Aviseringar
Rensa alla

Vilka betyg!


Ämnesstartare

Hej jag undrar vilka betyg behöver man ha för att bli läkare ?
Hur mycket tjänanar man som läkare?

Vilka betyg behöver man för att jobba som polis internattionelt som i DEA och CIA och andra internationela polis insatser?

Finns det andra arbeten ni kan tipsa om och vilka betyg man behöver helst vad man kan få i lön ca. ??


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Är väl 2.0 (Högskoleprovet) alternativt 20.0 (Gymnasiebetygen) som gäller för läkare vill jag minnas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hörde att det kan räcka med 1.8 på högskoleprovet, men vet inte om det stämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niido:

Vilka betyg behöver man för att jobba som polis internattionelt som i DEA och CIA och andra internationela polis insatser?

Du måste vara amerikan.


   
SvaraCitera

Buddah:

Är väl 2.0 (Högskoleprovet)

Tror att det gäller KI.

Oväntad:

Hörde att det kan räcka med 1.8 på högskoleprovet, men vet inte om det stämmer.

Jag tror att det är antingen Lund, Göteborg eller Umeå.


   
SvaraCitera

Jävligt mycket konkurrens att komma in på läkarlinjen. Du ska nog fundera på att söka den utomlands också, så ökar det dina chanser. Danmark är ju det närmaste.

http://www.lonestatistik​.se/loner.asp/yrke/Lakare-1234
Det var det bästa jag kunde hitta iform av lönestatistik.
Meritvärdena har du redan fått svar på.

Niido:

Finns det andra arbeten ni kan tipsa om och vilka betyg man behöver helst vad man kan få i lön ca. ??

Är det bara pengarna som spelar roll när du väljer yrke?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sjökapten - HP:1,20
lön 40-100k beroende på rederi och flaggstat

sjöingenjör - HP:0,30
lön 30-80k beroende på rederi och flaggstat


   
SvaraCitera

Niido:

Hur mycket tjänanar man som läkare?

Skulle väl tippa på att lönen är drygt 60k när du har erfarenhet, antagligen kan du finna ställen där det är rätt mycket högre också.


   
SvaraCitera

HobGoblin:

Skulle väl tippa på att lönen är drygt 60k när du har erfarenhet

Tja, fast rätt feta studielån att betala av också. Man vill ju helst att allt det jobbet man lagt ner på sina studier ska leda nånstans. I dagens samhälle vill man att det ska visa sig i plånboken.


   
SvaraCitera

Schackrutig:

Tja, fast rätt feta studielån att betala av också. Man vill ju helst att allt det jobbet man lagt ner på sina studier ska leda nånstans. I dagens samhälle vill man att det ska visa sig i plånboken.

De flesta riktiga jobben i dagens samhälle kräver eftergymnasiala studier, och t.ex. är lärarutbildningarna på 5 år, precis som läkarutbildningarna, med den skillnaden att en lärare tjänar mindre än hälften av vad en läkare tjänar.


   
SvaraCitera

HobGoblin:

De flesta riktiga jobben i dagens samhälle kräver eftergymnasiala studier

Ja

HobGoblin:

och t.ex. är lärarutbildningarna på 5 år, precis som läkarutbildningarna, med den skillnaden att en lärare tjänar mindre än hälften av vad en läkare tjänar.

Det vet jag det med. Varför vet jag inte, det kanske du kan förklara?


   
SvaraCitera

Schackrutig:

Det vet jag det med. Varför vet jag inte, det kanske du kan förklara?

För att majoriteten av Sveriges lärare är inkompetenta kanske? 🙂 Sedan tjänar man ju bättre om man undervisar på lite högre nivå. Lektorer har jag för mig har en relativt okej lön ändå.

Sedan anses väl läkaryrket finare än t.ex. läraryrket. Det är bara att kolla antagningspoängen; för att bli läkare måste man ha toppbetyg, samtidigt som vem som helst kan läsa till lärare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kan plugga till läkare i polen som ger licens i sverige, kostar dock 0.5-1 milj kr


   
SvaraCitera

HobGoblin:

För att majoriteten av Sveriges lärare är inkompetenta kanske? 🙂 Sedan tjänar man ju bättre om man undervisar på lite högre nivå. Lektorer har jag för mig har en relativt okej lång ändå.

HobGoblin:

Sedan anses väl läkaryrket finare än t.ex. läraryrket. Det är bara att kolla antagningspoängen; för att bli läkare måste man ha toppbetyg, samtidigt som vem som helst kan läsa till lärare.

Bra svarat.

Men det jag vill säga är. Det finns mer än pengar här i världen. Det är nog rätt svårt att orka hålla motivationen uppe 5 år på läkarlinjen/3 år på gymnasiet och läsa något man är helt ointresserad av bara för man vill ha ett fett lönekuvert.


   
SvaraCitera

Schackrutig:

Men det jag vill säga är. Det finns mer än pengar här i världen. Det är nog rätt svårt att orka hålla motivationen uppe 5 år på läkarlinjen/3 år på gymnasiet och läsa något man är helt ointresserad av bara för man vill ha ett fett lönekuvert.

Självklart krävs det mer än en längtan efter pengar, varifrån skulle annars kriminaliteten komma ifrån? 😉

Men har man motivationen och intresset för det så gör man det antagligen inte bara för pengarna, men man ser säkert den höga lönen som någonting positivt. Det finns ju även flera andra yrkesgrupper med höga löner, t.ex. advokater, ekonomer och civilingenjörer.

Sen har väl Sverige ganska låga löner för högutbildade personer jämfört med andra länder om jag inte minns fel? 😛


   
SvaraCitera