Aviseringar
Rensa alla

Vilka partier tror det kommer att gå bäst för vs sämst för i valet?


Ämnesstartare

Hallå där,

Jag tänkte göra en politisk tråd där vi rankar vilka partier det lär gå bäst vs sämst för (som rubriken lyder). Man får givetvis ranka flera partier som man kan tänka sig att det kommer att gå riktigt dåligt för, man får gissa hej vilt eller om man så vill utgå från opinionsundersökningar. Man ska dock tänka på att opinionsundersökningar ofta ger ett resultat som sällan är att lita på då en del partier överskattas och andra underskattas.
Kom ihåg, vi har fler partier än riksdagspartierna så att lyfta fram ett utomparlametariskt parti (alltså inte odemokratiskt utan ett parti som inte är ett riksdags parti).
Man får även skriva vad man önskar hur högt stöd partierna borde ha.
Sen får man gärna vara realistisk och inte helt utgå från sina våta fantasier. 😉

Här ska vi ha en acceptabel stämning, som sagt, följ regelverket och var så trevliga det bara går mot varandra, ingen ska tystas eller liknande.

Mvh, Trevlig-Snubbe.


   
Citera

Ska man ranka de partier som man tror kommer få mest/minst procent eller ska man ranka de som man tror kommer öka/minska mest?


   
SvaraCitera

Tro nog SD komma få många röster men också Vänsterpartiet, eftersom vänsterextremism samt högerextremism ha öka rätt mycket.


   
SvaraCitera

De partier som får mest- lägst procent:

Socialdemokraterna
Sverigedemokraterna
Moderaterna( kommer va jämn med SD)
Centerpartiet
Vänsterpartiet
Liberalerna
Kristdemokraterna (även fast Bert Karlsson har sagt att han ska få upp KD till 8 procent så tror jag inte det kommer gå)
Miljöpartiet (åker ur riksdagen förhoppningsvis)

De som ökar mest kommer såklart vara SD, och C. Tror inte de andra kommer öka eller minska så mycket jämfört med förra valet.


   
SvaraCitera

Går enbart på senaste opinionsundersökningen januari 2018. 

De tre partier som får högsta siffror dvs som kommer att få flest röster kommer att bli...

Socialdemokraterna
Moderaterna
Sverigedemokraterna

Min personliga kommentar
Idag har (s) 28,2%. Jag tror knappast att (s) kommer att få dessa siffror i september. Snarare nedåt 25%. Kanske min egen önskar som spelar in.  Rodnar
Idag har (m) 24,3%. Jag tror att (m) rimligtvis borde få någon eller några % högre siffra i sept.
Idag har (sd) 16,4%. (sd) borde rimligtvis få betydligt högre siffra i sept eftersom svenska folket borde inse hur läget ligger till för svenska folket och vår framtid i ett mångkulturellt samhälle.   Ledsen  Gråter

(f!) är helt ute ur leken.
(kd) lär få det tufft för att komma över 4%. Tror knappast att Bert Karlssons svammel (eller önskedröm) att han ska lyfta partiet till 8% kommer att slå in. 
(mp) ligger på exakt 4% idag. Jag hoppas att alla bilägare och alla som bor i egna fastigheter röstar bort de förbannade miljönissarna som totalt NONCHALERAR OSS SOM BOR PÅ LANDET! Arg  FÖRBANNADE EGOISTER ÄR VAD DE ÄR.  Arg
(v) hoppas jag sannerligen hamnar under 4%. Vem fan vill ha med gamla kommunister att göra?

Sveriges Radio: Senaste opinionsundersökningen januari 2018


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PWr:
Ska man ranka de partier som man tror kommer få mest/minst procent eller ska man ranka de som man tror kommer öka/minska mest?

Både och faktiskt. Både partier som man tror det kommer gå dåligt för och för partier som man tror det kommer att gå bra för! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räänkkutus:
Tro nog SD komma få många röster men också Vänsterpartiet, eftersom vänsterextremism samt högerextremism ha öka rätt mycket.

Ja, det tror jag med, även om jag inte håller med dig om att SD är högerextrema men ändå, de är ju väldigt höger i vissa frågor. V lär, speciellt om MP åker ur riksdagen och F! har fortsatt minimalt stöd kan de säkert få, om det går riktigt bra för dem 12% väljarstöd, förmodligen inte nu 2018 men 2022.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Går enbart på senaste opinionsundersökningen januari 2018. 

De tre partier som får högsta siffror dvs som kommer att få flest röster kommer att bli...

Socialdemokraterna
Moderaterna
Sverigedemokraterna

Min personliga kommentar
Idag har (s) 28,2%. Jag tror knappast att (s) kommer att få dessa siffror i september. Snarare nedåt 25%. Kanske min egen önskar som spelar in.  Rodnar
Idag har (m) 24,3%. Jag tror att (m) rimligtvis borde få någon eller några % högre siffra i sept.
Idag har (sd) 16,4%. (sd) borde rimligtvis få betydligt högre siffra i sept eftersom svenska folket borde inse hur läget ligger till för svenska folket och vår framtid i ett mångkulturellt samhälle.   Ledsen  Gråter

(f!) är helt ute ur leken.
(kd) lär få det tufft för att komma över 4%. Tror knappast att Bert Karlssons svammel (eller önskedröm) att han ska lyfta partiet till 8% kommer att slå in. 
(mp) ligger på exakt 4% idag. Jag hoppas att alla bilägare och alla som bor i egna fastigheter röstar bort de förbannade miljönissarna som totalt NONCHALERAR OSS SOM BOR PÅ LANDET! Arg  FÖRBANNADE EGOISTER ÄR VAD DE ÄR.  Arg
(v) hoppas jag sannerligen hamnar under 4%. Vem fan vill ha med gamla kommunister att göra?

Sveriges Radio: Senaste opinionsundersökningen januari 2018

Jag förstår inte hur då får till det med att det går bra för S?!? Skeptisk Det går ju dåligt för dem, asdåligt de kollapsar ju! Men du menar att de är ett stort parti och iom det, är det bra för dem? Jag håller med, de borde få typ 25% eller ännu hellre mindre i väljarstöd! 😉
M har det ju gått bra för, eller nja men de har återhämtat sig från bottennoteringen!
SD går det ju bra för, sen hur bra blir väldigt intressant att se i valet! De får dock inte min röst.
Håller med dig om så mycket! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag själv ska få spekulera lär riksdagvalet bli något i stil med:

V 9.5%
MP 3.2%
S 28.4%
M 23.1%
L 4.9%
C 8.3%
KD: 2.7%
SD 18.2%
Övriga: 1.7%

V+S= 37.9%
M+L+C=36.2%
SD:18.2%
Utomparlamentariska partiet: 7.6%.

Olika konstellationer:
M+SD: 41.3%
M+S: 51.5%
S+L+C: 41.6%
S+V+C+L: 52.1%
M+C+SD: 49.7%
M+C+L+SD: 54.5%

Så om detta blir valresultat blir det en riktig rysare där flera partier inte riktigt kommer vilja samarbeta och dem konstellationer som ger en majoritet kommer förmodligen inte att fungera om partierna inte väljer att gå ifrån sina största skillnader.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Ja, det tror jag med, även om jag inte håller med dig om att SD är högerextrema men ändå, de är ju väldigt höger i vissa frågor. V lär, speciellt om MP åker ur riksdagen och F! har fortsatt minimalt stöd kan de säkert få, om det går riktigt bra för dem 12% väljarstöd, förmodligen inte nu 2018 men 2022.

Mena inte att SD är högerextrem, jag mena att högerextrema komma rösta på dom eftersom dom är mest höger av alla partier. 
Det va nån som kallte sig själv för "den öppna rasisten", eller nåt sånt, å han sa att SD är det närmsta smygrasist man kan komma. Finns på youtube, vet att videon hette "MÖTER EN RASIST" eller nåt i snarlik stil.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Jag förstår inte hur då får till det med att det går bra för S?!? Skeptisk Det går ju dåligt för dem, asdåligt de kollapsar ju! Men du menar att de är ett stort parti och iom det, är det bra för dem?

Frågan är ju INTE ställd vilka partier HOPPAS du det kommer att gå bäst för vs sämst för i valet
UTAN vilka partier TROR du det kommer att gå bäst för vs sämst för i valet.

Och ja, jag tror att (s) kommer att bli det parti som får flest röster. INTE för att de regerat Sverige bäst de senaste fyra åren - ska sanningen fram så har de påhejade av kommunister och miljönissar regerat landet åt helvete så dåligt.  Tumme ned  Utan mer för att det alltid kommer att finnas en gruppering "vänsteranhängare" som alltid kommer att rösta på (s).

Trevlig-Snubbe: Jag håller med, de borde få typ 25% eller ännu hellre mindre i väljarstöd! 😉
M har det ju gått bra för, eller nja men de har återhämtat sig från bottennoteringen!
SD går det ju bra för, sen hur bra blir väldigt intressant att se i valet! De får dock inte min röst.
Håller med dig om så mycket! 🙂

Personligen skulle jag naturligtvis HOPPAS att (sd) får 51%, (m) får 24,5% och (c) får 24,5%. Centerpartiet är ju "böndernas" parti och vi måste värna om SVENSK mat på våra tallrikar så vi slipper den genmanipulerade EU-maten oavsett om vi är köttätare eller vegetarianer.
På det sättet vore vi av med vänstertrollen och vänsterextremister för gott men som sagt, detta är naturligtvis min egna önskedröm och självfallet inga realistiska siffror.

För den som inte orkade klicka på länken ovan till Sveriges Radios opinionsundersökning från januari 2018 så kommer här opinionsundersökningen som en skärmdump.

opinion1.png
opinion2.png


   
SvaraCitera

Bäst kommer nog vara S, M och SD. Sämst kommer vara MP, KD och F!.

Tror S och M nog kommer ligga ganska jämnt, för när socialdemokraterna nu blir mindre socialdemokrater och mer... moderater eller nåt, så kommer dom nog hinna tappa fler röster till bland annat V fram till september. Jag själv börjar tappa intresset för S och går mer mot V. Men det kan egentligen gå hursomhelst, jag menar SD borde exempelvis egentligen tappat röster efter sina fake news-metoder och Jimmie Åkessons senaste rasistiska utspel, men nä, folk är i för mycket förnekelse för att det ska hända någon gång snart. Rasismen fortsätter att normaliseras. Hurra!

Hjärta


   
SvaraCitera

Håller med!

Storchen84:
Bäst kommer nog vara S, M och SD. Sämst kommer vara MP, KD och F!.

Tror S och M nog kommer ligga ganska jämnt, för när socialdemokraterna nu blir mindre socialdemokrater och mer... moderater eller nåt, så kommer dom nog hinna tappa fler röster till bland annat V fram till september. Jag själv börjar tappa intresset för S och går mer mot V. Men det kan egentligen gå hursomhelst, jag menar SD borde exempelvis egentligen tappat röster efter sina fake news-metoder och Jimmie Åkessons senaste rasistiska utspel, men nä, folk är i för mycket förnekelse för att det ska hända någon gång snart. Rasismen fortsätter att normaliseras. Hurra!

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räänkkutus:

Mena inte att SD är högerextrem, jag mena att högerextrema komma rösta på dom eftersom dom är mest höger av alla partier. 
Det va nån som kallte sig själv för "den öppna rasisten", eller nåt sånt, å han sa att SD är det närmsta smygrasist man kan komma. Finns på youtube, vet att videon hette "MÖTER EN RASIST" eller nåt i snarlik stil.

Ah, då förstår jag. Är lite för van vid att folk påstår att SD är högerextrema. 😛

Ja jo, det är ju sant, av dem andra riksdagspartierna är det ju ingen som vill verka rasistisk alls så i någon mån har de väl rätt.
Får se om jag ska orka kolla upp videon, jag tror på dig så aah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Frågan är ju INTE ställd vilka partier HOPPAS du det kommer att gå bäst för vs sämst för i valet
UTAN vilka partier TROR du det kommer att gå bäst för vs sämst för i valet.

Och ja, jag tror att (s) kommer att bli det parti som får flest röster. INTE för att de regerat Sverige bäst de senaste fyra åren - ska sanningen fram så har de påhejade av kommunister och miljönissar regerat landet åt helvete så dåligt.  Tumme ned  Utan mer för att det alltid kommer att finnas en gruppering "vänsteranhängare" som alltid kommer att rösta på (s).

Sant, står ju i självaste titeln som jag skrivit. 😛 Sen har jag varit öppen med att man får skriva vad man önskar hur hög/lågt partistöd ett parti ska ha!
Jag tänkte mer realistiskt, det går ju inte bra för S eftersom att de går tillbaka i opinionsundersökningarna! Men ja, de kommer utan problem att bli det största partiet men det betyder inte att det går bra för dem. Blink
Ja, samtidigt kan man säga att det kommer alltid att finnas en hel del vänsteranhängare som kommer rösta på V oavsett. Man ska tänka på att ett parti som V kan bli större än S, de var de år 1930-1934 i Tyskland, de kan de bli i Sverige också om utvecklingen fortsätter med ett allt mer försvagat S som upplevs mer höger.

Personligen skulle jag naturligtvis HOPPAS att (sd) får 51%, (m) får 24,5% och (c) får 24,5%. Centerpartiet är ju "böndernas" parti och vi måste värna om SVENSK mat på våra tallrikar så vi slipper den genmanipulerade EU-maten oavsett om vi är köttätare eller vegetarianer.
På det sättet vore vi av med vänstertrollen och vänsterextremister för gott men som sagt, detta är naturligtvis min egna önskedröm och självfallet inga realistiska siffror.

För den som inte orkade klicka på länken ovan till Sveriges Radios opinionsundersökning från januari 2018 så kommer här opinionsundersökningen som en skärmdump.

https://static.ungdomar.se/users/207356/redactor/opinion1.pn g" alt="opinion1.png" />
https://static.ungdomar.se/users/207356/redactor/opinion2.pn g" alt="opinion2.png" />

Tumme upp

Men om SD har 51% behöver de ju inte bry sig om C och SD kanske inte ens lyfter fram miljöfrågor? (teoretisk fråga)
Sen är ju både M och C lite av det migrationsliberala hållet, vad säger du om det?


   
SvaraCitera