Aviseringar
Rensa alla

Vilka komponenter ska jag köpa för min dator?


Ämnesstartare

Jag har råd med nya dator komponenter. Vilken komponent skulle vara bäst att byta ut mot? Grafikkort?, moderkort? eller processor?


   
Citera
dwadw

beror väl på vad du har för grejer nu


   
SvaraCitera

Idontwannasleep:
Jag har råd med nya dator komponenter. Vilken komponent skulle vara bäst att byta ut mot? Grafikkort?, moderkort? eller processor?

Det beror helt på vad du vill få ut av din dator.
Vill du t.ex. kunna spela spel med hög grafik, ja då är det i sin ordning att köpa nytt grafikkort. Åh andra sidan så så krävs en bra processor för att kunna spela dessa spel så det är viktigare att ha en bra processor.
Moderkortet et jag inte riktigt så mycket om, jag antar att det är datorns maskinvara och alltså inget som du bör behöva byta ut om du redan har en modern dator.
Är din dator 5år gammal elelr äldre är det lika bra att köpa en helt ny dator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Det beror helt på vad du vill få ut av din dator.
Vill du t.ex. kunna spela spel med hög grafik, ja då är det i sin ordning att köpa nytt grafikkort. Åh andra sidan så så krävs en bra processor för att kunna spela dessa spel så det är viktigare att ha en bra processor.
Moderkortet et jag inte riktigt så mycket om, jag antar att det är datorns maskinvara och alltså inget som du bör behöva byta ut om du redan har en modern dator.
Är din dator 5år gammal elelr äldre är det lika bra att köpa en helt ny dator.

Vilka processor och grafikort är bättre?


   
SvaraCitera
YungG

Precis som ovanstående kommentator påpekade, det beror helt på vad du vill få ut av din dator.
Vill du spela?
Arbeta med bild och film?
Browsa reddit?

Det skulle även vara en bra idé om du skulle kunna skicka lite information vad du hör för komponenter i burken i nuläget. Det finns ett väldigt användbart program som heter "Speccy", vad det programmet gör är helt enkelt att det identifierar vad du har för grejer i datorn. Om du kan installera det och skicka en screenshot på alla delar i datorn så kan jag hjälpa dig mer.


   
SvaraCitera

Idontwannasleep:
Jag har råd med nya dator komponenter. Vilken komponent skulle vara bäst att byta ut mot? Grafikkort?, moderkort? eller processor?

Beror på vad du vill använda datorn till. Spela? Video och/eller bildredigering? Både och? Spela och streama kanske?

Vad är din budget? Har du råd att lägga 5-6000 på ett grafikkort? Tänk på att alla släpp inte är klara än. RTX 3070 har inte släppts än, RTX 3060 är bekräftad, nya processorer och grafikkort från AMD är på gång också (tillkännagivande i slutet av oktober, glömt exakt datum). Föreslår att du avvaktar en månad till så du vet vad som komma skall, så du inte gör som så många gjorde när dom köpte RTX 2080 Ti för 15 000 och så visar det sig att 3070 kommer prestera lite bättre men kosta ca 6000 (499$ men priset i Sverige blir alltid högre av olika skäl). 

Kan dock redan nu föreslå ryzen-processor om du inte ska ha datorn endast till spel. Detta är mer eller mindre alla entusiaster och kunniga överens om. 

Hjärta


   
SvaraCitera

Idontwannasleep:

Vilka processor och grafikort är bättre?

Grafik för, ja det hör du ju själv vad det är till för.

Processorn är till för prestandan på datorn, alltså vad den klarar av. Vill du ha en bra spelupplevelse är det bra att processorn är i toppskick, annars får du leva med låg FPS osv.

Så processor är viktigare om du vill att datorn ska klara av mer än att ha bättre grafik på datorn.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Processorn är till för prestandan på datorn, alltså vad den klarar av. Vill du ha en bra spelupplevelse är det bra att processorn är i toppskick, annars får du leva med låg FPS osv.

