Aviseringar
Rensa alla

Vilken gymnasielinje?


Ämnesstartare

paranoid:

Om du nu ska läsa vidare efter gymnasiet så kvittar det bara du får ett högt snittbetyg

men man har väl bättre förutsättningar har jag hört om man går sam eller natur?

vilka är basämnena i NvSp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alex11:

men man har väl bättre förutsättningar har jag hört om man går sam eller natur?

Rent teoretiskt ska det gå att gå vilken linje somhelst, men om man tänker ett steg längre, så ger natur den bredaste vägen till högskolestudier. Och ska man tänka ännu längre så låter det kanske bättre eller "finare" att ha gått natur än naturbruks, fordon osv.


   
SvaraCitera
elinc

Men vadå ? Gymnasiet börjar efter nian, vet du 🙂
Jag valde inte förän EFTER sista datumet för val i nian..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elinc:

EFTER sista datumet för val i nian..

öh okeeeeeeeeeej[rolleyes][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om ni har International Baccalaurate på en bra skola nära dig så rekommenderar jag det starkt. IB är rent akademiskt överlägset de vanliga nationella programmen i Sverige och ger utmärkta framtidsutsikter för fortsatta studier.


   
SvaraCitera

Frank Lee Spoken:

IB är rent akademiskt överlägset de vanliga nationella programmen i Sverige och ger utmärkta framtidsutsikter för fortsatta studier.

Hur tänker du då? [confused]

Frank Lee Spoken:

på en bra skola nära dig

Varför måste skolan ligga nära? [rolleyes]

T to the R to the O to the L to the L


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Hur tänker du då? [confused]

Själva upplägget av studierna med mer djup och betoning på förståelse är helt enkelt högre än det man kommer på t.ex. NV.

grodanboll_:

Varför måste skolan ligga nära?

Ja du ;D, om han nu inte vill flytta hemifrån vid 16-års ålder så...


   
SvaraCitera

Mataano:

NvSp kanske, det är ju en blandning av Samhäll o Natur

Om jag inte minns helt fel så är det rätt värdelöst i och med att du inte får en fullständig samhällsutbildning eller en fullständig naturutbildning. Ungefär som att hoppa av i tvåan och missa diverse behörighetskurser. Men det kan vara mitt minne som jävlas.


   
SvaraCitera

Frank Lee Spoken:

Själva upplägget av studierna med mer djup och betoning på förståelse är helt enkelt högre än det man kommer på t.ex. NV.

Jag håller med dig, men jag tänkte mer på "utmärkta framtidsutsikter". Regeringen har ju planer på att 2010 eller var det var sätta IB i en tredje kvotgrupp för utländska betyg. Plus att man kommer göra om betygsomvandlingen, skalan. Vilket kommer göra det ännu svårare att komma in på de mer eftertraktade utbildningarna i Sverige.
Så ja, utomlands är väl IB bra, men i Sverige har du inget försprång om du gått IB, vilkat jag personligen tkr att man faktiskt borde ha. Det är ju en mer krävande utbildning osv.

Frank Lee Spoken:

Ja du ;D, om han nu inte vill flytta hemifrån vid 16-års ålder så...

Ah men tänkte mer på att IB har rikssintag så man kan söka till vilken skola som helst i Sverige 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

ju planer på att 2010 eller var det var sätta IB i en tredje kvotgrupp

Vilket jag inte tror kommer att hända. Regeringen har redan diskriminerat programmet då de höjde 20.0 från 38 IB-poäng till 40. Om det nu skulle gå igenom så kommer det inte spela någon roll om kvotgruppen nu görs tillräckligt stor. Hurvida svårt/lätt det kommer att vara att komma in på svenska högskolor i framtiden låter jag vara osagt. Dock är den förberedelse man får på IB guld värd.


   
SvaraCitera

Frank Lee Spoken:

höjde 20.0 från 38 IB-poäng till 40

Visste jag inte. Men är ju fan dumt att de ens spekulerar i att göra det ännu svårare nu [shake]

Frank Lee Spoken:

Dock är den förberedelse man får på IB guld värd.

Jo men räcker ju inte så långt den dagen man inte kmr in : /
I slutändan handlar det ju tråkigt nog inte om vad man lär sig utan betyg.


   
SvaraCitera

[tired]

Robbin:

Finns nog inte många som går andra terminen nu

Precis vad jag tänkte, hahah.

För det andra kan man inte "bestämma" vilken linje du vill gå på om du bara säger dina betyg. Det är faktiskt det minst viktigaste.

1. Vad har du för framtidsplaner
2. Vilka linjer är liksom OGMGMGMGMGMGMG ALALDIRGHHHWHGHWEH1!!! ALDRIGGIGIUGH1H1H1H1
3. Vad tycker du är roligt?
Osv. Det är inte så att du kommer gå till din SYV och bara: A, jag är bra i svenska, engelska, SO, NO - vilken linje skall jag gå?

Frank Lee Spoken:

IB är rent akademiskt överlägset de vanliga nationella programmen i Sverige och ger utmärkta framtidsutsikter för fortsatta studier.

My dreams are her:

Trädgårdsdesign

Hahahaha!

MondayMorning:

Som det ser ut nu så behöver man en sådan linje för att senare få jobb osv. Det ska bli ändringar i systemet för högskola osv.

