Aviseringar
Rensa alla

Vilka skulle ni rösta på om det vore omval idag?


feministfittan: Vänsterpartiet

Det saknas ett starkt muslimskt parti i Sverige, men det får väl bli vänsterpartiet igen då


   
SvaraCitera

Tönten :

Det saknas ett starkt muslimskt parti i Sverige, men det får väl bli vänsterpartiet igen då

varför skulle vi blanda in religion i statsstyret?


   
SvaraCitera

isola:

varför skulle vi blanda in religion i statsstyret?

För att få ett bättre samhälle, ett jämställt samhälle.

Men som sagt citera inte mig, du är sjuk. 


   
SvaraCitera

Tönten :

För att få ett bättre samhälle, ett jämställt samhälle.

Men som sagt citera inte mig, du är sjuk. 

Nej det skulle religion inte hjälpa till med då den är patriarkalisk och segregerande. Det går inte att bygga ett modernt samhälle på uråldriga skrifter, vilket x antal länder är bevis på.

Det där funkar inte så bra utan visar bara ännu tydligare att du endast är ute efter att provocera och inte har några argument att komma med. Tänk lite va.


   
SvaraCitera

isola: patriarkalisk och segregerande.

Det stämmer inte. 

isola: vilket x antal länder är bevis på.

Tramsigt argument. 

isola: Det där funkar inte så bra utan visar bara ännu tydligare att du endast är ute efter att provocera och inte har några argument att komma med. Tänk lite va.

Lägg inte ord i mun på mig. Nej det är inte för att provocera, det är sanningen. 


   
SvaraCitera

Tönten : Det stämmer inte.

Motbevisa det då. Nämn ett enda land där religion inte förstör styret.

Tönten : Lägg inte ord i mun på mig.

Du bör nog googla det där uttrycket känner jag

Tönten : Tramsigt argument.

Så kan man ju också bemöta saker man ej kan svara på, ja.


   
SvaraCitera

isola: Motbevisa det då. Nämn ett enda land där religion inte förstör styret.

Religion i sig har inte förstört något land förutom något undantag. Det är maktgalna snubbar som tar saker ur sin kontext ifrån koranen och använder religion som ett slags verktyg. Patriarkala kultur strukturer, brist på en industriell revolution, de flesta av dessa länder är u-länder.

Ett samhälle strikt från koranen hade varit en uppgradering om du läser den. Ett sådant samhälle har aldrig tillämpats, men betyder det att du tex har emot Direktdemokrati eller kommunism, för annars är inte argumentet konsekvent. 


   
SvaraCitera

Tönten :

Religion i sig har inte förstört något land förutom något undantag. Det är maktgalna snubbar som tar saker ur sin kontext ifrån koranen och använder religion som ett slags verktyg. Patriarkala kultur strukturer, brist på en industriell revolution, de flesta av dessa länder är u-länder.

Ett samhälle strikt från koranen hade varit en uppgradering om du läser den. Ett sådant samhälle har aldrig tillämpats, men betyder det att du tex har emot Direktdemokrati eller kommunism, för annars är inte argumentet konsekvent. 

Ja absolut, det är en viktig poäng. Dock är dessa religiösa skrifter skrivna i en tid med andra värderingar där skillnader mellan religioner och kön uppmuntrades och så  kan vi inte ha det i ett modernt samhälle.

Nej det hade det inte då den som sagt uppmuntrar till segregering. Direktdemokrati är en jättebra idé men funkar inte i stora samhällen.


   
SvaraCitera

isola:

Ja absolut, det är en viktig poäng. Dock är dessa religiösa skrifter skrivna i en tid med andra värderingar där skillnader mellan religioner och kön uppmuntrades och så  kan vi inte ha det i ett modernt samhälle.

Nej det hade det inte då den som sagt uppmuntrar till segregering. Direktdemokrati är en jättebra idé men funkar inte i stora samhällen.

Fast dock så uppmuntrar ju de som står i de här religiösa skrifterna till tvärt om, till jämställdhet.
ur koranen,

"....männen, såväl som kvinnorna, är varandras [sanna] vänner och fasta stöd; de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt ...." sura 9, vers 71

Jag kan hålla på hela dagen om vad som står i dessa religiösa skrifter, men att de uppmuntrar till en respekt för andra religioner och jämställdhet är ett faktum och att de är förenligt med ett modernt samhälle är också ett faktum. Ser absolut att vi kan ha det så i ett modernt samhälle.


   
SvaraCitera

Tönten :

Fast dock så uppmuntrar ju de som står i de här religiösa skrifterna till tvärt om, till jämställdhet.
ur koranen,

"....männen, såväl som kvinnorna, är varandras [sanna] vänner och fasta stöd; de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt ...." sura 9, vers 71

Jag kan hålla på hela dagen om vad som står i dessa religiösa skrifter, men att de uppmuntrar till en respekt för andra religioner och jämställdhet är ett faktum och att de är förenligt med ett modernt samhälle är också ett faktum. Ser absolut att vi kan ha det så i ett modernt samhälle.

De uppmuntrar till segregation både mellan religioner och kön. Att de sedan skrevs långt innan kvinnor sågs som jämlikar är ännu ett skäl till att inte låta dem styra över ett samhälle på något vis.


   
SvaraCitera