Aviseringar
Rensa alla

Vilken hårddisk har du i din dator?


Ämnesstartare

Jag undrar vad du har för (mekanisk snurrande) hårddisk i din dator. Stationär liksom laptop. i min stationära har jag tre stycken 3,5" 1TB diskar

Western Digital WD1001FALS
Western Digital WD10EACS
Western Digital WD10EADS

Och i min laptop har jag en 2,5" 500GB Western Digital WD5000BEKT.

Har inte satsat på SSD-disk då pappa sagt att SSD-diskarna "tappar minnet". Samt att SSD-diskarna inte lämpar sig för långtidslagringar då de garanterat troligen tappar minnet på sikt.

Följdfråga - vad har du för operativsystem installerat? Jag har MS Win 7 Ultimate i min stationära och MS Win 10 Pro v1709 (creators update) i min laptop. Ska tillägga att det är pappa som fixar allt med din dator.


   
Citera
Ämnesetiketter

I min laptop sitter en M.2 SSD tror jag. Bara 128gb, men jag behöver inte mer.
Tror jag har det senaste windows 10. 


   
SvaraCitera

Kör SSD för själva Windows, det blir mycket snabbare att starta datorn och den kommer att prestera bättre när det gäller vanliga program som t. Ex  chrome, förutsatt att de är installerade på ssd:n.

Jag har en 1tb seagate barracuda 3.5" och en western digital, tror den var svart också, på ungefär 640gb. Har även en ssd på 128 gb där jag har Windows 10 Home eller om det är Professional, vet inte riktigt. 


   
SvaraCitera

120 GB Samsung EVO 750 SSD (med Windows 7)
500 GB Samsung EVO 840 SSD
2TB Seagate HDD
320GB gammal Samsung HDD

*Askungen*: Har inte satsat på SSD-disk då pappa sagt att SSD-diskarna "tappar minnet". Samt att SSD-diskarna inte lämpar sig för långtidslagringar då de garanterat troligen tappar minnet på sikt.

Även om SSDs kan "tappa minnet", så har de väldigt lång livstid och det krävs väldigt mycket för att de ska slitas ut. Faktum är att en klassisk HDD oftast har mycket kortare livstid än en SSD, det vill säga att en vanlig hårddisk antagligen kommer gå sönder mycket snabbare (eller "tappa minnet" om man så vill) än en SSD. Sen kan det ju såklart variera, man kan ha väldigt otur med en SSD eller väldigt tur med en HDD.
Den enda fördelen en HDD egentligen har gentemot en SSD är att de är väldigt mycket billigare per GB.


   
SvaraCitera

Har två WD 1tb av modeller jag inte orkar minnas i min huvuddator har mindre koll på de andra 


   
SvaraCitera

Jag har WD Black Serie både i min stationära och i min laptop. Fördelen med Black Serie är att de har 5 års garanti. 2 * 1TB i min stationära och 320GB i min laptop. 

Win 8.1 i min stationära och Win 10 Home i min laptop. Fast jag föredrar Win 7.  Mycket glad


   
SvaraCitera

En styck 500 gb och en styck 1 tb. Har för mig att den på 500 gb är en WD men orkar inte bry mig. Är dock lite intressant att den på 500 gb hållt i över 7 år och still going strong.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Även om SSDs kan "tappa minnet", så har de väldigt lång livstid och det krävs väldigt mycket för att de ska slitas ut. Faktum är att en klassisk HDD oftast har mycket kortare livstid än en SSD, det vill säga att en vanlig hårddisk antagligen kommer gå sönder mycket snabbare (eller "tappa minnet" om man så vill) än en SSD. Sen kan det ju såklart variera, man kan ha väldigt otur med en SSD eller väldigt tur med en HDD.
Den enda fördelen en HDD egentligen har gentemot en SSD är att de är väldigt mycket billigare per GB.

Vet du hur länge en SSD-disk kan ligga långlagrad utan att tappa minnet? Har hört att man måste koppla upp dom minst en gång per år just för att de inte ska tappa minnet. Vanliga hdd kan väl i princip ligga hur länge som helst förutsatt att inte elektroniken torkar upp.


