Aviseringar
Rensa alla

Vilken känsla får du av den här statyn??


lite ont i magen


   
SvaraCitera
Cipod

Smärta, obehag..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har sett den i Rom :3

Öh, är mindre skicklig på att tolka men: Först ser jag konstlad desperation - ett misslyckat försök att tilltala omgivningens blickar..

Sedan ändrar jag uppfattning då det verkar som att hans fulla uppmärksamhet är riktad inåt, av ångest över kroppens förgänglighet.. Maktkonflikt och stora energiresurser, som används trots att krig ej önskas av den ena parten åtminstone. Elitism och klasskillnader med anledning av storleksskillnaden mellan människorna och den kvalmiga machorollen. Det uppåtvända ansiktet söker andlighet, kanske kärlek, men han är samtidigt medveten om den påtagliga kroppsligheten, hotet om smärta och död samt den egna ondskan (ormen). 

Jag uppskattar, men ryggar tillbaka något av energin som finns i ormens kropp, såväl som mannens muskler. Samspelet mellan dem skapar rörelse. Jag gillar konst med rörelse. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: Fick ont i hjärtat.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Första anblicken är gruppsex sedan att de små försöker hjälpa den store men inte lyckas sådär jättebra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast lidande osv om man kollar noga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox: Öh, är mindre skicklig på att tolka men: Först ser jag konstlad desperation - ett misslyckat försök att tilltala omgivningens blickar..

Sedan ändrar jag uppfattning då det verkar som att hans fulla uppmärksamhet är riktad inåt, av ångest över kroppens förgänglighet.. Maktkonflikt och stora energiresurser, som används trots att krig ej önskas av den ena parten åtminstone. Elitism och klasskillnader med anledning av storleksskillnaden mellan människorna och den kvalmiga machorollen. Det uppåtvända ansiktet söker andlighet, kanske kärlek, men han är samtidigt medveten om den påtagliga kroppsligheten, hotet om smärta och död samt den egna ondskan (ormen).

Spännande analys! Tänker nu anta att du inte känner till historien bakom eftersom din uppfattning antagligen skulle vara annorlunda då (speciellt parallellen till klass).

Mannen i mitten heter Laokoon och var präst i Troja. Han hade en dröm där han såg att grekerna skulle komma och anfalla och infiltrera staden (det som blev det trojanska kriget) och försökte informera Troja om saken - men ingen brydde sig om honom. Gudarna däremot - som stod på grekernas sida - skickade en orm som här i statyn anfaller Laokoon och hans två söner (sönerna är alltså de två mindre).

Varför jag får ont i hjärtat är för att jag fastnar väldigt starkt för det ofullbordade skriet i Laokoon mun - det är inte riktigt ett skrik än (utan munnen är på väg att öppnas) men man vet att det är på väg. Samtidigt påverkar statyn mig rent kroppsligt - när jag såg den så kände jag ormens muskler mot mina och det var en väldigt intim och obehaglig (men ändock sensuell) upplevelse.


   
SvaraCitera
höna

d första jag tänkte på var snubben i mittens muppiga lille pillesnopp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: historien bakom

Åh, tack. Nej, hade ingen aning faktiskt, men kul att få veta. Nu när jag tänker på det ser sönerna inte särskilt proletära ut.

Biologen: intim och obehaglig (men ändock sensuell)

Gillar beskrivningen. Avskyr att den attackerar höften av alla ställen och nästan känner hur senorna slits av och kroppens rörelseförmåga stympas.

Knäppt att jag blir generad över en upplevd sexuell laddning i så gott som all Italiensk barockkonst, hur orelaterad och brutal den än må vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beundran för skickligheten  igenkännande o börjar tänka på michelangelo som person vilja att se den från annat håll för sett den för många gånger framifrån platt   att det inte gör så mycket att händer ramlat av för ormarna skulle ha kunnat varit extra hemska ormar som biter av händer osv 

samtidigt en sorts spänning känsla spänd förväntan över vad som kan ske, vag ångest,  o lite mer beundran o den känslan man får när nån bra dör på film 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir: samtidigt en sorts spänning känsla spänd förväntan över vad som kan ske, vag ångest, o lite mer beundran o den känslan man får när nån bra dör på film

Mm, förstår denna känslan! Det som är så spännande (tycker jag) är att statyn är som i rörelse - man har en föraning av vad som komma skall och det är det som påverkar i alla fall mig.

MissAnox: Avskyr att den attackerar höften av alla ställen och nästan känner hur senorna slits av och kroppens rörelseförmåga stympas.

Knäppt att jag blir generad över en upplevd sexuell laddning i så gott som all Italiensk barockkonst, hur orelaterad och brutal den än må vara.

Verkligen! Ormen plockar isär kroppen.

Barocken är spännande men här skulle jag nog snarare tala om renässansen. Speciellt eftersom denna staty kommer från det antika Grekland och hittades av Michelangelo - och således inte inspirerad av den kristna estetik som ofta återfinns i barocken.
Och just den italienska renässansen är väldigt sexuell i dess extremt detaljerade fokus på kroppar och muskler - tycker personligen att det är väldigt trevligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:
Mm, förstår denna känslan! Det som är så spännande (tycker jag) är att statyn är som i rörelse - man har en föraning av vad som komma skall och det är det som påverkar i alla fall mig.

Ja men exakt! den är så levande o rörlig eller verkligen som att det är riktiga människor som blivit blivit frysta i tiden  vilket är är en väldigt pang känsla för man kan ju inte klicka på en knapp så tiden fryser, men på nå vis har han lyckats med just det 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill veta vem som gjort den ): 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KUK KUK JÄTTEMYCKET KUK


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag uppfattade alltså det där slingriga som andra beskriver som ormar som en pensi


   
SvaraCitera