FEL! Ett presterande grafikkort är viktigt för spel. Sen beror det på titeln också - vissa spel belastar processorn mer, andra grafikkortet - hur som så måste man hitta en balans mellan dom båda i en speldator för FPS. Därför är det också viktigt med vad du redan har om du bara avser att uppgradera. Är flaskhalsen processorn eller grafikkortet och hur mycket flaskhals är det? Det finns till och med fall där flaskhalsen är dåligt löftflöde i chassit (dåligt chassi och/eller otillräckligt med fläktar för in- och utblås), för både processor och grafikkort skyddar sig själva genom att antingen klocka ner om temperaturen är för hög eller så kan det vara så illa att det du försöker göra bara kraschar pga för hög temperatur. 

Om du inte vet vad du pratar om så kolla upp saker istället för att ge någon ett råd som kan göra att denne slösar pengar.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

FEL! Ett presterande grafikkort är viktigt för spel. Sen beror det på titeln också - vissa spel belastar processorn mer, andra grafikkortet - hur som så måste man hitta en balans mellan dom båda i en speldator för FPS. Därför är det också viktigt med vad du redan har om du bara avser att uppgradera. Är flaskhalsen processorn eller grafikkortet och hur mycket flaskhals är det? Det finns till och med fall där flaskhalsen är dåligt löftflöde i chassit (dåligt chassi och/eller otillräckligt med fläktar för in- och utblås), för både processor och grafikkort skyddar sig själva genom att antingen klocka ner om temperaturen är för hög eller så kan det vara så illa att det du försöker göra bara kraschar pga för hög temperatur. 

Jo det är klart att det är så. Jag har en laptop och den blir skållhet och blir rätt seg. Jag skulle vilja ha en stationär speldator och en laptop för studierna men det får bli till framtiden.

Jag vet inte hur stor skillnad grafikkortet gör på hur väl spelet presterar. Jag har svårt att se att grafiken gör en stor skillnad men som du säger, man får nog lite bättre FPS om man har ett bra grafikkort. Vad jag skulle säga så är det en blandning av flera faktorer som spelar in. Att spela på en laptop kommer att göra att spelupplevelsen blir rätt dålig på grund av att datorn lätt blir överhettad. och därmed blir spelupplevelsen rätt kass, även om datorn är relativt ny. (som du själv säger).
Jag tror dock att bra ventilation och bra processor gör att datorn presterar bra, sen är det aldrig fel med ett bra grafikkort!

Storchen84: Om du inte vet vad du pratar om så kolla upp saker istället för att ge någon ett råd som kan göra att denne slösar pengar.

Absolut bör man kolla upp saker först, det borde jag nog ha gjort. Dock tror jag inte att mitt tips var så katastrofalt dåligt att TS skulle göra ett katastrofalt val.
Dock är det bra att flera skriver och att det inte bara är jag som ger råd. Man får lyssna in till flera, allt jag säger är inte lag precis.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Jo det är klart att det är så. Jag har en laptop och den blir skållhet och blir rätt seg. Jag skulle vilja ha en stationär speldator och en laptop för studierna men det får bli till framtiden.

Jag vet inte hur stor skillnad grafikkortet gör på hur väl spelet presterar. Jag har svårt att se att grafiken gör en stor skillnad men som du säger, man får nog lite bättre FPS om man har ett bra grafikkort. Vad jag skulle säga så är det en blandning av flera faktorer som spelar in. Att spela på en laptop kommer att göra att spelupplevelsen blir rätt dålig på grund av att datorn lätt blir överhettad. och därmed blir spelupplevelsen rätt kass, även om datorn är relativt ny. (som du själv säger).

Jag tror dock att bra ventilation och bra processor gör att datorn presterar bra, sen är det aldrig fel med ett bra grafikkort!
Absolut bör man kolla upp saker först, det borde jag nog ha gjort. Dock tror jag inte att mitt tips var så katastrofalt dåligt att TS skulle göra ett katastrofalt val.

Dock är det bra att flera skriver och att det inte bara är jag som ger råd. Man får lyssna in till flera, allt jag säger är inte lag precis.

Grafikkortet gör väldigt mycket, annars hade det inte funnits grafikkort som kostar 15-20-30k (kolla priserna på Titan RTX och RTX 2080 Ti exempelvis - som nu dessutom är utgående och absolut inte ska köpas tack vare RTX 30-serien). Det finns dessutom entusiaster som modifierar sina grafikkort till vattenkylda. 

Byggde en dator i april och lyckades till min förvåning bygga en väldigt balanserad dator (Ryzen 3600X+RX 5700 XT), men när man tittar på specifika spel så är mitt grafikkort fortfarande en flaskhals för vissa spel. 

Då TS frågar om komponenter så var jag lite orolig att hen skulle blåsa det hen har på en ny processor efter ditt svar och sedan vara missnöjd pga att det knappt märktes någon skillnad. Vilket iofs inte är en jättekatastrof i sig, man kan lägga lite mer av sin budget på en bättre processor som i sin tur lär behöva ett nytt moderkort om datorn är flera år gammal, och ta grafikkortet antingen senare när man sparat till det igen, alternativt ett lite billigare grafikkort och sen uppgradera det när man sparat ihop till det, MEN! Gör man så ska man vara medveten om att uppgraderingen i så fall kanske knappt märks (varför jag frågade om nuvarande komponenter). Just pga en processors kompatibilitet med moderkort är grafikkort lättare att uppgradera än en processor. 

Om du eller TS eller någon annan antingen vill kolla vad som är flaskhalsen i datorn eller kanske bara vill leka lite med att matcha olika gpu med cpu kan ni göra det här:  https://pc-builds.com/calculator/

Idontwannasleep:

.

När det sedan är dags att välja cpu och moderkort om det behövs uppgraderas har inet en kompatibilitetsguide som... Alltså den gör ju det den ska på ett tillräckligt tillfredsställande sätt att jag kan rekommendera den om man inte vill och/eller orkar lägga tid på att googla.

Btw, om man är i en situation där man kan välja mellan en gaming laptop eller en stationär dator skulle jag säga välj alltid stationär. Gaming laptops finns men hållbarheten på dessa verkar vara 2-3 år innan komponenterna tagit tillräckligt stryk av värmen för att inte längre ge tillfredsställande prestanda. Nu beror det såklart på hur flitigt man spelar på en gaminglaptop, men ja, skulle ändå säga att enda gången man ska välja en gaming laptop är om man behöver kunna ta med sig den ofta. 

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Grafikkortet gör väldigt mycket, annars hade det inte funnits grafikkort som kostar 15-20-30k (kolla priserna på Titan RTX och RTX 2080 Ti exempelvis - som nu dessutom är utgående och absolut inte ska köpas tack vare RTX 30-serien). Det finns dessutom entusiaster som modifierar sina grafikkort till vattenkylda. 

Byggde en dator i april och lyckades till min förvåning bygga en väldigt balanserad dator (Ryzen 3600X+RX 5700 XT), men när man tittar på specifika spel så är mitt grafikkort fortfarande en flaskhals för vissa spel.

Du förbiser att beroende på vad för spel som man är ute efter att spela gör olika mycket för hur datorn påverkas. Jag har inga problem att spela spel med lite sämre grafik, då gör det ingen stor skillnad på att ha ett jättefläschigt grafikkort då det inte kommer att påverka spelet särskilt mycket.
Som du säger så kan det göra stor skillnad om man köper ett väldigt bra grafikkort och spelar ett spel som tar kräver bra grafik som kanske är på gränsen för ens egna grafikkort, då får man problem.
På dig låter det som att man MÅSTE ha ett jättebra grafikkort, annars så kommer spelandet aldrig att få den önskade prestationen.
Vad jag menar är att det beror på vad för spel som man spelar och vad man vill få ut av sitt spelande.
Jag säger inte att ett grafikkort är oviktigt, vad jag försöker säga att det beror helt på vad för spel som man spelar. Spelar man inte de allra nyaste spelen då är flaskhalsarna inte så många.