Tala inte om någonting du inte alls vet om.

MondayMorning:

Rent teoretiskt ska det gå att gå vilken linje somhelst

Inte alls.

MondayMorning:

Och ska man tänka ännu längre så låter det kanske bättre eller "finare" att ha gått natur än naturbruks, fordon osv.

Hahahaha! Jag antar att någon läst för mycket på UM:s Skola och Jobb?

elinc:

Men vadå ? Gymnasiet börjar efter nian, vet du 🙂
Jag valde inte förän EFTER sista datumet för val i nian..

Då blir man fail.

Frank Lee Spoken:

Själva upplägget av studierna med mer djup och betoning på förståelse är helt enkelt högre än det man kommer på t.ex. NV.

För att man har färre ämnen.

Frank Lee Spoken:

Dock är den förberedelse man får på IB guld värd.

Beror väl på vad man skall göra efter gymnasiet. Jag tror inte någon vill anställa dig för att du kan rabbla upp Nappes alla soldater, men visst är det en bra förberedelse både språkmässigt och personlighetsutvecklande.

Men om man inte är van att spendera minst 10 timmar efter skolan i veckan på hemarbete, råder jag inte folk att gå dit. Även om jag nu själv överväger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Tala inte om någonting du inte alls vet om.

KKARIM:

Inte alls.

KKARIM:

Hahahaha! Jag antar att någon läst för mycket på UM:s Skola och Jobb?

Jag antar att någon varit för mycket på Um:s forum överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Men om man inte är van att spendera minst 10 timmar efter skolan i veckan på hemarbete, råder jag inte folk att gå dit. Även om jag nu själv överväger.

Jag spenderar inte 10h i veckan och jag har väldigt höga predicted.

KKARIM:

För att man har färre ämnen.

Ja, det är självklart en av anledningarna. Dock undervisas man på ett helt annat sätt på IB, vilket i mina ögon ger bättre förståelse för just de ämnena.

KKARIM:

Beror väl på vad man skall göra efter gymnasiet.

Självklart, men om man siktar på fortsatta studier på högskolan så är det klockrent. Även fast vi förutsätter att personen stannar i Sverige så finns det många fördelar. 1. Mycket av kurslitteraturen är på engelska 2. En del föreläsningar är på engelska 3. Man är van vid ett högt tempo 4. Man är oftast bättre förbered i viktiga för just den utbildning man valt, t.ex. matematik för ingenjörer.

Jag håller fast vid att IB rent generellt ger bäst föreberedelse och akademisk utveckling.


   
SvaraCitera

Frank Lee Spoken:

Jag spenderar inte 10h i veckan

Det anser IB vara medel för spendering av tid på hemläxor.

Frank Lee Spoken:

Ja, det är självklart en av anledningarna. Dock undervisas man på ett helt annat sätt på IB, vilket i mina ögon ger bättre förståelse för just de ämnena.

Men hur bra är det egentligen när någon annan rättar? Tänk om man har en dålig dag/visat sin kunskap på något annat sätt och inte har provnerver. Helt sjukt.

På ett helt annat sätt...hur?

Frank Lee Spoken:

1. Mycket av kurslitteraturen är på engelska

De som oftast tar samhälle kan engelska ganska bra och många tar engelska C. Det är inte sååååå stor skillnad när man läser kurslitteraturen senare, man kommer inte vara helt lost. Dock så hjälper det, självklart, men det är inte en markant skillnad.

Frank Lee Spoken:

2. En del föreläsningar är på engelska

Kommer vara begripligt för någon som gått det samhällsvetenskapligaprogramet också.

Frank Lee Spoken:

. Man är van vid ett högt tempo

Det är från person till person, och vad jag har hört är det inte så HÖGT tempo på högskolan då man har väldigt få ämnen och bara de sakerna att göra.

"Hemarbetet tar ofta mer än 10 timmar i veckan utöver schemat, om Du ska hinna med allt. Så det gäller att Du är duktig på att planera jobbet." - IB-skolan Syd.

Frank Lee Spoken:

Jag håller fast vid att IB rent generellt ger bäst föreberedelse och akademisk utveckling.

Har IB statsvetenskap? (Försöker inte vara ironisk, undrar faktiskt XD.) Och är det sant att man inte har något estetiskt ALLS? Om man nu väljer att ta bort det från grupp 6?

IB är bättre, men om gymnasieåren ska vara de 3 bästa åren och man ska ha roligt med inte allt för mycket plugg, tycker jag att man ska ta något som VERKLIGEN relaterar till dina intressen, livet blir mycket bättre.

Vill faktiskt mycket gärna ta IB, men rädd för att jag inte kommer orka trycket. Även fast jag gör hur mycket extra saker som helst i 9:an och när jag ser på min brors grejer på bygg så säger jag bara: SKA DU VERKLIGEN SKRIVA SÅDÄR LITE? GÖR BÄTTRE PÅ JÄMFÖRELSEN, DET BLIR BÄTTRE!!!! I religionskunskap syftar jag på nu.

Men hur är det? Det finns en annan IB-tjej här som säger att hon har 4 prov i veckan typ.

Myyyyyyyt?

Vilken skola gick du på btw? [bigsmile]


   
SvaraCitera