Aviseringar
Rensa alla

Vilka skolor förutom de fyra stora?


Ämnesstartare

Spelar det alltså ingen roll vart man läser?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror jag skulle välja JTH, men endast för att slippa ta studielån.. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Tror jag skulle välja JTH, men endast för att slippa ta studielån..

Va varför då? Så du tycker inte att det är en bra skola? För känns annars onödigt att ta studielån som du själv nämner (jag bor inte i Jönköping).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Så du tycker inte att det är en bra skola?

Jovisst, folk talar endast positivt om den! Skolan är det inget fel på, känner folk som går där, de trivs jättebra, har skön gemenskap med folk från alla delar av landet o.s.v.

Det som gör att jag vill någon annanstans är staden.. Fick en dålig start här så att säga.. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Det som gör att jag vill någon annanstans är staden.. Fick en dålig start här så att säga..

Hur menar du då?

S3ON:

Jovisst, folk talar endast positivt om den! Skolan är det inget fel på, känner folk som går där, de trivs jättebra, har skön gemenskap med folk från alla delar av landet o.s.v.

Fast dem har väl inte hög status inom ingenjör? Man tjänar väl sämre och får sämre jobbmöjligheter (sämre karriär?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Fast dem har väl inte hög status inom ingenjör?

Nope, du blir högskoleinjeniör.. Jag är ingen expert på området vad det gäller skillnader, men ingångslön har man ju hört att det skiljer sig på, ja.

Anura:

Hur menar du då?

Jag blev stadens mobboffer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Nope, du blir högskoleinjeniör.. Jag är ingen expert på området vad det gäller skillnader, men ingångslön har man ju hört att det skiljer sig på, ja.

Jo fast var inte så jag menade utan mer på att löner skiljer sig väl lite på vart i landet man får jobb på i t.ex. Stockholm är lönen nog avsevärt mer. Och jobbmöjligheterna bättre (?)

S3ON:

Jag blev stadens mobboffer.

Vart det pga dig eller? Känns konstigt att en stad fryser ut en person på de viset annars :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Vart det pga dig eller? Känns konstigt att en stad fryser ut en person på de viset annars :S

Njae, det började tidigt, jag var inte som alla andra barnen.. Jag var tjejtjusarn, och blev utfryst pga detta på dagis.

Mjo, sedan blev jag det "perversa äcklet" i mellanstadiet.. Det var då allt gick åt helvete typ.. Falska rykten spreds höger och vänster.. I högstadiet bytte jag skolor hit och dit på mina föräldrars begäran, de hade förhoppningar om att det skulle bli bättre, någon vecka efter varje flytt visste alla vem jag var.. Då vart jag misshandlad och polisen drogs in.. Inget blev löst överhuvudtaget..

Därefter började jag skolka, drygt 2 år var jag borta, hade "semester". [crazy] Lösningen på alla problem. [bigsmile]

När jag var utvilad var det dags för ett år på IV. Samma sak här, denna gången tog det dock någon månad, sedan visste varenda idiot vem jag var.. Fler misshandlingar ägde rum och polisen drogs in gång efter gång.. Inte ett piss kunde dom göra, det var mina ord mot 20 andra..

Då vart det dags för "semester" igen, gick dit för att skriva prov åtminstone. Lyckades fint varje gång, sökte mig in på gymnasiet, kom in, allt blev detsamma som vanligt och jag tog "semester"..

Sedan dess 3-4 år tillbaks har jag inte gjort särskilt mycket, sökt lite jobb utan lycka och sådär, mest suttit här..

Sedan en månad tillbaks pluggar jag på distans.. Kommer ta ett par år, vad som väntar därefter är oklart.

Här har du S3ON the story! [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Här har du S3ON the story!

Det var väldigt tråkigt att höra. Jag har själv haft det rätt så jobbigt, dock inte utfryst eller mobbad. Men känt mig ensam pga min blyghet. Så jag kan nästan förstå hur du känner. Men ändå inte. Hoppas dock du får det bättre nu i livet! 🙂


   
SvaraCitera

"Kommer inte in" på CTH? Förrförra året antogs alla sökande till D-programmet i vart fall... Kommer du inte in på KTH, CTH eller LiTH spelar det ingen större roll vart du söker (så länge du ser upp med de riktiga stolpskotten; BTH, Skövde, Gotland;) ingenjörsutbildningar är rätt lika i hela landet, både innehålls- och kvalitetsmässigt, möjligtvis med någon liten fördel för de tre stora. (Varifrån har du fått vanföreställningen att Lund skulle vara särskilt bra på ingenjörer?)

My dreams are her:

Blekinge tekniska högskola?

...räknas som en av landets i särklass sämsta skolor, i klass med Skövde och Gotland.

Anura:

Fast dem har väl inte hög status inom ingenjör? Man tjänar väl sämre och får sämre jobbmöjligheter (sämre karriär?)

