Aviseringar
Rensa alla

Vilka os kan man installera på Ubuntu 9.10


Ämnesstartare

har just installerat Ubuntu 9.10 men blev rätt besviken, så jag tänkte byta till xp istället, men det går ej, kommer bara upp en blå skärm efter att skivan är bootad och har laddat färdigt. vad ska jag göra?

Hur raderar man partitionerna?


   
Citera
Åtta

Eh, Ubuntu 9.10 ÄR ett operativsystem.

Att installera Windows istället ska bara vara att stoppa i Windows-skivan och starta om din dator. Fungerar det inte så är det troligtvis din skiva som är trasig, eller bios som inte är satta att boota från skiva (fast det är det troligen, eftersom du lyckats installera Ubuntu).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skivan är det inge fel på. Har lyckats installera windows 7, ubunto, vista, men jag lyckas inte installera windows xp :S

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och jag vet att Ubuntu är ett operativsystem, så jävla dum är jag inte -.-


   
SvaraCitera
Mario

Då kanske det saknas drivrutiner i XP för din hårdvara. Nu har jag inte installerat Windows själv på år och dagar eftersom installationsprogrammet är värdelöst jämfört med ungefär alla andra installationsprogram på hela planeten, men kolla med Microsofts support eller på ett Windows-supportforum om du kan få hjälp. Du ska säkert trycka in någon knapp under starten eller skriva in en text någonstans, det är så det brukar vara när det saknas drivrutiner. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej najs tackar 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Troligtvis är det så att du har partionerat hela din hårddisk och formaterat med filsystem som windows inte känner till. Om du har en oformaterad partition eller en i fat/ntfs så bör det funka, du kan ju till exempel formatera swap-partitionen till fat istället om du inte vill ha linux kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera