Aviseringar
Rensa alla

Vilken linje?


Ämnesstartare

Som ni sett i andra tråden vill jag ha 2 språk bortsett från eng och sv.
Tänkte gå natur men alltså jag vill ha det riktigt svårt i ämnena jag är bra på...
Sv A och Engenska A tycker jag låter alldeles för lätt. Om det går skulle jag vilja ha:

Ma D (svåraste i alla fall :P)

Eng C

Sv C

Fr,Ty

Kemi,Fysik C alt B

Det är dom ämnena som jag är intresserad av så jag vill inte ha lättaste i dom (vill ha lite utmaning!). Kan tänka mig att lära mig lite mer på universitet om det inte går att få allt detta men vad skulle vara mest lämpligt tycker ni?


   
Citera
smisk

Du ska ju absolut gå natur om du vill läsa de ämnena. Vars bor du någonstans? Kan bli lättare att få tips om bra skolor och sådant om du vill säga var du bor 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då borde du gå natur, och sedan välja till typ engelska B, C och svenska C typ.. det borde ju gå lixom ;o


   
SvaraCitera

Du skulle kunna läsa natur och välja till ännu ett språk i individuella valet.

Vet du om / vad du vill studera efter gymnasiet? Har du någon idé på vad du vill jobba med senare?

Du verkar ambitiös och vill lära dig mer, mitt tips är ändå att inte ta på dig för mycket - det är ingen myt att det krävs hårt arbete för att få högsta betyg i alla ämnen (om du satsar på det?)
De flesta har nog med det som är på gymnasiet, utan att läsa tyngre kurser. Det kan vara klokt att få de meritpoäng (+2,5 poäng totalt) som ges, så se till att välja kurser så att du fyller den kvoten.

Jakt efter kunskap, javisst! men lite taktik bakom valen är bra.
Men välj självklart efter eget tycke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du behöver nog tänka om lite. Svenska A och Engelska A är kärnämnen, du måste läsa dem, och du måste läsa dem för att få fortsätta med senare kurser inom samma ämnen.
Fysik C och Kemi C finns överhuvudtaget inte.

Det du förmodligen bör läsa för att få in så många av de kurser du pratar om som möjligt är naturvetenskapliga programmet, och sedan välja till fler språkkurser som individuellt val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fysik C och Kemi C finns överhuvudtaget inte.

Jaha [blush]

mediakatt:

fortsätta med senare kurser inom samma ämnen.

Det va ju bra! Visste inte att de var så.

loffanova:

få högsta betyg i alla ämnen

Nja högsta betyg i allt är inget krav tror jag (om inte det krävs för det jag ska bli...)

loffanova:

Vet du om / vad du vill studera efter gymnasiet?

Inte en aning... Får kolla sen vad som finns, för nu filosoferar jag bara om ämnena jag får bäst betyg i och tycker är intressanta.

Blir naturvetenskapliga programmet. Att veta vad jag ska bli sen är en annan sak. Får kolla vad som finns men jag tycker det låter intressant att forska om diverse saker! (forskare?) [bigsmile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

smisk:

Vars bor du någonstans? Kan bli lättare att få tips om bra skolor och sådant om du vill säga var du bor 🙂

Sundsvall. Tror dock inte jag får ta någon annan skola än dom som finns här om inte den skolan skulle erbjuda busskort eller nåt sådant...


   
SvaraCitera
Åtta

Verkar som att du fått för dig att din skolgång är tänkt att lära dig saker. Det är helt fel. Din utbildning ska formas utefter vilka krav som ställs inför högre utbildningar. Alltså ska du välja kurser så att du får så många meritpoäng som möjligt. Ett annat bra tips kan vara att välja en skitskola med underpresterande elever, så kan du enklare få höga betyg i alla kurser.

Jag rekommenderar därför Barn och Fritid på Hedbergska. Då får du dessutom gå på... Eh... Den där skolan som ligger vid västra tågstationen... Hur som helst har de god mat där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Barn och Fritid

Hoppas att du skämtar... Jag kommer här och vill lära mig saker och få en bra utbildning och du kommer med barn och fritid... Gillar inte barn speciellt mycket [rolleyes]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

ställs inför högre utbildningar.

Okej... Ska du tänka så, så vill jag gärna bli en professor,forskare,vetenskapsman etc.
Vill att yrket ska vara nånting som intresserar mig som t.e.x Astronomi. Vill dessutom ha en fet lön [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

Pluggis:

Jag kommer här och vill lära mig saker och få en bra utbildning och du kommer med barn och fritid.

Åtta:

Verkar som att du fått för dig att din skolgång är tänkt att lära dig saker. Det är helt fel.

Spelar ingen roll vilket program du gått eller vad du lärt dig. Det enda som spelar någon roll är vilka kurser du läst och vilka betyg du fått. Du kan säkert specialutforma Barn och Fritid så att du får läsa ordentligt med kurser som ger meritpoäng, och eftersom dina klasskamrater är fullständigt intelligensbefriade så räcker det med att du är läskunnig för att få MVG i allt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pluggis:

Ska du tänka så, så vill jag gärna bli en professor,forskare,vetenskapsman etc.

Nej, det vill du inte. När du börjar läsa på universitet så får du ett litet smakprov på hur vedervärdigt akademia är. Formalian kommer ytterst snabbt att suga bort all motivation och livsglädje du kan tänkas ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nej, det vill du inte. När du börjar läsa på universitet så får du ett litet smakprov på hur vedervärdigt akademia är. Formalian kommer ytterst snabbt att suga bort all motivation och livsglädje du kan tänkas ha.

Vad negativ du är...


   
SvaraCitera
Åtta

Pluggis:

Vad negativ du är...

Det är ett direkt resultat av:

Åtta:

Formalian kommer ytterst snabbt att suga bort all motivation och livsglädje du kan tänkas ha.


   
SvaraCitera
smisk

Pluggis:

Vad negativ du är...

Fast han har tyvärr rätt. Det lönar sig knappt att råplugga på gymnasiet [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Vad negativ du är...

lyssna inte på åtta! han verkar bitter just nu.

farbror åtta har bara delvis rätt enligt mig.

välj inte natur för att det är det breda. det är helt fel väg att gå om du tex vet med dig att du kanske vill bli jurist eller ekonom. du kommer att läsa många onöidgt svåra kurser och få sämre snitt än dom som gick på samhällskunskap.

skillnaden blir att du har jobbat mer, men fått lägre betyg, medan samhällskunskaparna jobbat mindre men fått högre betyg.

det blir samhällskunskaparna som kommer in på handelshögskolan och inte du. trots din arbetsbelastning. kom också ihåg att saker som självfötroende och liv utanför studierna talar för samhällskunskap.

alltzå, finns en del att peka på i åttas inlägg som jag inte tycker stämmer. men orkar inte ta upp allt nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Jaha

Däremot finns fysik breddning, har dock inte riktigt koll på hur det funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HK Berghdal:

text

Jaha... Men om vi säger att jag vill bli professor i fysik då måste jag väl ändå välja natur eller? [shake]


   
SvaraCitera