   
SvaraCitera

*Askungen*:

Vet du hur länge en SSD-disk kan ligga långlagrad utan att tappa minnet? Har hört att man måste koppla upp dom minst en gång per år just för att de inte ska tappa minnet. Vanliga hdd kan väl i princip ligga hur länge som helst förutsatt att inte elektroniken torkar upp.

Ingen aning, men det verkar bland annat bero på hur sliten SSDn är och vilken temperatur den lagras i. Sällan någonting man behöver oroa sig för iaf.

En HDD är heller inte skonad från såna problem, t.ex. kan magnetiseringen förlora sin kraft eller hur man nu säger. Skulle dock tro att en HDD ändå klarar sig längre än en SSD.

Och i båda fallen är det såklart inte så att all data direkt kommer bli korrupt, utan i så fall enstaka områden av minnet som kan gå förlorade


   
SvaraCitera

*Askungen*:

Vet du hur länge en SSD-disk kan ligga långlagrad utan att tappa minnet? Har hört att man måste koppla upp dom minst en gång per år just för att de inte ska tappa minnet. Vanliga hdd kan väl i princip ligga hur länge som helst förutsatt att inte elektroniken torkar upp.

Frågade en polare som har mer koll än mig på sådant:
"har tester på att de (SSD) verkar klara 1 år offline, ja, men det hänger på tekniken om de ska klara mer än detHDDs idag är dock inte så pålitliga som folk tror 
du har några få år där på moderna stora diskar, då man är så nära fysikens gränsHDDs idag använder samma enorma ECC korrigering som TLC/QLC Nand
2-3 år borde en hdd klara dock, men sen bör du nog skriva om data"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Ingen aning, men det verkar bland annat bero på hur sliten SSDn är och vilken temperatur den lagras i. Sällan någonting man behöver oroa sig för iaf.

En HDD är heller inte skonad från såna problem, t.ex. kan magnetiseringen förlora sin kraft eller hur man nu säger. Skulle dock tro att en HDD ändå klarar sig längre än en SSD.

Och i båda fallen är det såklart inte så att all data direkt kommer bli korrupt, utan i så fall enstaka områden av minnet som kan gå förlorade

Det klassiska är väl foton som man vill ska befaras för framtiden. Har läst på flera forum där vissa rekomenderar att ska man långlagra foton så ska man lämna in digitalbilderna till ett proffslab som skriver ut bilderna på proffsfotopapper. Det kanske funkar för några hundra bilder men har man som jag fotat sedan jag var i 13-års åldern så har det ju blivit ett antal tusental bilder.

Likaså musik man har samlat på sig under åren. Både rippade CD i 16/44.1 FLAC men även gamla vinylskivor högupplösta i 24/192 och 24/96 FLAC som jag gärna vill spara för framtiden. Liksom lite konsterter på video. Vanliga långfilmer är väl skit samma.

Lav: Frågade en polare som har mer koll än mig på sådant:
"har tester på att de (SSD) verkar klara 1 år offline, ja, men det hänger på tekniken om de ska klara mer än detHDDs idag är dock inte så pålitliga som folk tror
du har några få år där på moderna stora diskar, då man är så nära fysikens gränsHDDs idag använder samma enorma ECC korrigering som TLC/QLC Nand
2-3 år borde en hdd klara dock, men sen bör du nog skriva om data"

Exakt samma villkor gäller väl för USB-minnen. Eller tänker jag fel?

Brorsan påstår att han hittade ett gammalt USB-minne som han förlorade för nästan 10 år sedan och att det fortfarande är intakt. Tror du på det?  Mycket glad


   
SvaraCitera

*Askungen*:

Exakt samma villkor gäller väl för USB-minnen. Eller tänker jag fel?

Brorsan påstår att han hittade ett gammalt USB-minne som han förlorade för nästan 10 år sedan och att det fortfarande är intakt. Tror du på det?  Mycket glad

Jag har flera gamla USB-minnen som funkar finfint. Brukar dock kika på dem då och då 😛
Flera av dessa är runt 10år gamla också.


   
SvaraCitera