Aviseringar
Rensa alla

Vilken åldersgrupp skulle du vilja undervisa?


time
 time
Ämnesstartare

Jag pluggar ju till ämneslärare (det vill säga, gymnasielärare) och trivs hur bra som helst. Jag har massvis med vänner som pluggar lärare men på andra nivåer också, och det är nästan alltid intressant att höra varför de valt den åldersgrupp de valt - det kan vara allt från djupa, personliga bekännelser till en viss person på UM som sa "jag tycker helt enkelt inte om barn". Rodnar
Pedagogik1.jpg


Om vi låtsas att ni alla ska bli lärare: vilken åldersgrupp skulle du vilja undervisa för, och varför?


   
Citera
time
 time
Ämnesstartare

time: Gymnasielärare

Jag valde gymnasielärare därför att jag, hur mycket jag än älskar barn, drivs av att kunna ha åtminstone lite mer intelligenta samtal med mina elever och studierna erbjuder en fantastisk fördjupning i två av mina favoritämnen (svenska och historia). Tiderna är lite mer flexibla och nivån är mer krävande, och jag skulle nog inte vara nöjd med mig själv om jag inte presterade på en viss akademisk nivå (mvh superpretto).


   
SvaraCitera

time: Annat (t ex vuxenutbildning, komvux)

Där existerar det iaf oftast något sorts genuint driv.

Syftar på komvux dvs


   
SvaraCitera

Förskollärare, Lågstadielärare och Mellanstadielärare går ju bort iallafall. Tror högstadielärare skulle passa mig bäst faktiskt.


   
SvaraCitera

Vuxna
avskyr barn


   
SvaraCitera

time: gymnasielärare

Sån läskig utmaning! Gick själv i en klass full av studietrötta killar som inte alls såg någon mening med teoretiska ämnen. Man märkte tydligt att för flera lärare var det en vånda varje gång vi kom in i klassrummet, det gjorde sannerligen inte saken bättre.

Men just i svenskan hade vi tur med en lärare som verkligen lyckades skapa en bra relation till klassen. Man kände en sorts skyldighet till läraren i fråga och ansträngde sig mer.