Aviseringar
Rensa alla

Vilken religion finner du mest intressant?


Ämnesstartare

Vilken religion finner du mest intressant? Utveckla gära varför just den religionen är mer interssant än de andra. Berätta gärna om det är en speciell inriktning inom den religionen som är mer intressant. 


   
Citera
Ämnesstartare

Själv tycker jag att wahabismen inom Islam är fruktansvärt intressant. Vet inte varför. Det är något men just den delen av Islam som är så intressant. Allmänt så tycker jag Islam är en väldigt intressant religion. Det som mest är facinerande är väl att det finns så många faktiskt praktiserande idag jämfört med Kristendomen och Judendomen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scientologi 


   
SvaraCitera

ingen.. iof så orkar ja inte bry mig så borde väl inte ens kommenterat men aja


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
Egyptisk mytologi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte om jag tycker någon religion är intressant över huvud taget. Mest beroende på att ingen religion är skriven eller författad av Gud himself. Men jag är född kristen och döpt i svenska kyrkan. Men svenska kyrkan ger jag inte mycket för. De anställda i Svenska kyrkan tar mina skattepengar och åker till andra sidan jordklotet och har konferans på lyxhotell med brakmiddagar och alkohol i mängder. Illa!  Arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Jag vet inte om jag tycker någon religion är intressant över huvud taget. Mest beroende på att ingen religion är skriven eller författad av Gud himself. Men jag är född kristen och döpt i svenska kyrkan. Men svenska kyrkan ger jag inte mycket för. De anställda i Svenska kyrkan tar mina skattepengar och åker till andra sidan jordklotet och har konferans på lyxhotell med brakmiddagar och alkohol i mängder. Illa!  Arg

Du skulle blivit döpt i katolska kyrkan som mig Tumme upp


   
SvaraCitera

Axelinaaas: Asatro

Visserligen har jag inte jättebra koll på det, men lite intressant med kossor som slickar fram varelser från stenar och så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Forn sed
Raëlism
Hinduism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Captain Jack Sparrow:

men klicka i det då, du visar ingen statistik genom att citera mina svar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: Du skulle blivit döpt i katolska kyrkan som mig

Jag antar att du menar katolsk och inte grekisk ortodox? Många blandar ihop dessa två.

Skillnadera i stort mellan protestantismen och katolisismen är väl...

Protestanter
● Herrens vilja står nedskriven i Bibeln.
● Endast tro kan frälsa människans själ.
● Kyrkan är jordisk och lyder under staten.

Katoliker
● Kyrkan är Guds röst på jorden.
● Präster kan ge syndernas förlåtelse.
● Påven är Herrens ställföreträdare och de kristnas högste ledare på jorden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Jag antar att du menar katolsk och inte grekisk ortodox? Många blandar ihop dessa två.

Skillnadera i stort mellan protestantismen och katolisismen är väl...

Protestanter
● Herrens vilja står nedskriven i Bibeln.
● Endast tro kan frälsa människans själ.
● Kyrkan är jordisk och lyder under staten.

Katoliker
● Kyrkan är Guds röst på jorden.
● Präster kan ge syndernas förlåtelse.
● Påven är Herrens ställföreträdare och de kristnas högste ledare på jorden.

Ja, jag menar katolska. Jag är döpt i katolska kyrkan för att min mamma är / var katolik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: Ja, jag menar katolska. Jag är döpt i katolska kyrkan för att min mamma är / var katolik.

Tycker du att det är mycket som skiljer mellan protestantismen och katolisismen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

buddism tror jag

annars ere väl typ Islam
Fast nog mer varit intresserad utav samhällen/civilizationer/riken med Islam som grundpelare och väldigt långt tillbaka i tiden. Intressanta historier liksom. Hur dom invaderade kristna och judar samhällen/riken blabla, för att sedan bli invaderade under korstågen och sedan ta tebax de osvosvosvosvosv. dålit exempel men ah

Barndomsdrömmen var nog mest att vara lawrence xD Så djävla töntig e o va jag

religionen i sig är inte sådär superintressant för mig så det är nog drfr buddismen vinner 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Tycker du att det är mycket som skiljer mellan protestantismen och katolisismen?

mja, en del. inte i sverige mer än att katoliker är mycket mer utövande och följer texterna ä protestanterna. protestanterna är lite ler, lalala, tolka den andligt, alla ska vara homosexuella lalala, typ :p . inte riktigt så men i jämförelse. Min släkt på mammas sida är dock pingstvänner så de har ju varit rätt kul :p


   
SvaraCitera