Aviseringar
Rensa alla

Vilka här har varit i Rom?


time
 time
Ämnesstartare

Hej, räck upp en hand om ni varit i Rom!!! Några av er som varit har jag redan pratat med och fått härliga tips av men det är alltid kul med lite mer. 

Isteche och jag åker på vår första utomlandsresa (Sverige räknas faktiskt inte) nästa vecka, vi sover över på Arlanda på söndag och flyger ner till Italien på måndag. Vi ska bo på ett hotell precis vid Villa Borghese, typ 4 km från Vatikanen och på gångavstånd från Spanska trappan.

Vi har redan bestämt oss för att pröjsa in oss förbi kön så vi kan se Sixtinska kapellet och Peterskyrkan och snor var gullig och tipsade om gelato vid Fontana di trevi. Har ni några fler förslag på vad vi ska göra? Shopping eller upplevelser eller någon restaurang vi inte får gå miste om? Rodnar


ps. denna tråd kan eventuellt komma att bumpas med lite resebilder


   
Citera

Gillar man historia så bör man dra till Ostia Antica. Går tåg dit från centralstationen. Jag är förvånad att så få är intresserade av att se detta. Var inte många där när jag besökte. Hade det legat i Sverige hade det vart viktigaste historiska platsen i landet. I Rom-området ligger det massa historiska ruiner överallt dock så de är nog urled på det. Känns underligt att gå runt där Caesar och hans polare och fiender gått.

När ni ska in i Vatikanen - ha täckande kläder. Framför allt inga shorts, korta kjolar, eller klänningar. Då får man inte gå in där (El Papa kan få hjärtattack).


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Gasolinerainbow: När ni ska in i Vatikanen - ha täckande kläder. Framför allt inga shorts, korta kjolar, eller klänningar. Då får man inte gå in där (El Papa kan få hjärtattack).

Riktigt så funkar det inte, utan kvinnor ska skyla axlar och inte ha urringat, och varken kvinnor eller män ska visa benen mycket. Klänningar/kjolar som går nedanför knäna eller klänningar/kjolar tillsammans med täckande tights går till exempel bra.


   
SvaraCitera

time: Riktigt så funkar det inte, utan kvinnor ska skyla axlar och inte ha urringat, och varken kvinnor eller män ska visa benen mycket. Klänningar/kjolar som går nedanför knäna eller klänningar/kjolar tillsammans med täckande tights går till exempel bra.

OK, huvudsaken är att du inte missat grejen. Jag var där för ca. 10 år sedan och minns bara att de portade folk som såg utmanande eller för vardagligt klädda ut. Visste inte att det fanns specifika regler.


   
SvaraCitera
höna

Täcka benen: något min paopa å lillebror missat när de kom fram å hade stått i kö nån timme, de var bara å masa sig iväg å köpa långbyxor å sedan gå tlbaka till kön.

Kontanter är också bra. Många museum osv tar inte kort.

Har ej mer tips, har aldrig varit i rom, detta har jag hört av min pappa och bror. Har dock varit i florens å pisa . Misstänker att jag inte behöver berätta för er att pizza, pasta och glass är ett måste att äta i italien.


   
SvaraCitera

Jag återkommer gärna med många fler tips så snart jag hinner!


   
SvaraCitera

ja, ni bör definitivt gå ner i "den undre staden", dvs tunnlarna som är en liten del av det gamla rom, som rom är byggt ovanför. det är bevarat och en väldigt speciell känsla av att vara där mitt i historien. jag älskade kolonnen, trots att det bara är en stor påle, på grund av det fantastiska mänskliga hantverket och historierna som den vill berätta.

ingen av de sakerna är 'spektakulära' om man inte gillar historia, men de är unika och speciella om man gör det.

jag kan tipsa om att jag besökte en judisk, familjeägd restaurang och det var så gott samt en ren upplevelse, om än trångt.


   
SvaraCitera

ceka92: jag älskade

ceka92: en stor påle.


   
SvaraCitera

ha så kul!!


   
SvaraCitera

Gasolinerainbow: Gillar man historia så bör man dra till Ostia Antica.

detta håller jag verkligen med om också.


   
SvaraCitera

jag var där idag.


   
SvaraCitera

italien är nice!

kommer ej på annat än såntdär man redan vet innan man varit där

fast pizzan va fan överskattad.

tyckte den var rätt mycket som här.


   
SvaraCitera
Yaren

gå till giolotti, det är typ Italiens äldsta eller största glassbar, kommer inte riktigt ihåg, men det var väldigt gott. Annars kan man nog få go glass lite varstans, men där var det riktigt bra i alla fall!

G


   
SvaraCitera

Blivande_japan: italien är nice!
kommer ej på annat än såntdär man redan vet innan man varit där
fast pizzan va fan överskattad.
tyckte den var rätt mycket som här.

Saker kan vara lite primitivt och laid back i södra Italien. Inte minst i turiststråknen tycker jag.

Ali G.jpg


   
SvaraCitera

Gasolinerainbow:

Saker kan vara lite primitivt och laid back i södra Italien. Inte minst i turiststråknen tycker jag.
Ali G.jpg

var det ett svar på det jag skrev..?


   
SvaraCitera