Aviseringar
Rensa alla

vilken lön ska man ta? barnvakt/läxhjälp


Ämnesstartare

Jag har nu vid två tillfällen jobbat sammanlagt 6,5h utan att ha bestämt lön så det är dags men jag är osäker på vad jag ska begära. 

Min uppgift är att vara "inspirationskälla", hjälpa till med läxor (särskilt matte), lära ut musik i bl.a. piano och sång, stimulera i skolarbete och personlig utveckling mm. till en urgullig åttaårig tjej. Det är jättekul att hjälpa henne, dock så tar det ca 50 timmars restid dörr-till-dörr för att komma till hennes hus. Å andra sidan är föräldrarna riktigt trevliga och jag har hittills fått mellis och typ middag hos dem. 

Men också så verkar hon trivas väldigt bra med mig bara efter de här två gångerna och det vet föräldrarna. Så frågan är vad som är rimligt att få i lön? 60-80? Jag är 16 och går första ring.


   
Citera

jag e barnvakt åt en tjej o hon ger mig 60 i h


   
SvaraCitera

75-80kr skulle jag säga. B


   
SvaraCitera

Jag tycker 50-70 är rimligt.


   
SvaraCitera

Om du tror att de gärna vill ha just dig och inte byter ifall du kommer med ett högt krav hade jag sagt en hög siffra och sen låtit dem pruta ner den lite. Mindre än 75kr/h känns helt orimligt om det inte rör sig om nån enstaka timmes arbete. En vit anställning ger på de flesta jobb minst 100 kr/h (oftast mer) plus semesterersättning på ~12,5%, så om det var ett vitt jobb hade du troligtvis fått ut minst 75 efter skatt.

Tror du kan kräva 100 kr ifall det rör sig om många timmar. 6 timmar är ju t.ex. helt orimligt att inte få minst 600 kr för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppsan ja jag är med henne minst 2ggr/veckan 1-3h per gång och just nu får jag 60kr i timmen. Själv tycker jag att det är nog att det är lite lågt. Ska jag avvakta lite eller ha en diskussion direkt?


   
SvaraCitera