Nej, det spelar ingen som helst roll varifrån du har din examen. I Sverige är en civilingenjör en civilingenjör och en högskoleingenjör en högskoleingenjör, oavsett varifrån man fått sin examen.

Du borde f ö göra dig av med vanföreställningen att du kan få ett fantastiskt jobb med hög lön genom att gå på "rätt" universitet; är du kass så är du, och inget universitet i världen kan styra upp det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Du borde f ö göra dig av med vanföreställningen att du kan få ett fantastiskt jobb med hög lön genom att gå på "rätt" universitet; är du kass så är du, och inget universitet i världen kan styra upp det.

Fast det man hör på Flashback hör man ju att man skall gå på de fyra stora tekniska skolorna för att få ett bra jobb; för att arbetsgivaren känner till dessa skolor osv.

Om det är ett val mellan en KTH student och en ifrån JTH skulle arbetsgivaren ta den ifrån KTH? Och att man får ett sämre jobb jämfört med en som har gått på de stora skolorna och sämre lön osv.


   
SvaraCitera

Anura:

Fast det man hör på Flashback hör man ju att man skall gå på de fyra stora tekniska skolorna för att få ett bra jobb; för att arbetsgivaren känner till dessa skolor osv.

På Flashback hör du även att den judiska världskonspirationen låg bakom både 9/11 och månlandningen - tror du på det också?

Anura:

Om det är ett val mellan en KTH student och en ifrån JTH skulle arbetsgivaren ta den ifrån KTH?

Trams. En JTH-ingenjör med arbetslivserfarenhet väger alltid tyngre än en KTH:are utan. Enda gången det spelar någon som helst roll är om allt annat, inklusive intrycket de två sökande gav under intervjun, är precis likvärdiga.

Anura:

Och att man får ett sämre jobb jämfört med en som har gått på de stora skolorna och sämre lön osv.

Suck. Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Suck. Nej.

Kanske stämmer. Jag pratar ju på utan riktig fakta. Du verkar vara insatt i detta rätt så bra. Hur ser det ut på marknaden om du vet? Eller hur tänker arbetsgivare normalt och skiljer sig verkligen lönerna åt och vilken slags karriär man kan få?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Trams. En JTH-ingenjör med arbetslivserfarenhet väger alltid tyngre än en KTH:are utan. Enda gången det spelar någon som helst roll är om allt annat, inklusive intrycket de två sökande gav under intervjun, är precis likvärdiga.

Ifall så är fallet varför sätts det så mycket status på just KTH och inte på några andra skolor? Och så mycket glorifying om de stora skolorna om det är i slutändan inte spelar någon större roll?


   
SvaraCitera

Anura:

Hur ser det ut på marknaden om du vet?

Civilingenjör är i princip den enda utbildning arbetsgivare någonsin har hört talas om, så de annonserar efter sådana oavsett vad det är de egentligen vill ha utfört. Först efter att de fått en hög med ansökningar försöker de lista ut om någon av dem faktiskt klarar av att göra det de är intresserade av, och då är det skit samma vilken skola du gått på, eller om du ens är ingenjör.

Anura:

Eller hur tänker arbetsgivare normalt

Mycket lite; det är viktigare att kunna förklara i tal och skrift varför man är en lämplig kandidat än vilken skola man gått på eller om vad man har för examen. Det finns naturligtvis undantag, där arbetsgivaren vet exakt vad han är ute efter, men i de fallen har han generellt sett tillräckligt bra koll för att lista ut vem han ska anställa utan att titta på varifrån examenspappret kommer.

Anura:

skiljer sig verkligen lönerna åt

Nej. Kollar du på statistiken över ingångslöner ser du att höga ingångslöner nästan alltid sammanfaller med att lärosätet ligger i en större stad. Det beror inte på att du får mer betalt för en examen från ett visst universitet, utan på att folk tenderar att få jobb i samma stad som de pluggade i, och storstadsregionerna ligger lönemässigt en bit högre än resten av landet.

Anura:

vilken slags karriär man kan få?

Lärosäte är om möjligt ännu mer irrelevant där än för din ingångslön. Gör du ett bra jobb får du en bra karriär, oavsett var du har pluggat. När du har ett par års erfarenhet är det ingen som bryr sig om varifrån din examen är, eller om du alls har en.

Anura:

Ifall så är fallet varför sätts det så mycket status på just KTH och inte på några andra skolor?

Det gör det inte; KTH, CTH, GU, LU, LiTH, UU, UMU och LTU har t ex allihop väldigt bra rykte inom olika områden.

Anura:

Och så mycket glorifying om de stora skolorna om det är i slutändan inte spelar någon större roll?

För att de som går på KTH och Chalmers gillar att sprida myten? För att folk älskar listor och rankingar, även när de inte spelar någon roll? För att folk som du sväljer det hela med hull och hår och gärna sprider det vidare?


   
SvaraCitera