Aviseringar
Rensa alla

Vilka här har varit i Rom?


Tips från Snoret

  • Ta en guidad tur i Colosseum (om ni har råd + gillar historia, såklart). Det gjorde vi och det var verkligen värt - det är ju så gigantiskt men en får verkligen ut det mesta av att gå en sån där guidad tur och en blir så otroligt fascinerad av att höra om det. 

    Bild från Snorets besök (ja, det är en Rolling Stones-tischa ni skymtar, och ja, jag var lite coolare på den tiden):

    155063_463742822343_232392_n.jpg

  • ÄÄÄÄT! Ät så mycket ni bara orkar. Jag vet att du är inne på en period där du tränar mycket och så men seriöst UNNA DIG! Rom har världens godaste pasta och glass. De pizzor jag testade där blev jag lite besviken på, troligen för att jag hade skyhöga förväntningar på kilovis med ost och smakexplosioner. Kan såklart ha haft otur också, men men. De var goda, men jag står fortfarande fast vid att den godaste pizzan finns i Argentina. MEN PASTAN!!! ALLTSÅ PASTAN!!! Ni måste äta massor av pasta. OCH GELATO! Hjärta
  • Fontana di Trevi är fortfarande min största rekommendation. Det är fantastiskt att hänga däromkring både på dagen och på kvällen. Det måste ni njuta av! 
  • Sitt på uteserveringar (om vädret tillåter) och drick vin! Finns få saker som är så härliga som det - och framförallt i Rom eftersom hela atmosfären där är magisk.
  • GÅ TILL PIAZZA NAVONA! (ja, jag har en thing för fontänter...) Det är jättefint där och jag älskar hur stämningen är där. Verkligen ett hett tips. När vi var där var det även mycket konstnärer som samlades där och målade, gatumusik spelades och ah... Det var underbart! Också särskilt fint på kvällen.

   
SvaraCitera

Blivande_japan: var det ett svar på det jag skrev..?

Inte i konkret bemärkelse, men på det viset att pizzor precis som allt annat inte sköts riktigt optimalt och med den omsorg som saken kräver.


   
SvaraCitera

ska dit om en månad typ


   
SvaraCitera

*räcker upp handen*

tyckte inte d va ngt speciellt, pga är inte alls för historia, gammal konst och sådär. Rodnar

varenda "liten" kyrka var massiv på insidan, tyckte d var lite småfräsigt iaf... Cool kalla mig tråkig, men allt d andra sög, särskilt kolosseum.... en rund stenmur med lite stenar och ännu fler stenar på insidan, jaha!? 

Jag förstår historien osv, att folk har fightas med lejon för tusentals årsen där inne osv, men nä. fångar inte mitt intresse!

hade hellre åkt till nordpolen, och upplevt d 10 gånger mer fascinerande tror ja!       


   
SvaraCitera

aaa just dä, vill man uppleva äkta italiensk god mat och sådär bör man akta sig för de centrala turistfällorna och bege sig ut på landet lite grann! 


   
SvaraCitera

den enda bilden jag hittade där jag log lite, tror d va för jag hade varit inne i någon utav de massiva kyrkorna där Rodnar

fdhdfhdfh.jpg

(hittade inga bilder med kyrkornas insidor)     


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Tack så himla mycket för alla fina tips!!! Älskade snors punktprogram, helt fantastiskt.



snor:
Tips från Snoret

  • Ta en guidad tur i Colosseum (om ni har råd + gillar historia, såklart). Det gjorde vi och det var verkligen värt - det är ju så gigantiskt men en får verkligen ut det mesta av att gå en sån där guidad tur och en blir så otroligt fascinerad av att höra om det. 