Storchen84: Då TS frågar om komponenter så var jag lite orolig att hen skulle blåsa det hen har på en ny processor efter ditt svar och sedan vara missnöjd pga att det knappt märktes någon skillnad. Vilket iofs inte är en jättekatastrof i sig, man kan lägga lite mer av sin budget på en bättre processor som i sin tur lär behöva ett nytt moderkort om datorn är flera år gammal, och ta grafikkortet antingen senare när man sparat till det igen, alternativt ett lite billigare grafikkort och sen uppgradera det när man sparat ihop till det, MEN! Gör man så ska man vara medveten om att uppgraderingen i så fall kanske knappt märks (varför jag frågade om nuvarande komponenter). Just pga en processors kompatibilitet med moderkort är grafikkort lättare att uppgradera än en processor. 

Som sagt, jag har inte sagt att det jag säger är lag och måste följas. Dessutom så unviker du som vanligt mina argument. Frågan är vad TS vill få ut av sitt spelande och vad TS spelar för spel. Vill TS ha de nyaste spelen är det självklart att man ska ha ett bra grafikkort. Du utgår endast från vad du själv anser.
Man kan ju köpa en ny bra processor och köpa ett litet bättre grafikkort. (som du säger). Det kan nog ge en del. Är fläktsystemet i datorn dåligt kanske man ska investera i en ny fläkt också.

Om du eller TS eller någon annan antingen vill kolla vad som är flaskhalsen i datorn eller kanske bara vill leka lite med att matcha olika gpu med cpu kan ni göra det här:  https://pc-builds.com/calculator/

Tack, bra länk. Värt att kolla på, ska spara länken så att jag kan kolla upp vad som behövs när jag så småningom ska köa en ny dator! Glad


   
SvaraCitera

Idontwannasleep:

Vilka processor och grafikort är bättre?

Hej! Du jag hoppas att du läst min och Storchens argumentation.

Jag undrar, vad har du för dator och vad vill du få ut av den? JAg är ingen expert, Storchen är nog bättre än mig på datorer.
Har du en äldre dator kanske det är bäst att köpa en ny (om den är 5år eller äldre (det har jag nog sagt redan men tål att upprepas)).
Spelar du de allra nyaste spelen så är ett bra grafikkort nödvändigt.
Spelar du som mig, lite äldre spel är grafikkort nog inte så jätteviktigt att ha ett dyrt grafikkort.
För mig är nog processor och ett bra kylsystem viktigt men en rätt bra grafikkort är såklart bra att ha.
Det är svårt att hjälpa dig när du inte säger så mycket.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Du förbiser att beroende på vad för spel som man är ute efter att spela gör olika mycket för hur datorn påverkas. Jag har inga problem att spela spel med lite sämre grafik, då gör det ingen stor skillnad på att ha ett jättefläschigt grafikkort då det inte kommer att påverka spelet särskilt mycket.
Som du säger så kan det göra stor skillnad om man köper ett väldigt bra grafikkort och spelar ett spel som tar kräver bra grafik som kanske är på gränsen för ens egna grafikkort, då får man problem.
På dig låter det som att man MÅSTE ha ett jättebra grafikkort, annars så kommer spelandet aldrig att få den önskade prestationen.
Vad jag menar är att det beror på vad för spel som man spelar och vad man vill få ut av sitt spelande.
Jag säger inte att ett grafikkort är oviktigt, vad jag försöker säga att det beror helt på vad för spel som man spelar. Spelar man inte de allra nyaste spelen då är flaskhalsarna inte så många.

