen och dess lakejer.


   
SvaraCitera