Aviseringar
Rensa alla

Vilken läggning har du?


Inte Jung:

va?

ja alltså om jag minns rätt så hade han en teori om att vi föds "perversa" och måste läras av samhällets normer om vad som är okej att tända på. innan dess kan vi tända på våra egna familjemedlemmar, samma kön (det var ju jättefel) och djur. de som inte klarade av att anpassa sig till samhället och endast tända på motsatt kön, utan tände på lite allt möjligt blev diagnostiserade som perversa. 


   
SvaraCitera

ska googla kanske minns helt fel 


   
SvaraCitera

Pansexualitet myntades av den radikalfeministiska teoretikern Shulamith Firestone. Teorin pansexualitet var ett svar på Sigmund Freuds teori om polymorf perversion. Pansexualitet innebär att det biologiska könet och sexualiteten ges underordnad betydelse, och står därmed i polemik mot Freuds uppfattning om att sexualiteten genomsyrar allt.[2]

nästan rätt då. dock förstår jag inte hur pansexuell inte kan räknas som sexualitet här. eller förstår jag sista stycket helt fel?


   
SvaraCitera
time
 time

Inte Jung: alltså, ni som svarar "pansexuell", menar ni på allvar att ni även har sexuella känslor för ting och så som inte är personer eller säger ni det för att det "låter coolt"? Har sett väldigt många (främst från tumblrfaunan) missbruka ordet när de egentligen menar bisexuell

Ting ingår ju inte, det gäller människor. Bisexualitet ser jag som det klassiska där man är attraherad av cismän och ciskvinnor, pansexualitet tar det ett steg längre och skiter högaktningsfullt i könsidentitet och cis vs. trans.


   
SvaraCitera

time:

Ting ingår ju inte, det gäller människor. Bisexualitet ser jag som det klassiska där man är attraherad av cismän och ciskvinnor, pansexualitet tar det ett steg längre och skiter högaktningsfullt i könsidentitet och cis vs. trans.

men man vet ju inte vad folk identifierar sig som. varför skulle bisexuella sluta tända på någon bara för att hn identifierar sig som ngt annat kön? 


   
SvaraCitera

typ        


   
SvaraCitera

Mycket glad


   
SvaraCitera
time
 time

vonKissekatt: varför skulle bisexuella sluta tända på någon bara för att hn identifierar sig som ngt annat kön?

Det sa väl ingen att de gör? Förvirrad


   
SvaraCitera

time:

Det sa väl ingen att de gör? Förvirrad

varför behövs då begreppet pan? 


   
SvaraCitera

om det enda som skiljer är hur hn man tänder på identifierar sig. eller ja, det kanske inbegriper folk som ej korrigerat sin kropp helt också iof men ändå. 


   
SvaraCitera
time
 time

vonKissekatt:
om det enda som skiljer är hur hn man tänder på identifierar sig. eller ja, det kanske inbegriper folk som ej korrigerat sin kropp helt också iof men ändå. 

Alltså.

Bisexuell: tänder på cismän och ciskvinnor alternativt väldigt typiskt könskodade människor. Det är på intet sätt slutgiltigt eller hopplöst om man blir kär i någon som sedan visar sig identifiera sig som ett annat kön.

Pansexuell: ger blanka fan i precis allt vad könskod, identitet och kön heter och motsätter sig det binära fokuset termen bisexuell har.


   
SvaraCitera

time:

Alltså.

Bisexuell: tänder på cismän och ciskvinnor alternativt väldigt typiskt könskodade människor. Det är på intet sätt slutgiltigt eller hopplöst om man blir kär i någon som sedan visar sig identifiera sig som ett annat kön.

Pansexuell: ger blanka fan i precis allt vad könskod, identitet och kön heter och motsätter sig det binära fokuset termen bisexuell har.

Ja, det enda som skiljer är alltså hur hn man tänder på identifierar sig. 


   
SvaraCitera
time
 time

vonKissekatt:

Ja, det enda som skiljer är alltså hur hn man tänder på identifierar sig. 

Ja, det är den stora skillnaden.


   
SvaraCitera

time: Ting ingår ju inte, det gäller människor. Bisexualitet ser jag som det klassiska där man är attraherad av cismän och ciskvinnor, pansexualitet tar det ett steg längre och skiter högaktningsfullt i könsidentitet och cis vs. trans.

Ok, för sisådär 4 år sedan kollade jag upp begreppet då jag hade en del funderingar kring några egna parafiliska tendenser, och då var internet enigt i att det gällde okonventionell sexuell attraktion, inbegripet döda ting och allt ickemänskligt i princip. Kollar man upp det idag så står det bara en massa yuppietrams om binärblabla. Så antingen har det omdefinierats under de senaste åren, eller så har inskränkta människor kidnappat ordet och gett det en mycket snävare betydelse, för öppenhet och tolerans och andra svepskäl.


   
SvaraCitera
time
 time

Inte Jung:

Ok, för sisådär 4 år sedan kollade jag upp begreppet då jag hade en del funderingar kring några egna parafiliska tendenser, och då var internet enigt i att det gällde okonventionell sexuell attraktion, inbegripet döda ting och allt ickemänskligt i princip. Kollar man upp det idag så står det bara en massa yuppietrams om binärblabla. Så antingen har det omdefinierats under de senaste åren, eller så har inskränkta människor kidnappat ordet och gett det en mycket snävare betydelse, för öppenhet och tolerans och andra svepskäl.

Märkligt, kommer inte ihåg.


   
SvaraCitera