Aviseringar
Rensa alla

Vilken av följande science fiction filmer är bäst?


Blev påmind om att jag borde se blade runner. har till och emd läst bokjäveln


   
SvaraCitera

Valde The Matrix, Fast Blade Runner är bra med.
Fast tacka vet jag Star Trek 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haa, Dräparens trolltråd misslyckades.

KingGurka:

Nejdå. Tycker dock att Battlestar Galactica gjorde det bättre, typ.

Alltså, blade runner var ju bra för sin tid, utan tvekan. 95% av alla gamla (läs, 80-talet och äldre) filmer suger, medan bara strax över 80% av nya gör det. höhö.

Jag håller med om att BSG uppehöll sig mer med frågan om definitionen av liv - men människans tampande med döden och tvivel på/frånvaron av en gud minns jag inte att det rördes mycket alls i jämförelse med Blade Runner. De teologiska diskussionerna om Cylonernas monoteism och människornas polyteism var väl inte så djupgående eller relevanta för handlingen?

Blade Runner berör frågan om livet som i mekanik vs. någon essens, konsekvenserna av antagandet om någon essens (en skapare och ett efterliv) och slutligen döden. Rutger Hauers karaktär får tjäna som en kärnfull och i två bemärkelser ny människa (frågvis som ett barn och replikant som ny livsform) i kontrast mot den sen länge desillousionerade och i samhället förfrämligade människan som varit med ett längre tag.

Därför tycker jag att Blade Runner är bättre, den berör mer och gör det mot en för nutiden relevant fond av teknologi och typ dehumanisering & irrelevant brus.

KingGurka:

Den var först att i filmformat ta upp just det konceptet, men andra har gjort det bättre efteråt.

Jag tror att en del filmer innan dess har berört kärnan i det men Blade Runner kanske var kanske den första filmen som gjorde det med hjälp av robotar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Blev påmind om att jag borde se blade runner. har till och emd läst bokjäveln

film1 r nog tom med bättre!


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

film1 r nog tom med bättre!

nice

ps hjälp mig på mahjong din jävel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vart fan finns "alla".alternativet!!? lackar ur........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag har inte läst den så jag ska inte uttala mig, men jag tycker det är orättvist att jämföra en film och en bok, egentligen, har jag kommit fram till.

Ja. Du har väl rätt i att det inte är riktigt rättvist. Man kan inte förmedla saker i rörliga bilder som man kan med ord. Till exempel är det svårt att visa vad olika karaktärer tänker i en film. Det jag menad var att en bok som är så bra borde blivit en film som varit bättre än vad den blev.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Det jag menad var att en bok som är så bra borde blivit en film som varit bättre än vad den blev.

nu kan jag ju inte hålla med dig om att den är dålig, och jag förstår inte alls vad i filmen som det ens går att klaga på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

nu kan jag ju inte hålla med dig om att den är dålig, och jag förstår inte alls vad i filmen som det ens går att klaga på.

Säger inte att den är dålig. [sad] Säger att jag blev besviken i och med att jag läst boken, tror jag.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Säger att jag blev besviken i och med att jag läst boken, tror jag.

säger - tänk på den som olika, fristående verk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

säger - tänk på den som olika, fristående verk

Ska ladda ner filmen någon dag och tänka på det så när jag ser den! [blush]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Ska ladda ner filmen någon dag och tänka på det så när jag ser den!

det finns en jättebra dokumentär om den också som jag inte minns namnet på, eller så kanske den handlar om kubricks filmkonst... minns inte. den gjorde filmen ännu bättre.

det är lite som med apocalypse now, hur mycket bättre filmen (som redan innan var fantastisk) blir när man sett dokumentären om den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det finns en jättebra dokumentär om den också som jag inte minns namnet på, eller så kanske den handlar om kubricks filmkonst... minns inte. den gjorde filmen ännu bättre.

Ska kolla in detta när jag kan sno från min mammas internet nästa gång. [cute] Jag föreslår även dig att läsa boken 2001. [cute]

internet:

det är lite som med apocalypse now, hur mycket bättre filmen (som redan innan var fantastisk) blir när man sett dokumentären om den.

Har ej sett hela apocalypse now. [blush] Blev distraherad förra gången jag försökte.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Jag föreslår även dig att läsa boken 2001.

jag har c:a 2001 böcker att läsa före, men det är helt klart intressant.

Ensamvargen:

Har ej sett hela apocalypse now. Blev distraherad förra gången jag försökte.

ja, den kräver en del fokus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ja, den kräver en del fokus.

Ja, den gör nog det. [blush]


   
SvaraCitera