Aviseringar
Rensa alla

Vilka kurser bör jag välja?


Ämnesstartare

Idag fick jag ett papper av min syo där jag kunde välja om jag vill läsa till Engelska B eller Matte B. Jag går en yrkesförberedande linje (El), så dessa kurser ingår inte.

Jag vet inte just nu om jag en dag vill plugga vidare, men det känns dumt att radera den chansen reda nu.

Jag har hört att både Matte B och Historia A krävs på många högskoleutbildningar och tänkte därför läsa dem. Men eftersom nu valet Engelska B kom med på denna lappen som viktiga kurs, så blev jag fundersam.

Är Engelska B en kurs som är ett måste till många högskolesökningar?


   
Citera

Jag hade utan tvekan valt Matematik B då den är betydligt viktigare än Engelska B.


   
SvaraCitera
elinc

Helt klart matte. Eller, jag vet typ ingenting om sånt där, men matte är kul[y]


   
SvaraCitera

Knothole:

?

Matematik så du kan gå basår lol.


   
SvaraCitera

Jag går ju naturbruk och för att kunna läsa in 2 ämnen på ett så har jag valt att läsa microbiologi det ämnet är lika mycket värt som biologi a och b. det var var det krävs för mig att läsa vidare. men satsa på engelska b då du går el. det kommer du har mer nytta av än matte b.
jag menar el kopplingar kanske inte alltid står på svenska vilket du då måste läsa det på engelska. Vad ska du då med matte b till. det lär du dig inget på. jag lovar dig, har läst det. ångara att jag inte valde engelska b. Lyd mitt råd välj Engelska b[crazy]


   
SvaraCitera

Knothole:

Är Engelska B en kurs som är ett måste till många högskolesökningar?

Jag tror det är såhär:
Matte för utbildningar inom landet, dvs om du ska jobba i Sverige där svenska är allt du använder.
Engelska för mer internationella utbildningar. Om du ska jobba utomlands eller med globala företag, eller fungera som någon representant inom Sverige gentemot utlandet... ja du kanske förstår vad jag menar.
Konstig nog att du väljer mellan matte B och engelska B. I de flesta linjer väljer man mellan Matte/engelska - C...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera