Aviseringar
Rensa alla

Vilken högskola/universitet ger en bra civilingenjör utbildning


Ämnesstartare

Hej hej!

Jag går just nu i tvåan på gymnasiet. Jag vet redan nu att jag vill läsa någonting inom civilingenjör och då undrar jag om det finns en bra arbetsmarknad för civilingenjörer. Vår Syv är har tagit ledig så därför vänder jag mig till er om ni har något förslag 🙂 


   
Citera
Exner

Vilken inriktning vill du gå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KTH, LTH (lund), Chalmers


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:
Vilken inriktning vill du gå?

Hmm det har jag inte bestämt mig just nu, men data/programmering, teknisk fysik eller elektroteknik låter lockande 🙂
 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla skolor som har det programmet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:
KTH, LTH (lund), Chalmers

Tack för svar! 
Får man fråga, varför just de tre? Finns det några skillnader mellan dessa skolor som du vet ? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

limet:

Tack för svar! 
Får man fråga, varför just de tre? Finns det några skillnader mellan dessa skolor som du vet ? 🙂

Dom tre rankar högt i olika rankningar. Finns nog inte så många som har pluggat ett helt ingenjörsutbildning i alla de tre städerna för att kunna säga skillnaderna. De största skillnaderna är väl staden och studentlivet. Vad för ingenjörslinje vill du studera till? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skillnaden mellan de hög/universitet som du har nämnt är vilka master program som skolon ger ut. Vissa program har flera masterprogram än andra. För att ta ett exempel så finns det många master program inom teknisk fysik hos Kth, och mindre hos Uppsala universitet. Kth är en bra ingenjör skola, dock så tycker jag att de är lite dåliga på att lära ut på ett pedagogiskt sätt. De har en attiyd som "Äsch våra elever är så pass smarta så de kommer klura ut det själva snart" (jämfört med Lund och Uppsalas universitet.) 

Kurschemat är också som skiljer sig mellan de skolar som du har nämnt. Vissa väljer att enbart plugga matte i en termin och andra väljer att blanda flera kurser i en termin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När du söker jobb så spelar det inte så stor roll om du har tagit examen från Kth eller Chalmers. De viktigaste är personligheten och den sociala-kompetens som företagen kräver. 
En person från Uppsala kommer få samma chans att få ett jobb så som en person från kth  kth, chalmer och så vidare...

Därför är det väldigt viktig för dig att kunna välja en skola som du tycker passar dig bäst (studentliv, stad, vänner eller annat) 
Vissa skolor har också bra kontakt med näringslivet, detta är också en annan punkt som skiljer skolorna åt.


   
SvaraCitera
Exner

limet:

Hmm det har jag inte bestämt mig just nu, men data/programmering, teknisk fysik eller elektroteknik låter lockande 🙂
 

Det förenklar saken. = ) Till att börja med rekommenderar jag dig att så snart som möjligt ställa dig i bostadskö till samtliga intressanta städer. Kan vara mycket svårt annars.


   
SvaraCitera

Linköpings universitet fanns ju inte ens som alternativ.. det är den skolan jag tycker iallafall!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk på att du ska plugga i ca 5 år så kan ju vara värt att satsa på en stad där du tror du kommer trivas. verkar rätt trist att plugga i stockholm t.ex


   
SvaraCitera
Exner

Mindfly:
Linköpings universitet fanns ju inte ens som alternativ.. det är den skolan jag tycker iallafall!

Ja, den är också högt ansedd , men Limet kanske inte vill läsa där av någon andledning. Elektroteknik och Industriell Ekonomi är väldigt bra i Linköping.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mindfly:
Linköpings universitet fanns ju inte ens som alternativ.. det är den skolan jag tycker iallafall!

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: trist att plugga i stockholm t.ex

vrf? 


   
SvaraCitera