Aviseringar
Rensa alla

Vilken ee din favo regissör och skådis?


Ämnesstartare

Är inte tillräckligt kulturell och filmnördig för att ha någon riktig favoritregissör men jag brukar väl uppskattar Tarantino och Rodriguez shit.

Enligt mitt gamla filmtipsetkonto så är Will Ferrell den skådis som förekommer flest gånger i de filmer jag betygsatt men jag skulle inte påstå att jag uppskattar honom så hårt, däremot gillar jag Alicia Vikander och Clooney.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

väljer dom jag gillar minst istället

tim burton / jennifer lawrence


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brendan Fraser och Hugh Jackman


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och Hugh Jackman


   
SvaraCitera

martin scorsese, sergio leone och john ford


   
SvaraCitera

sergio leone är filmens bob dylan, den första postmoderna filmskaparen, en nörd från italien som snodde akira kurosawas tempo blandade det med referenser t john ford filmer (som att ha henry fonda som en bad guy, den ultimata amerikanska hjälten. han har ju förbövelen spelat lincoln).  en filosofisk regissör som använde bland annat goya målningar som inspiration t sceners ljussättningar. gjorde ennio morricone känd (alla har hört den gode den onde den fules soundtrack), gjorde clint eastwood känd med dollar trilogin. 

en jävla inspirationskälla. basically en barnslig kubrick. inte lika pretto. tarantino har fan sagt att alla kamerarörelser han nånsin använt är inspirerade av scorsese elr leone.

once upon a time in the west är hans bästa, en långsam sorglig film om hur western-moralen dog ut med ny teknik som bilar och dynamit och finare snabbare tåg. hans sista film once upon a time in america är också fin. han var också jävligt politisk utan att trycka ner budskapet i ens hals, man måste ha rätt bra koll på amerikansk och italiensk historia från 1880 t 1960 för  att verkligen förstå.

kurosawa stämde leone för leone snodde storyn t "a fistful of dollars" från akiras "yojimbo" men skrev tillomed i ett brev att han var avundsjuk på leones film.


   
SvaraCitera

sergio leone är nog dessutom den långsammaste action regissören någonsin, i once upon a time in the west väntar en massa läskiga snubbar på charles bronson i en kvart. de knäcker sina fingrar och stretchar och gäspar, men när det vväl blir skottlossning, tar det slut på 10 sekunder. inte nån glamorös skit. bara spännande läskig blodig, realistiska actionscener.


   
SvaraCitera

fantastisk dokumentär om sergio leone


   
SvaraCitera

serggio leone uppfann tamejfan den moderna close-upen också, att zooma in på endast ögon i widescreen. han är nog den första som verkligen förstod sig på widescreen formatet dessutom, fritz lang, sa att widescreen endast var bra för begravningar och för att filmar ormar. så fel man kan ha.

goodbaduglyeyes-725x311.jpgvlcsnap-158215.pngOnce-Upon-A-Time-in-the-West1.jpg
good-bad.jpg?itok=pRNEvrV1 
han var även t skillnad från andra italienska regissörer som visconti o fellini ej född in i en högerpolitisk, rik, överklass familj.


   
SvaraCitera

han gav också bernardo bertolucci jobb som manusförfattare som ledde t att han fick chansen att göra sina egna filmer, blev en av de främsta italienska regissörerna . BB gjorde 1900 och last tango in paris. asbra.


   
SvaraCitera

skulle nog våga kalla once up on a time in the west för den första riktiga feministiska  westernfilmen, eftersom allt roterar runt en kvinnas döda mans arv, samtidigt som olika historier vävs samman med hennes relation t alla män i filmen.  en western opera om en kvinnas kamp att undersöka sin döda mans förflutna och hennes nuvarande relation med olika män som på ett elr ett annat sätt vill ha hämnd utav olika anledningar. och hur dessa män är på väg att bli irrelevanta i den kommande världen.. 

en symbol leone använder sig av är bland annat en äcklig kapitalist som inte kan gå utan kryckor, som tar sig fram med ett svart ånglok som endast förstör allt det rör. åker igenom städer och dödar och stjäl allt kapital som finns tillgängligt.


   
SvaraCitera

"Manuset hade Leone skrivit tillsammans med de två yngre cineasterna Bernardo Bertolucci och Dario Argento. De hade likt Leone en enorm fascination för genren och var till på köpet också stora beundrare av Leones stil och ansåg att han var en av Italiens mest intressanta filmskapare under 60-talet. Tidigare Västerns av Leone hade spelat anspelat på och vidareutvecklat genrens givna konventioner. Nu var ambitionen att göra en ultimat Västern som också skulle referera direkt till klassikerna inom genren. De tre västernbeundrarna samlades inför manusarbetet hos Leone och närstuderade ett flertal av sina favoriter. Referenserna fungerade på olika sätt; ljussättning inspirerad av The Searchers (John Ford, 1956), kostym som för tankarna till The Man Who Shot Liberty Valance (John Ford, 1962), repliker som anspelar på temat i High Noon (Fred Zinneman, 1952), citat hämtade från Johnny Guitar (Nicholas Ray, 1954), återanvändande av birollsskådespelare och miljöer karaktäristiska för Fords filmer etc" 

"En feministisk studie av karaktärsrepresentationerna i Sergio Leones C'era una volta il West"
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:200612/FULLTEXT01.pdf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jason Statham är för jävla bra! Gjort några långtråkiga filmer men för det mesta bara mästerverk!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Johannes Depression.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar också William, Fienden.


   
SvaraCitera