Aviseringar
Rensa alla

Vilken är billigaste internetdomänen man kan registrera?


Ämnesstartare

Jag skulle vilja registrera en egen internetdomän men är lite osäker på vad det kostar per år. Tycker uppgifterna är extremt virriga från alla olika företag som hjälper folk registrera en domän. Någon som vet?
Det är alltså själva domänregistreringen jag ställer frågan om, INTE webhostingen!

UM kanske inte är rätt forum för denna typ av fråga men jag kan ju i vart fall göra ett försök.


   
Citera

Ställer du frågan om vilket toppdomän som är billigast att registrera? Och i så fall under hur lång tid? Många toppdomäner erbjuds till löjligt låga priser första året men så helt plötsligt år 2 så chockhöjs dom. Många gånger både 10x och 100x mot vad de kostar första året.
Dvs, är det tips på toppdomäner du är ute efter eller tips på registratorer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Make Sweden Great Again:
Ställer du frågan om vilket toppdomän som är billigast att registrera? Och i så fall under hur lång tid? Många toppdomäner erbjuds till löjligt låga priser första året men så helt plötsligt år 2 så chockhöjs dom. Många gånger både 10x och 100x mot vad de kostar första året.
Dvs, är det tips på toppdomäner du är ute efter eller tips på registratorer?

Problemet är att den mest eftertraktade toppdomänen är .COM. Att hitta ett bra och häftigt eftertraktat domännamn under denna toppdomän är totalt uteslutet. Och att köpa en redan registrerad domän kan kosta tusentals kronor, miljontals kronor och tom miljarder med kronor.
Så då återstår istället att hitta någon annan totalt ointressant superbillig toppdomän och istället kunna exakt välja det domännamn jag själv vill ha. Och då är det ju ur ren ekonomisk synpunkt bästa att välja en toppdomäm som är väldigt billig mella år 2 > år 10. 10 år är väl längsta tiden man kan betala på en gång när man registrerar en domän om jag inte missuppfattat allt.

Tack för hjälp för mig som vill lära mer.


   
SvaraCitera

Det kanske är bättre att du ställer en sådan fråga på https://www.sweclockers.com/forum då jag tror inte det finns någon här på UM som har någon koll på läget över huvud taget.


   
SvaraCitera

Enklast är väl att bara söka? På https://www.namecheap.com kan du skriva in det domännamn du önskar, och så får du förslag på vad det skulle kosta med diverse olika TLDs. Verkar finnas ett antal som du kan få för under 100 kr/året (t.ex. .one, .nl eller .in).


   
SvaraCitera