Som sagt, jag har inte sagt att det jag säger är lag och måste följas. Dessutom så unviker du som vanligt mina argument. Frågan är vad TS vill få ut av sitt spelande och vad TS spelar för spel. Vill TS ha de nyaste spelen är det självklart att man ska ha ett bra grafikkort. Du utgår endast från vad du själv anser.
Man kan ju köpa en ny bra processor och köpa ett litet bättre grafikkort. (som du säger). Det kan nog ge en del. Är fläktsystemet i datorn dåligt kanske man ska investera i en ny fläkt också.
Tack, bra länk. Värt att kolla på, ska spara länken så att jag kan kolla upp vad som behövs när jag så småningom ska köa en ny dator! Glad

Njae, nu tog jag ju dom dyrare grafikkorten som exempel just för att påpeka hur viktigt det är med grafikkort - alltså att det är så pass viktigt det finns i ganska extrema (iafl enligt mig) prisklasser - iafl om man är en gamer som spelar ett stort omfång av spel, alltså nya som gamla, små indiespel och tunga moderna titlar, så behöver man nog lägga runt 5000 på en processor och ungefär lika mycket eller mer på ett grafikkort. Och även ram-minne spelar roll - man ska helst inte ha långsammare än 3200-minnen för detta påverkar också fps, men har man lagt så mycket på grafikkort och processor lär man skaffa snabbare ram än 3200. Min dator var egentligen lite overkill då jag inte direkt är någon gamer, men det var samtidigt meningen att den skulle vara framtidssäkrad också, plus att jag tröttnade på alla år av budget och andrahand så tog i lite även av den anledningen.

Vet inte vad du syftar på för argument som jag undviker, verkar som att du bara slänger ur dig det som vanligt för att du tror att du plockar nån poäng på det. Eller så har du missat mitt inlägg där jag både frågar vad TS har nu samt vad TS vill göra med sin dator. Dessutom har ju TS tyvärr inte svarat mer (än) vilket jag tycker är lite synd för det är lite spännande att veta vad TS har just nu, just för att veta utmaningarna med uppgraderingen samt vad TS vill med sin dator.

Jag byggde min dator i april men jag har fortsatt kolla på bitwit och jayztwocents på Youtube för... Även om det dom gör för mig inte är relevant eftersom jag inte lär ändra något med min dator förrän tidigast till våren så... Finner jag ändå deras videos intressanta och underhållande. Och det är detta som gjort att jag exempelvis vet att anledningen till den galna anstormningen till RTX-30-korten (som liknar hur det brukar vara med köer när nya iPhone släpps) har varit pga vilket hopp i prestanda dessa nya kort inneburit i förhållande till pris. Jag menar, vi snackar om 3080 som presterar bättre än 2080 Ti - för halva priset! Det är också därför jag vet att 3090 som kostar 2-3 gånger så mycket som 3080 för dom flesta inte är värt det eftersom prestandaökningen från 3080 till 3090 är... Har glömt siffran, men har för mig att det är 20%. 2-3 gånger priset för 20% prestandaökning alltså. Men vissa kommer ändå köpa detta kort för det finns entusiaster som ska ha prestandan oavsett pris.

Btw, har du planer på ny dator rekommenderar jag att du köper komponenterna o bygger ihop den själv. Det kan verka lite svårt och/eller läskigt men det är det inte. Det blir lite billigare och lite bättre (och kanske även en bra/rolig upplevelse och erfarenhet?), för även om man köper en byggd dator som har presterande komponenter så måste man ändå snåla på saker som exempelvis moderkort och hårddisk för att tjäna pengar på den efter kostnaden för komponenter och själva byggandet.

