Aviseringar
Rensa alla

Vilken dialekt?


Ämnesstartare

Vad pratar du för dialekt? 
Vilken är din favoritdialekt? 

Jag pratar höglandssmåländska Rodnar
Min favoritdialekt är nog dalmål. Eller göteborgska. 


   
Citera
Ämnesstartare

Har en blandad dialekt. eller alltså har väl samma melodi så att säga i talet som de andra här, men jag uttalar r:en. typ korv, bröd, mor, osv till skillnad från de andra som hoppar över de r:en. Och när det är typ ord med r följt av s direkt efter, typ som arsle så säger jag "ashle", har ärvt she:en av mamma som är norrlänning. 

de här säger typ "assle" 

gillar den där grova norrländskan bäst, den med mycket svordomar i, morfar hade sån <3 


   
SvaraCitera
reben

skånska
finlandssvenska kanske elr skånska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
de här säger typ "assle"

Det låter lite som höglandssmåländska. Jag uttalar inte r innan s, så typ fösäkra istället för försäkra. Tossta istället för torsdag, sen det här med hön istället för hörn osv osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag pratar göteborgska. Mycket glad

Tycker egentligen de flesta dialekter är härliga, förutom riktigt grov stockholmska typ. Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sjöhest:

Det låter lite som höglandssmåländska. Jag uttalar inte r innan s, så typ fösäkra istället för försäkra. Tossta istället för torsdag, sen det här med hön istället för hörn osv osv. 

aaa men precis... låter som du är härifrån.. de retade mig för att jag inte pratade så förr och jag har alltid stört mig på d som hoppar över r:en Rodnar fast jag säger ju "föshäkra", tooshda" osv.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte... Folk typ frågar, var kommer du ifrån? Och jag bara (stadens namn) sen så bara... ja men vilket land..

Många tror att jag inte är ifrån Sverige av någon anledning, pga talet... kan vara utseende också men jag är inte ifrån något annat land!

Annars pratar jag lá stockholm dialekt medans hela mina familj pratar västgötska... tror att det är pga min pappas sida så kommer många och fortfarande bor många i Stockholm... Så antar att jag fått det därifrån, + att jag har många vänner som är därifrån. Sen är det så jobbigt för när jag hör någon prata med stark dialekt så börjar jag också låta likadant efter ett tag Glad Hatar det Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sjöhest:

Det låter lite som höglandssmåländska. Jag uttalar inte r innan s, så typ fösäkra istället för försäkra. Tossta istället för torsdag, sen det här med hön istället för hörn osv osv. 

var bor du? Rodnar


   
SvaraCitera

Vet inte vilken dialekt jag har. Tumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pratar stockholmska, favoritdialekt är norrländska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

var bor du? Rodnar

Jönköping ish.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sjöhest:

Jönköping ish.

tänk om vi är grannar, vad läskigt Rodnar


   
SvaraCitera
Töntt

Norrländska Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

tänk om vi är grannar, vad läskigt Rodnar

Åh, det skulle vara coolt Söt 
Fast läskigt ändå för min granne är en gammal kvinna 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla u2be 🙂


   
SvaraCitera