Aviseringar
Rensa alla

Vilken betydelse har gymnasievalet för din framtid?


Ämnesstartare

Det verkar finnas många trådar om att välja gymnasieskola. Hur stor betydelse har egentligen valet av gymnasieskola för din framtid? Är NV på skola X bättre än NV på skola Y?


   
Citera

Om man ska svara av egen erfarenhet tror jag inte många komma kunna svara då många fortfarande pluggar. Bra fråga dock, har också funderat på det.


   
SvaraCitera

Menar du samma program på olika skolor är det väl inte så stor skillnad.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Liten (Du röstade på detta alternativ)

För min del hade det ingen större inverkan öht, förutom att jag fick bredare kompetens.
Läste animation under gymnasiet och har pluggat speldesign på högskolan. Intagningen till högskolan krävde bara godkänt i grundämnena samt arbetsprover, vilka jag skulle kunnat skicka in oavsett vad jag läst.
Animerat har jag knappt gjort sedan jag slutade gymnasiet.

Så, antar att det beror på vad man vill satsa på eller vilken slags karriär man vill göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RadioAktivMakaron:

Om man ska svara av egen erfarenhet tror jag inte många komma kunna svara då många fortfarande pluggar.

Det är jag inte intresserad av, jag vill mest veta vilka villfarelser folk sitter med om hur fantastiskt lyckade de kommer att bli för att de läser juridikprogrammet (att ett sådant ens existerar är en klar indikation på hur lyckat det är att låta vem som helst driva friskola) på något fint gymnasium i Stockholm.

Walking:

Menar du samma program på olika skolor är det väl inte så stor skillnad.

Det är exakt vad jag menar.

Miceparade:

Så, antar att det beror på vad man vill satsa på eller vilken slags karriär man vill göra.

För vilken karriär skulle man ha en fördel av att ha läst program A på skola X snarare än på skola Y?


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Det är exakt vad jag menar.

jag är övertygad om att det spelar ganska stor roll, men ändå liten roll här i förhållande till andra länder med ett annorlunda skolsystem (ett skolsystem sverige mer och mer börjar dra åt). i teorin spelar det ingen roll, men i praktiken, genom social reproduktion, så har vissa skolor fördelar (främst socialt, genom kontaktnät och det sociala kapital man kan knyta sig redan i gymnasieåldern) gentemot andra.


   
SvaraCitera

det beror ju också vad man ska läsa, om man "bara" ska gå nv eller "bara" sam så spelar det nog ingen som helst roll, men om man ska gå någon speciell inriktning som t.ex. idrott, musik, mode/design, foto, grafisk design osv osv så spelar det väldigt stor roll! (iallafall det jag vill gå! gymnasiet jag preliminärt kommit in på har mer "status" än mina andrahandsval)


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Är NV på skola X bättre än NV på skola Y?

det spelar jätte stor roll här i sthlm. gymnasiet är nog det mest segregerade när det kommer till personlighetsstyper.
högstadieskola fick man knappt välja själv, men gymnasie får man välja och på högskolan så blandas alla igen eftersom att det finns så få.

det är jätte vitkigt för det sociala. och därmed också hur man kommer att lyckas med studierna. folk brukar inte ha med det här i beräkningarna. för vissa spelar det stor roll medan för andra spelar det lite mindre roll.

NV på skola x är bättre än NV på skola Y, om du frågar mig. men rent informationsmässigt så är det ingen större skillnad.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ingen alls (Du röstade på detta alternativ)

Jag utbildade mig till elektriker. Idag jobbar jag istället som IT-konsult och om några år tänkte jag hoppa på en UNI-utbildning inom språk.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ingen alls (Du röstade på detta alternativ)

På gymnasienivå handlar det nog mest om poängen så man kan studera vidare.


   
SvaraCitera

Jag tror det har stor betydelse. Hela atmosfären bidrar till trivseln och den påverkar i sin tur hur man presterar. Man måste gilla sin skola och trivas i den, annars blir skolgången bara trist och ångestfylld, med dåliga resultat.

Att maten är bra och god tror jag också är en viktig faktor. Eleverna måste orka ge 100% varje dag, varje lektion.

Gentlernen:

Stor (Du röstade på detta alternativ)

Man ska inte underskatta utbildningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

i teorin spelar det ingen roll, men i praktiken, genom social reproduktion, så har vissa skolor fördelar (främst socialt, genom kontaktnät och det sociala kapital man kan knyta sig redan i gymnasieåldern) gentemot andra.

Jag förmodar att du menar "om jag lyckas ta mig in på samma gymnasium som Bonnier, Wallenberg och Bernadotte har jag fördelar när det gäller att bygga kontaktnät?" Tyvärr spelar det ingen större roll; ingen av dem kommer att befatta sig med pöbeln i vilket fall.

unicornlove:

om man ska gå någon speciell inriktning som t.ex. idrott, musik, mode/design, foto, grafisk design osv osv så spelar det väldigt stor roll!

Om "utbildningen" i fråga ger grundläggande högskolebehörighet är det sak samma; gör den det inte spelar skolan ändå ingen roll, eftersom du valt en "utbildning" med noll framtidsutsikter.

retstickan:

det spelar jätte stor roll här i sthlm. gymnasiet är nog det mest segregerade när det kommer till personlighetsstyper.

