Aviseringar
Rensa alla

Vilka partier tror det kommer att gå bäst för vs sämst för i valet?


Alla kommer att förlora, särskilt alla som inte själva är riksdagspolitiker 


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Sant, står ju i självaste titeln som jag skrivit. 😛 Sen har jag varit öppen med att man får skriva vad man önskar hur hög/lågt partistöd ett parti ska ha!
Jag tänkte mer realistiskt, det går ju inte bra för S eftersom att de går tillbaka i opinionsundersökningarna! Men ja, de kommer utan problem att bli det största partiet men det betyder inte att det går bra för dem. Blink
Ja, samtidigt kan man säga att det kommer alltid att finnas en hel del vänsteranhängare som kommer rösta på V oavsett. Man ska tänka på att ett parti som V kan bli större än S, de var de år 1930-1934 i Tyskland, de kan de bli i Sverige också om utvecklingen fortsätter med ett allt mer försvagat S som upplevs mer höger.

På sikt tror jag att (s) helt kommer att förtvina som parti. Dvs (s) har spelat ut sin roll som arbetar- och låginkomstparti. Detta grundar jag på följande.

Går man tillbaka till årtiondena efter andra världskriget dvs 40-, 50- och 60-talet så hade onekligen arbetaren det jävligt fattigt. Arbetaren bodde med kanske 3 - 4 barn i en hyreslägenhet på 1 rum och kok, på sin höjd cyklade på en gammal begagnad cykel till jobbet och "semestern" som var några veckor lång tillbringade de i sin lägenhet, möjligtvis en utflykt till stadens folkpark. Utlandsresa var aldrig att tänka på och att gå på restaurang och äta hade de aldrig någonsin upplevt.

Det var "högern" som bodde i fina lägenheter och i fina villor och som hade råd att köpa en ny bil för 10.000 kronor (dåtidens värde) och som dessutom hade en sommarstuga utanför staden och som ofta gick på krogen och åt, drack och roade sig.

Idag på 2000-talet kan arbetaren bo i fin köpt lägenhet eller villa i "det fina villakvarteret" och ofta har både mannen och kvinnan varsin bil för att ta sig till jobbet. Fritidshus är det många som har eller åker på en 2-veckors charter till Medelhavet eller Thailand.

Så skillnaden mellan arbetare och den välbeställde högerröstande moderaten har nästan suddats ut. Iom att den ekonomiska skillnaden har raderats ut mellan vänster och höger så tappar också (s) sympatisörer.   Skadeglädje

För 50 år sedan ansåg sossen att betala höga skatter var bara av godo för alla arbetare. Idag när alla arbetande sossar är aktieägare genom AP-fonderna, så börjar även betongsossarna som dyrt och heligt i sin barndom vigde sitt liv åt Socialdemokraterna, inse att staten snor åt sig lite väl mycket skattepengar, samtidigt som alla 100.000-tals sk flyktingar som inte betalat en enda skattekrona till Sverige kan utnyttja hela det svenska välfärdssamhället fullt ut. Detta reagerar naturligtvis den svenska arbetaren på som under hela sitt liv betalat allt högre skatter.

Trevlig-Snubbe: Men om SD har 51% behöver de ju inte bry sig om C och SD kanske inte ens lyfter fram miljöfrågor? (teoretisk fråga)
Sen är ju både M och C lite av det migrationsliberala hållet, vad säger du om det?

Alla vill vi väl kunna andas frisk luft oavsett om vi bor i stan eller ute på landet och likaså äta "frisk" mat utan att bli förgiftade. Sverige är väl det land i Europa som använder minst antibiotika till vår djurhållning. Jag antar att (sd) är lika måna om frisk luft och frisk fräsch mat som (mp).

Att däremot som (mp) förespråkar att höja energiskatter, bensinpriser osv är helt åt helvete. Menar (mp) att vi ska frysa i våra bostäder och säga upp oss från våra jobb eftersom vi inte har råd att åka bil till jobbet? Bor själv på landet och saknar kollektivtrafik.

Jag tror att (m) är betydligt mer flyktingkritiska än vad de öppet säger. Likaså (c). Men de vågar "kanske" inte säga det öppet för att inte bli kallade för förbannade rasister som alla Sverigedemokrater blir kallade.  Gråter


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Ah, då förstår jag. Är lite för van vid att folk påstår att SD är högerextrema. 😛

Ja jo, det är ju sant, av dem andra riksdagspartierna är det ju ingen som vill verka rasistisk alls så i någon mån har de väl rätt.
Får se om jag ska orka kolla upp videon, jag tror på dig så aah.

Jövärs klövärs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räänkkutus:

Jövärs klövärs.

Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag trodde jag svarade dig tidigare men det hände visst inget. 🙁

stoner:

På sikt tror jag att (s) helt kommer att förtvina som parti. Dvs (s) har spelat ut sin roll som arbetar- och låginkomstparti. Detta grundar jag på följande.

Går man tillbaka till årtiondena efter andra världskriget dvs 40-, 50- och 60-talet så hade onekligen arbetaren det jävligt fattigt. Arbetaren bodde med kanske 3 - 4 barn i en hyreslägenhet på 1 rum och kok, på sin höjd cyklade på en gammal begagnad cykel till jobbet och "semestern" som var några veckor lång tillbringade de i sin lägenhet, möjligtvis en utflykt till stadens folkpark. Utlandsresa var aldrig att tänka på och att gå på restaurang och äta hade de aldrig någonsin upplevt.

Det var "högern" som bodde i fina lägenheter och i fina villor och som hade råd att köpa en ny bil för 10.000 kronor (dåtidens värde) och som dessutom hade en sommarstuga utanför staden och som ofta gick på krogen och åt, drack och roade sig.

Idag på 2000-talet kan arbetaren bo i fin köpt lägenhet eller villa i "det fina villakvarteret" och ofta har både mannen och kvinnan varsin bil för att ta sig till jobbet. Fritidshus är det många som har eller åker på en 2-veckors charter till Medelhavet eller Thailand.

Så skillnaden mellan arbetare och den välbeställde högerröstande moderaten har nästan suddats ut. Iom att den ekonomiska skillnaden har raderats ut mellan vänster och höger så tappar också (s) sympatisörer.   Skadeglädje

För 50 år sedan ansåg sossen att betala höga skatter var bara av godo för alla arbetare. Idag när alla arbetande sossar är aktieägare genom AP-fonderna, så börjar även betongsossarna som dyrt och heligt i sin barndom vigde sitt liv åt Socialdemokraterna, inse att staten snor åt sig lite väl mycket skattepengar, samtidigt som alla 100.000-tals sk flyktingar som inte betalat en enda skattekrona till Sverige kan utnyttja hela det svenska välfärdssamhället fullt ut. Detta reagerar naturligtvis den svenska arbetaren på som under hela sitt liv betalat allt högre skatter.

Tumme upp

Alla vill vi väl kunna andas frisk luft oavsett om vi bor i stan eller ute på landet och likaså äta "frisk" mat utan att bli förgiftade. Sverige är väl det land i Europa som använder minst antibiotika till vår djurhållning. Jag antar att (sd) är lika måna om frisk luft och frisk fräsch mat som (mp).

Att däremot som (mp) förespråkar att höja energiskatter, bensinpriser osv är helt åt helvete. Menar (mp) att vi ska frysa i våra bostäder och säga upp oss från våra jobb eftersom vi inte har råd att åka bil till jobbet? Bor själv på landet och saknar kollektivtrafik.

Jag tror att (m) är betydligt mer flyktingkritiska än vad de öppet säger. Likaså (c). Men de vågar "kanske" inte säga det öppet för att inte bli kallade för förbannade rasister som alla Sverigedemokrater blir kallade. Gråter

Jo men det är ju det mest logiska!

Ja, man undrar ju hur dem tänker, sen måste man låta folk få råd att köpa elbilar också och inte bara höja bensinpriset jämt och ständigt. Sen är det ju klokt med viss skatt på bensin men man kan inte hålla på att höja skatterna i all oändlighet. Och som du säger, man ska ha olika priser för landet och staden, sen är det extremt mycket billigare att bo ute i skogen sen är det svårare att få jobb så det går väl rätt ut men när man måste använda bilen för att ta sig någonstans, då blir det ett rent helvete om man inte längre får råd att åka nånstans när man måste.

Det kanske är så eller så är de bara PK och vill locka dem som är migrationsliberala trots att just dem är det ganska få av, iaf färre än migrationskritiska.


   
SvaraCitera