    Bild från Snorets besök (ja, det är en Rolling Stones-tischa ni skymtar, och ja, jag var lite coolare på den tiden):

    155063_463742822343_232392_n.jpg

  • ÄÄÄÄT! Ät så mycket ni bara orkar. Jag vet att du är inne på en period där du tränar mycket och så men seriöst UNNA DIG! Rom har världens godaste pasta och glass. De pizzor jag testade där blev jag lite besviken på, troligen för att jag hade skyhöga förväntningar på kilovis med ost och smakexplosioner. Kan såklart ha haft otur också, men men. De var goda, men jag står fortfarande fast vid att den godaste pizzan finns i Argentina. MEN PASTAN!!! ALLTSÅ PASTAN!!! Ni måste äta massor av pasta. OCH GELATO! Hjärta
  • Fontana di Trevi är fortfarande min största rekommendation. Det är fantastiskt att hänga däromkring både på dagen och på kvällen. Det måste ni njuta av! 
  • Sitt på uteserveringar (om vädret tillåter) och drick vin! Finns få saker som är så härliga som det - och framförallt i Rom eftersom hela atmosfären där är magisk.
  • GÅ TILL PIAZZA NAVONA! (ja, jag har en thing för fontänter...) Det är jättefint där och jag älskar hur stämningen är där. Verkligen ett hett tips. När vi var där var det även mycket konstnärer som samlades där och målade, gatumusik spelades och ah... Det var underbart! Också särskilt fint på kvällen.

S3ON:
den enda bilden jag hittade där jag log lite, tror d va för jag hade varit inne i någon utav de massiva kyrkorna där Rodnar

fdhdfhdfh.jpg(hittade inga bilder med kyrkornas insidor)     

Ni två! Promenerade ni mycket överallt eller nyttjade ni kollektivtrafiken?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

siceps :
ha så kul!!

TAAACK! Lär mig några italienska fraser kanske ja/nej?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Skulle vara jättebra att åtminstone veta hur man säger "finns det en meny på engelska" eller hur man beställer ett glas rött. Säger man ba' una vina rosso? Eller? Det låter fel. Då klargör jag ju inte ens hur mycket rosso jag vill ha liksom.


   
SvaraCitera

Har varit i Italien åtta gånger men aldrig besökt Rom. Jättekonstigt jag vet. Har däremot besökt Venedig ett par gånger.


   
SvaraCitera

time:

TAAACK! Lär mig några italienska fraser kanske ja/nej?

Dio mio! Fratello! Mamma mia! Consieglere (?)

Lärt mig från mästaren själv, fast om du vill ha översättning får du fråga sicepsRodnar


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Stekarn:
Har varit i Italien åtta gånger men aldrig besökt Rom. Jättekonstigt jag vet. Har däremot besökt Venedig ett par gånger.

Har du varit på skidsemester och sånt? För då är det ju inte så konstigt. Det beror väl helt på intressen. Hade varit jättekul att prova åka lite bräda i Italien men jag är mer av en sucker for Alperna...


   
SvaraCitera

time:

TAAACK! Lär mig några italienska fraser kanske ja/nej?

 italienarna e inte så duktiga på engelska, men italienska e rätt enkel, basicfraserna e bra att kunna! Typ ciao, arrivederci, non parlo italiano molto bene osv =) 


   
SvaraCitera

time:

Har du varit på skidsemester och sånt? För då är det ju inte så konstigt. Det beror väl helt på intressen. Hade varit jättekul att prova åka lite bräda i Italien men jag är mer av en sucker for Alperna...

Har varit där både på skidsemester och solsemester. Fast Rom är väl mer av en shoppingstad och shopping är det sista jag är intresserad av. Däremot kan jag tycka att det vore häftigt att bara ha varit där och bli den erfarenheten rikare.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

siceps :

 italienarna e inte så duktiga på engelska, men italienska e rätt enkel, basicfraserna e bra att kunna! Typ ciao, arrivederci, non parlo italiano molto bene osv =) 

Men hur ber jag om en eventuell meny på engelska och hur beställer jag ett glas/en flaska rött vin? Rodnar


   
SvaraCitera