Titta på några videos om hur man bygger ihop en dator. Jag var lite nervös inför det men det släppte efter 2-3 sådana videos. Dessutom gällde nervositeten bara processorn. Råkar man böja en enda pin på den är den med stor sannolikhet förstörd eller får märkbart försämrad prestanda även om man lyckas böja den rak igen. När jag väl hade processorn på plats var resten en cakewalk. Eller ja nästan iafl - var lite sådär att få in moderkortet och på plats i lådan.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Njae, nu tog jag ju dom dyrare grafikkorten som exempel just för att påpeka hur viktigt det är med grafikkort - alltså att det är så pass viktigt det finns i ganska extrema (iafl enligt mig) prisklasser - iafl om man är en gamer som spelar ett stort omfång av spel, alltså nya som gamla, små indiespel och tunga moderna titlar, så behöver man nog lägga runt 5000 på en processor och ungefär lika mycket eller mer på ett grafikkort. Och även ram-minne spelar roll - man ska helst inte ha långsammare än 3200-minnen för detta påverkar också fps, men har man lagt så mycket på grafikkort och processor lär man skaffa snabbare ram än 3200. Min dator var egentligen lite overkill då jag inte direkt är någon gamer, men det var samtidigt meningen att den skulle vara framtidssäkrad också, plus att jag tröttnade på alla år av budget och andrahand så tog i lite även av den anledningen.

Jo, det har du väl rätt i. Rätt sjukt att lägga 37 papp på ett grafikkort men har man väldigt mycket pengar så är det inga problem, inget som jag någonsin skulle göra om jag inte tjänar flera miljoner per år dvs.
Som du säger, RAM-minne är viktigt, jag känner att min dator ibland kan nå sin kapacitet om jag har för mycket program öppna på datorn, det är inte bra.
Äsch, bra att satsa på en lite overkill dator som kommer att vara modern många år framöver.

Storchen84: Vet inte vad du syftar på för argument som jag undviker, verkar som att du bara slänger ur dig det som vanligt för att du tror att du plockar nån poäng på det. Eller så har du missat mitt inlägg där jag både frågar vad TS har nu samt vad TS vill göra med sin dator. Dessutom har ju TS tyvärr inte svarat mer (än) vilket jag tycker är lite synd för det är lite spännande att veta vad TS har just nu, just för att veta utmaningarna med uppgraderingen samt vad TS vill med sin dator.

Kanske, kanske inte. Rullar ögonen (sämst svar jag vet men, varför bråka?).

Storchen84: Jag byggde min dator i april men jag har fortsatt kolla på bitwit och jayztwocents på Youtube för... Även om det dom gör för mig inte är relevant eftersom jag inte lär ändra något med min dator förrän tidigast till våren så... Finner jag ändå deras videos intressanta och underhållande. Och det är detta som gjort att jag exempelvis vet att anledningen till den galna anstormningen till RTX-30-korten (som liknar hur det brukar vara med köer när nya iPhone släpps) har varit pga vilket hopp i prestanda dessa nya kort inneburit i förhållande till pris. Jag menar, vi snackar om 3080 som presterar bättre än 2080 Ti - för halva priset! Det är också därför jag vet att 3090 som kostar 2-3 gånger så mycket som 3080 för dom flesta inte är värt det eftersom prestandaökningen från 3080 till 3090 är... Har glömt siffran, men har för mig att det är 20%. 2-3 gånger priset för 20% prestandaökning alltså. Men vissa kommer ändå köpa detta kort för det finns entusiaster som ska ha prestandan oavsett pris.

Som du säger, ingen idé att köpa RTX-30-kortet (90) när den kostar typ 2-3 gånger så mycket och den bara är 20% bättre. Schysst ändå att kunna köpa RTX-3080-kortet för en billig peng.
Så är det ju.

Storchen84: Btw, har du planer på ny dator rekommenderar jag att du köper komponenterna o bygger ihop den själv. Det kan verka lite svårt och/eller läskigt men det är det inte. Det blir lite billigare och lite bättre (och kanske även en bra/rolig upplevelse och erfarenhet?), för även om man köper en byggd dator som har presterande komponenter så måste man ändå snåla på saker som exempelvis moderkort och hårddisk för att tjäna pengar på den efter kostnaden för komponenter och själva byggandet.

