Aviseringar
Rensa alla

vilka skyldigheter har kuratorn?


Ämnesstartare

Förut var jag hos en kurator och berättade att det finns alkoholproblem i min familj och hon sa att hon var tvungen att ta kontakt med socialen då. Gäller det även om man fyllt 18? Man är ju liksom inte barn längre.

Skulle behöva prata med någon igen om andra problem och om alkoholen kommer på tal igen vill jag absolut inte blanda in socialen.


   
Citera
Ämnesstartare

[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom dina föräldrar måste ge dig husrum tills du gått ut gymnasiet, eller det år du fyller 20 (tror jag), så är jag rätt säker på att det inte spelar någon roll om du är myndig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Gäller det även om man fyllt 18? Man är ju liksom inte barn längre.

Du bor ju hemma och dina föräldrar är försörjningspliktiga tills du fyllt 20. Sen kanske du har yngre syskon?
Kuratorn har anmälningsplikt om barn och ungdomar har risk att fara illa hemma av olika skäl

loom:

Skulle behöva prata med någon igen om andra problem och om alkoholen kommer på tal igen vill jag absolut inte blanda in socialen.

Alkohol och Narkotika enheten finns kanske i din kommun? Då behöver man inte kontakta socialen och de hjälper dem/dem föräldrarna som har alkoholproblem.
Var genom dem jag sökte hjälp iaf efter tips från socialen som ansåg att det var bäst, men min förälder ville inte ha hjälp men slutade iaf dricka som tur var efter detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Du bor ju hemma och dina föräldrar är försörjningspliktiga tills du fyllt 20. Sen kanske du har yngre syskon?

Okej då, men nej, jag är yngst. Tycker ändå jag borde få bestämma själv över vad jag vill att hon ska skvallra till soc om.

Crypto:

Alkohol och Narkotika enheten finns kanske i din kommun? Då behöver man inte kontakta socialen och de hjälper dem/dem föräldrarna som har alkoholproblem.

Grejen är den att de inte vill ha hjälp, som sagt så blandade soc in sig och det blev ett enda helvete av det, jag mådde sämre efter det. Så nu bryr jag mig inte särskilt mycket, men har andra problem som sakta bryter ner mig. Är bara rädd att råka nämna något om alkoholen och så börjar allt igen.


   
SvaraCitera

Jag vet faktiskt inte om kuratorn får säga något om man är över 18. Jag skriver mest för att säga att jag också kommer från en alkoholistfamilj och om du vill får du gärna pm:a och prata av dig. Jag är ingen kurator men förstår och lyssnar och skvallrar inte till soc 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Okej då, men nej, jag är yngst. Tycker ändå jag borde få bestämma själv över vad jag vill att hon ska skvallra till soc om.

som jag sa innan har de försörjningsplikt tills du är 20, men är tveksam till om kuratorn kan göra så ändå då du är 18.

loom:

Grejen är den att de inte vill ha hjälp

Sen anser de att de inte har problem heller?

loom:

det blev ett enda helvete av det

Yeah, blev så för mig också.. fy..

loom:

men har andra problem som sakta bryter ner mig. Är bara rädd att råka nämna något om alkoholen och så börjar allt igen.

Då är det ju iaf bra att du kan vädra ur dig det till kuratorn.
Men du verkar inte gilla henne/honom med tanke på vad h*n gjorde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du bor någonstans där det finns anonyma stödgrupper för anhöriga till alkoholister, eller grupper för barn till missbrukare, så skulle du ju kunna pröva att söka dig till en sådan. Jag är ganska säker på att åtminstone anonyma stödgrupper inte kontaktar soc, och om du inte hittar någon sådan så kan du ju ringa anonymt och fråga i förväg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Sen anser de att de inte har problem heller?

Mamma har förut sagt att hon ibland märker att det blir för mycket, det är min låtsaspappa som är källan till allt liksom och han har jag inte särskilt bra relation till. Men de ser det nog inte som ett problem, snarare som en tillflykt nu när min syster drabbats av cancer och allt är allmänt svårt.

Crypto:

Men du verkar inte gilla henne/honom med tanke på vad h*n gjorde

Jag blev sjukt arg på henne efter soc-grejen men det var ett år sen och fattar väl nu att hon var tvungen, och hon var ändå rätt mysig annars. Jag har inte vågat mig tillbaka dit på ett år nu men överväger det. Klart bättre att vädra än att stänga inne allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mablethorpe:

Om du bor någonstans där det finns anonyma stödgrupper för anhöriga till alkoholister, eller grupper för barn till missbrukare, så skulle du ju kunna pröva att söka dig till en sådan.

Fast nu är det inte alkoholproblemen jag mår sämst av, det är deras problem.


   
SvaraCitera

Du kan ju alltid söka dig till kuratorer utanför skolan eller en psykolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

men det var ett år sen och fattar väl nu att hon var tvungen

Då var du ju 17 när detta hände? Då var det rätt handlat av henne isf.

loom:

Klart bättre att vädra än att stänga inne allt.

Precis.
Behöver inte vara till kurator o liknande, jag brukar alltid snacka med några kompisar som är sjukt bra på att lyssna, hoppas du har någon sådan?
Fast om du ska prata med kuratorn så är det bra också [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Då var du ju 17 när detta hände? Då var det rätt handlat av henne isf

Jo, precis. Men hade jag vetat vad som skulle hända, hade jag aldrig gått till henne.

Crypto:

hoppas du har någon sådan?

Jodå, jag har en, han lyssnar väldigt bra och det är väldigt skönt att bara ha någon som klappar en på axeln ibland.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Jo, precis. Men hade jag vetat vad som skulle hända, hade jag aldrig gått till henne.

Fast jag tyckte det var en plåga att ingen visste vad som hände hemma så jag var glad att det kom ut även om det var ett himla liv i någon månad framöver men det blev iaf bättre.
Men alla har inte den turen

loom:

Jodå, jag har en,

Bra [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Fast nu är det inte alkoholproblemen jag mår sämst av, det är deras problem.

I så fall kan du ju låta bli att prata om just det, och istället berätta vilka problem det är du vill fokusera på att lösa. För kurrator/psykolog alltså, inte oss.


   
SvaraCitera