Aviseringar
Rensa alla

Vilken åldersgrupp skulle du vilja undervisa?


time
 time
Ämnesstartare

Jag pluggar ju till ämneslärare (det vill säga, gymnasielärare) och trivs hur bra som helst. Jag har massvis med vänner som pluggar lärare men på andra nivåer också, och det är nästan alltid intressant att höra varför de valt den åldersgrupp de valt - det kan vara allt från djupa, personliga bekännelser till en viss person på UM som sa "jag tycker helt enkelt inte om barn". Rodnar
Pedagogik1.jpg


Om vi låtsas att ni alla ska bli lärare: vilken åldersgrupp skulle du vilja undervisa för, och varför?


   
Citera
time
 time
Ämnesstartare

time: Gymnasielärare

Jag valde gymnasielärare därför att jag, hur mycket jag än älskar barn, drivs av att kunna ha åtminstone lite mer intelligenta samtal med mina elever och studierna erbjuder en fantastisk fördjupning i två av mina favoritämnen (svenska och historia). Tiderna är lite mer flexibla och nivån är mer krävande, och jag skulle nog inte vara nöjd med mig själv om jag inte presterade på en viss akademisk nivå (mvh superpretto).


   
SvaraCitera

time: Annat (t ex vuxenutbildning, komvux)

Där existerar det iaf oftast något sorts genuint driv.

Syftar på komvux dvs


   
SvaraCitera

Förskollärare, Lågstadielärare och Mellanstadielärare går ju bort iallafall. Tror högstadielärare skulle passa mig bäst faktiskt.


   
SvaraCitera

Vuxna
avskyr barn


   
SvaraCitera

time: gymnasielärare

Sån läskig utmaning! Gick själv i en klass full av studietrötta killar som inte alls såg någon mening med teoretiska ämnen. Man märkte tydligt att för flera lärare var det en vånda varje gång vi kom in i klassrummet, det gjorde sannerligen inte saken bättre.

Men just i svenskan hade vi tur med en lärare som verkligen lyckades skapa en bra relation till klassen. Man kände en sorts skyldighet till läraren i fråga och ansträngde sig mer. 
Detta hade dramatiska effekter på studieresultaten och är därför så otroligt viktigt. Är också säker på att det var väldigt givande för henne. 
Men jag tror det är väldigt lätt hänt att det blir fel, vilket inte är bra för någon.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Sheriffen: Tror högstadielärare skulle passa mig bäst faktiskt.

Hallå, m-o-t-i-v-e-r-a. Varför inte lägre åldrar och varför just högstadiet och inte gymnasiet? 

(Vill inte verka fördomsfull men de flesta brukar skoja om att en karriär som högstadielärare är snabbaste vägen till att bli utbränd.)


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Punda: Men just i svenskan hade vi tur med en lärare som verkligen lyckades skapa en bra relation till klassen. Man kände en sorts skyldighet till läraren i fråga och ansträngde sig mer. 
Detta hade dramatiska effekter på studieresultaten och är därför så otroligt viktigt. Är också säker på att det var väldigt givande för henne.

Det är sånt här som gör mig så lycklig och pepp över mitt studieval. Hoppas och tror att jag ska kunna vara en sån här lärare för någon därute. Om inte en hel klass så åtminstone EN elev. Nån som om 40 år säger det du sa nu men om mig.


   
SvaraCitera

time: Hallå, m-o-t-i-v-e-r-a. Varför inte lägre åldrar och varför just högstadiet och inte gymnasiet?

Jag skulle tycka att det var tråkigt att vara i princip dagisfröken (Förskolan) och lågstadie och mellanstadie känns som lite för låg nivå för att det ska vara roligt på jobbet. Sedan kommer ju högstadiet då man ändå har en chans att påverka unga människor på väg in i vuxenlivet som att välja gymnasium och så vidare men samtidigt som du skriver så kan det nog vara fruktansvärt jobbigt om man hamnar i fel klass med massa elever som bara vill jävlas med en tills man säger upp sig.

Det där slipper man i gymnasiet men jag är samtidigt inte särskilt pedagogisk och tror många andra skulle göra ett bättre jobb än mig där.


   
SvaraCitera

Högstadiet, minns tiden som elev FÖRBANNAT rolig. Lite lättare ämnen att lära ut samt att jag gillade själva "miljön" som elev. Svårt att veta hur det är/var som lärare då jag inte haft någon insikt i det.


   
SvaraCitera

SO-ämnen i högstadiet eller gymnasiet. Jag tycker att ungdomar förtjänar en vettig och ett försök till en så objektiv utbildning som möjligt.

Jag hade en lärare som hade lika mycket kunskap som en sten. Politisk vriden utbildning som han körde med hela tiden. -.-


   
SvaraCitera

time: Lågstadielärare

Uh, lärare är det sista jag vill bli, hade därmed blivit världens sämsta lågstadielärare. Alla föräldrar till ungarna hade klagat tror jag. 

uhhhhh

Jobbigt att vistas så jävla mkt bland små barn  om jag tänker efter, byter till mellanstadielärare, där är ju ungarna fortforande sjukt omogna men ej så de gallskriker hela tiden.

Elevens timme hade jag undervisat i. 


   
SvaraCitera

time: Gymnasielärare

Barn är jobbiga


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

S3ON: Jobbigt att vistas så jävla mkt bland små barn  om jag tänker efter

Men lågstadieelever är ju så himla glada över att få börja skolan!!! Småttingar som är lyriska över första skolväskan och att få lära sig saker Hjärta


   
SvaraCitera

time:

Men lågstadieelever är ju så himla glada över att få börja skolan!!! Småttingar som är lyriska över första skolväskan och att få lära sig saker Hjärta

Motsatsen mot högstadiet haha. Glad


   
SvaraCitera