Aviseringar
Rensa alla

Vilken klass tillhör du?


Ämnesstartare

Halvdan snabbguide:

Arbetarklass - Äger inga produktionsmedel, eller tillräckligt med pengar för att slippa arbete, och tvingas därför till att sälja sin arbetskraft i utbyte mot en lön för att överleva. Exempel: busschaufför som inte äger sin egen buss, sjuksköterska anställd på ett sjukhus, restaurangarbetare, osv. De som inte äger sin arbetsplats kan man i grova drag kalla arbetarklass.

Borgarklass (arbetssköpare) - Äger produktionsmedel och/eller tillräckligt med pengar för att slippa arbete. Försörjer sig helt eller till större delen på att ta en del av den inkomst deras anställda skapar, det s.k. mervärdet. Mervärdet är skillnaden mellan lönen du som arbetare får ut och den totala inkomsten för företaget (om t.ex. du drar in 2000 i timmen åt företaget och har en timlön på 200 tjänar chefen 1800 kr i timmen på ditt arbete). Exempel: Företagsägare av olika slag. De som äger de platser där arbetarklassen löneslavar.

(Finns vissa skikt inom dessa klasser som t.ex. småborgare och mellanskikt, men valde att inte ta med dem för enkelhetens skull)

Är du osäker på vilken klass du tillhör så titta dels på dina föräldrar samt på vilka framtidsutsikter du har. Vilken av dessa klasser du kommer hamna i är enklaste sättet att se vilken du tillhör. Arbetslösa och studenter tillhör t.ex. oftast arbetarklassen eftersom de skulle varit anställda ifall det funnits jobb till alla. De utgör den s.k. arbetskraftreserven som andra arbetare är livrädda för att hamna bland, och som borgarklassen använder för att hålla nere dessas krav på högre lön eller bättre villkor.


   
Citera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Arbetarklassen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Arbetarklassen (Du röstade på detta alternativ)

Raised by commies!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Arbetarklassen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Arbetarklassen (Du röstade på detta alternativ)

Ska jobba mig upp till Borgare så att jag får det bättre på andras bekostnad. Om det inte går så ska jag leda revolutionen. Ska göra det som gagnar mig bäst hur många som än får sätta livet till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Arbetarklassen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänker inte läsa all den texten för att svara på den meningslösa frågan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min mamma är lärare och min pappa säljer tv-grejer, vilken klass tillhör jag då? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Borgarklassen (Du röstade på detta alternativ)

farsan äger ett företag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Arbetarklassen (Du röstade på detta alternativ)

[sad]


   
SvaraCitera

Bara Ta Allt:

Arbetarklassen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Arbetarklassen (Du röstade på detta alternativ)

Var arbetslös en tid efter gymnasiet, fick inte tag i något jobb och paniksökte till en kurs några veckor efter att den börjat för att ha någon form av inkomst till mat och liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

tänker inte läsa all den texten för att svara på den meningslösa frågan

Men du orkade ändå skriva ett totalt meningslöst inlägg?

McLuver:

Min mamma är lärare och min pappa säljer tv-grejer, vilken klass tillhör jag då? [shake]

Låter som arbetarklass, så vida du inte menar att din pappa har ett TV-företag eller något?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Låter som arbetarklass, så vida du inte menar att din pappa har ett TV-företag eller något?

Nej, han jobbar för ett däremot [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Nej, han jobbar för ett däremot [no-no]

Okej, då är han ju arbetarklass.


   
SvaraCitera