Så valet av skola spelar en viss roll för att lösa sociala problem som det fria skolvalet självt har skapat? Intressant, den riktningen har jag aldrig betraktat problemet från tidigare.

Chibibbi:

Man ska inte underskatta utbildningen.

Mycket riktigt ska man inte underskatta utbildning. Dock bedrivs det inte utbildning, utan ungdomsdagis, på svenska gymnasieskolor. De skolor som är populära är det inte för att de är bra, utan för att de lockar med restaurangmat, gratis datorer, höga betyg utan ansträngning och gratis körkortsutbildning. För att få detta att gå med vinst måste man uppenbarligen ta pengar från något annat område; du får själv gissa vilka.

En bekant till mig arbetade som gymnasielärare i matematik ett tag. Hans kollegor tyckte att han var otroligt elak, eftersom han inte ville sätta full poäng på NP-frågor där eleven givit fel svar.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Liten (Du röstade på detta alternativ)

Utbildningarna kan väl knappast skilja sig så mycket från skola till skola? Just nu, i alla fall. Jag är nyfiken på vad "högre betyg ger högre löner"-grejen kommer resultera i.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

De skolor som är populära är det inte för att de är bra, utan för att de lockar med restaurangmat, gratis datorer, höga betyg utan ansträngning och gratis körkortsutbildning.

Jag tror du grovt underskattar dagens 15åringar. De förstår skillnad mellan utbildning och fina "bonusar". Dessutom är datorer nödvändigt, i mitt tycke, för att modernisera skolan. I princip all information ligger på nätet, mycket smidigt. Plus att man slipper papper på samma sätt som tidigare, vilket på lång sikt värnar miljön om allt fler och fler skolor börjar använda sig av tekniken.

Höga betyg får man inte utan ansträngning. Mina 310 poäng är något jag kämpat mig till och för mig är det effektivt att plugga på det traditionella sättet skolan (med prov och betyg, även fast en negativ aspekt är att det bara är ett tillfälle man har att visa vad man går för. Istället borde hela resan/kursen/ämnesområdet vara det som sätter betyget, inte bar provet.

Det som är onödigt däremot är att man fokuserar så mycket på att eleverna ska lära sig rabbla faktakunskaper. Sådant finns redan på nätet, det slå man upp på några sekunder. Man borde istället koncentrera lärandet på analytiskt- och kritiskt tänkande, reflektion och sådant. Jag tror det ger mer + att det är det som krävs för att nå de högsta betygen också.

Men jag tror att det måste finnas olika arbetssätt i olika skolor så att varje individ kan få en utbildning som hjälper denne att få så bra inlärning som möjligt utifrån dennes förutsättningar.

Gentlernen:

En bekant till mig arbetade som gymnasielärare i matematik ett tag. Hans kollegor tyckte att han var otroligt elak, eftersom han inte ville sätta full poäng på NP-frågor där eleven givit fel svar

Då har din vän jobbat på en skola där lärarna uppenbarligen inte följer skolverkets regler kring rättning av nationella prov. Men för att en skola gör fel kan man inte dra alla över en kam.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

De skolor som är populära är det inte för att de är bra, utan för att de lockar med restaurangmat, gratis datorer, höga betyg utan ansträngning och gratis körkortsutbildning.

här tror jag dock att din bitterhet ställer till det.
de duktigaste eleverna har ofta välutbildade föräldrar och dessa brukar vara väldigt måna om deras barns utbildning och luras nog inte av dumma lockelser.

inte heller har jag känt att andra bryr sig så mycket om dessa lockelser. jag gjorde det inte under min studietid och kände ingen som gjorde det heller.

brukar oftast vara lägre intagningspoäng till skolor som lockar med dessa saker. dom känns oseriösa på något sätt..

Gentlernen:

Så valet av skola spelar en viss roll för att lösa sociala problem som det fria skolvalet självt har skapat?

ja.. typ

Gentlernen:

Tyvärr spelar det ingen större roll; ingen av dem kommer att befatta sig med pöbeln i vilket fall.

där tror jag du har fel. ett fåtal är sådär. och dom lyfts fram. media tycker om att skriva om dessa och dom får också en o annan karaktär i en film eller serie. verkligheten är annorlunda. har själv träffat dessa och har inte fått det intrycket.

Gentlernen:

. Hans kollegor tyckte att han var otroligt elak, eftersom han inte ville sätta full poäng på NP-frågor där eleven givit fel svar.

var det rätt tänkt men fel svar? det där beror ju på vad man värdesätter i uppgiften. om eleven har gjort rätt i alla de moment som man gått igenom men missar i ett litet moment som man hade för länge sen så hade jag kanske givit full pott, men med påminnelse om att "träna faktorisering" eller något.

eller om felet bestod av: 3-(-4+5) = -2

äh jag vet inte, svår fråga, men tycker inte att det är allt för fel att ge full pott om det är en liten miss.

EDIT:
aha va det NP till och med. då hade jag nog inte givit full pott :P. då ska saker och ting sitta. det jag pratade utifrån var ett vanligt prov


   
SvaraCitera