Aviseringar
Rensa alla

Vilken är den starkaste drivkraften bakom onda gärningar?


Ämnesstartare

Alltså vad tror du kan få oss att göra de hemskaste sakerna?

Förutsett att människan är psykiskt fritt.

Jag skulle säga hämnd.


   
Citera
Ämnesstartare

boredom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Ondska" är en fråga om perspektiv, det vill säga relativt, så det är samma drivkraft som allt annat: Ens ego.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är man psykiskt frisk då, om man vill utsätta någon annan för smärta?
tror man får en tillfällig psykisk funktionsnedsättning när man blir retad eller upprörd, och därför tänker man inte rationellt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tron om att få ett ligg osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

"Ondska" är en fråga om perspektiv, det vill säga relativt, så det är samma drivkraft som allt annat: Ens ego.

viktigare fråga i så fall: vad är ett ego?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image
lite grupptryck kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

viktigare fråga i så fall: vad är ett ego?

Ego är det jag man uppfattar hos sig själv, det som du anser gör dig till just Dig. Det jag menade var egen vinning, d.v.s. föda sitt ego.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ego är det jag man uppfattar hos sig själv, det som du anser gör dig till just Dig. Det jag menade var egen vinning, d.v.s. föda sitt ego.

jag tror att det finns många människor som har svårt att göra en tydlig gränsdragning mellan vad som är till ens egen vinning och vad som är till den (i viss mån, möjligtvis inbillade) grupp man anser sig tillhöra.

min poäng är: så till vida man inte tillämpar psykologisk egoism, vilket jag anser är FUSK! så går det inte att påvisa att ens etiska beslut skulle vara fattade utifrån en själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pengar och Kärlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

min poäng är: så till vida man inte tillämpar psykologisk egoism, vilket jag anser är FUSK!

På vilket sätt då? Jag finner ingen annan trovärdig drivkraft för några handlingar över huvud taget än att föda sitt ego.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

På vilket sätt då?

det går inte att bevisa eller motbevisa utan används bara till att befästa det man har kommit fram till med ett facit där det står: "orsak: egoism" utan närmare förklaring. jag anser inte riktigt att det finns något ego. inte mer än vad man tillåter det finnas, åtminstone.

oavsett om det stämmer eller inte så är det fusk i den mån att saker slutar vara roliga när någon drar nytta av den möjligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

självbevarelsedrift, då denna inte nödvändigtvis (rentav sällan, i dagens sverige) är rationell. så, egoism, i princip, utan att för den skull blanda in begrepp som folk verkar motsätta sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

det går inte att bevisa eller motbevisa

Nej, det är lite synd, men mycket få psykologiska påståenden går.

iosib:

oavsett om det stämmer eller inte så är det fusk i den mån att saker slutar vara roliga när någon drar nytta av den möjligheten.

Dock funderar man väl inte runt det bara för det är roligt?

iosib:

jag anser inte riktigt att det finns något ego. inte mer än vad man tillåter det finnas, åtminstone.

Förklara gärna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad gör en handling "ond"? [confused] Hur särskiljer "onda" handlingar sig från "goda"?


   
SvaraCitera