Aviseringar
Rensa alla

Vilken åsikt är mest värd?


Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Åsikter är inte värda ett skit?

Du är fri att ge ting olika värden, men i själva verket är ingenting värt någonting. Allt värde är en social konstruktion. 


   
SvaraCitera

S3ON: Ja, alltså människor har ju döpt sten till sten sedan en massa år tillbaka, men det är ju bara ett namn

Det handlar inte om semantik utan om faktapåståenden. Om man anser att en sten är en sten så har man rätt, om man anser att en sten är en havspistol så har man fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: majoriteten verkar dela min åsikt i att man föredrar det nuvarande systemet.

kanske för att de ej lägger några djupare funderingar över saken och trivs? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Det handlar inte om språk utan om faktapåståenden. Om man anser att en sten är en sten så har man rätt, om man anser att en sten är en havspistol så har man fel.

Ja, men faktan är ju människans konstruktion..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan inte svara på frågan utan att världen räcker sin bidragande hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:
eller att du hävdar att medicin är något uteslutande ont trots att det markant förbättrat folkhälsan

Jag hävdar ej att medicin är ont....

Jag hävdar however att extroverta människor mår bättre i sociala samspel. Men jag säger inte att det är så, jag säger enbart att jag upplever det så.  


   
SvaraCitera

S3ON:

kanske för att de ej lägger några djupare funderingar över saken och trivs? 

Du har nog rätt i det. Oavsett så tror jag nog de flesta skulle stå fast vid det om de filosoferade mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Oavsett så tror jag nog de flesta skulle stå fast vid det om de filosoferade mer.

Antagligen, så länge de fortsätter få sina behov tillfredsställda iaf. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värde är ett jävligt konstigt begrepp och totalt meningslöst om det inte definieras när det används. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: eller att du hävdar att medicin är något uteslutande ont trots att det markant förbättrat folkhälsan

Tycker inte man kan tycka om fakta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Värde är ett jävligt konstigt begrepp och totalt meningslöst om det inte definieras när det används. 

Har du ett bättre? Kommer ej på något bättre, du kanske har ett större ordförråd? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Har du ett bättre? Kommer ej på något bättre, du kanske har ett större ordförråd? 

Jag syftar på att det är svårt att förstå vad du menar med "värd" i sammanhanget. Vilken som är bäst? Mest rätt? Eller vilken som har mest rätt att uttryckas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Jag syftar på att det är svårt att förstå vad du menar med "värd" i sammanhanget. Vilken som är bäst? Mest rätt? Eller vilken som har mest rätt att uttryckas?

Tänker värde som något samlingsnamn för allt som kan anses vara bra för individen, eller något. Jag vet inte, jag kan inte definiera det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Tänker värde som något samlingsnamn för allt som kan anses vara bra för individen, eller något. Jag vet inte, jag kan inte definiera det.

Så du menar "vilken åsikt är bäst för individen?"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Så du menar "vilken åsikt är bäst för individen?"?

Nej, det gör jag inte. Jag menar: Finns det något som backar upp moralen? För mig är moral enbart något socialt konstruerat för att undvika allt "kaos" som hade uppstått. 


   
SvaraCitera