Jag har väl inga planer nu på att köpa en dator eller komponenter till en dator men det kan nog vara värt att sätta ihop en dator. Min familj säger att ''nej sätt inte ihop en dator'' men jag tror inte att jag ska lyssna på dem.
Ja men verkligen, det är en bra erfarenhet att sätta ihop en dator, för skulle man nån gång plocka isär en dator är det bra att kunna sätta ihop en dator!
Jag ska nog göra som du säger och köpa en egen dator och få en dator så som jag vill ha den.

Storchen84: Titta på några videos om hur man bygger ihop en dator. Jag var lite nervös inför det men det släppte efter 2-3 sådana videos. Dessutom gällde nervositeten bara processorn. Råkar man böja en enda pin på den är den med stor sannolikhet förstörd eller får märkbart försämrad prestanda även om man lyckas böja den rak igen. När jag väl hade processorn på plats var resten en cakewalk. Eller ja nästan iafl - var lite sådär att få in moderkortet och på plats i lådan.

Ah ska tänka på det. Väldigt dumt att råka skada processorn, blir dyrt, tråkigt och väldigt dumt när man får sämre prestanda. Om och när jag sätter ihop en egen dator ska jag kolla upp en video eller fler så att inget blir fel!


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Jo, det har du väl rätt i. Rätt sjukt att lägga 37 papp på ett grafikkort men har man väldigt mycket pengar så är det inga problem, inget som jag någonsin skulle göra om jag inte tjänar flera miljoner per år dvs.
Som du säger, RAM-minne är viktigt, jag känner att min dator ibland kan nå sin kapacitet om jag har för mycket program öppna på datorn, det är inte bra.
Äsch, bra att satsa på en lite overkill dator som kommer att vara modern många år framöver.
Kanske, kanske inte. Rullar ögonen (sämst svar jag vet men, varför bråka?).
Som du säger, ingen idé att köpa RTX-30-kortet (90) när den kostar typ 2-3 gånger så mycket och den bara är 20% bättre. Schysst ändå att kunna köpa RTX-3080-kortet för en billig peng.
Så är det ju.
Jag har väl inga planer nu på att köpa en dator eller komponenter till en dator men det kan nog vara värt att sätta ihop en dator. Min familj säger att ''nej sätt inte ihop en dator'' men jag tror inte att jag ska lyssna på dem.
Ja men verkligen, det är en bra erfarenhet att sätta ihop en dator, för skulle man nån gång plocka isär en dator är det bra att kunna sätta ihop en dator!
Jag ska nog göra som du säger och köpa en egen dator och få en dator så som jag vill ha den.
Ah ska tänka på det. Väldigt dumt att råka skada processorn, blir dyrt, tråkigt och väldigt dumt när man får sämre prestanda. Om och när jag sätter ihop en egen dator ska jag kolla upp en video eller fler så att inget blir fel!

Syftade på hastigheten på minnet. Visste inte inför mitt datorbygge att idag spelar klockfrekvensen på ram-minnet roll, och att det var viktigt att med en ryzen-processor att ha minst ett 3200 Mhz ram-minne. Såg en väldigt bra förklaring till hur ram-minnet används som gör att långsammare minne innebär en flaskhals för processorn, men det är inget jag kommer ihåg. Men ja, mängd är viktigt också. 16 GB är standard idag. 

Jag håller inte med, tyckte det var ett bra svar, oväntat också. Med tanke på att vi inte gör annat än bråka xD tycker mig se dig erkänna ha fel ungefär lika ofta som jag gör det - dvs väldigt sällan xD

Det är en bra erfarenhet, men det är också en tillfredsställande känsla att göra det. Man har inte bara lagt sina dyrbara slantar på komponenterna utan man har även själv byggt ihop den! Dessutom tyckte jag personligen att det var såpass kul och tillfredsställande att jag funderar på att göra det typ vart annat år o slänga ihop en dator för 12-13k. Och sälja den föregående förstås.

Hjärta


   
SvaraCitera