Aviseringar
Rensa alla

vilken religion? (För ateister och liknande)


Ämnesstartare

Finner du att det är svårast med? När du är med vänner? Vilken religion anses du att det är svårast att vara vän med när du själv verkligen inte är religiös?


   
Citera
höna

har inte stött på några problem med vänner som är religiösa fast inte jag är det


   
SvaraCitera
mynona

Jag har aldrig träffat på några problem, men såvitt jag förstått är ingen av mina vänner religiösa, även om någon säkert rent formellt tillhör någon religion på papperet. Min gissning är att jag skulle finna det svårast att oavsett religion vara vän med någon person som visar intolerans mot andra sätt att leva än hns eget och vill missionera och få mig att konvertera, men en sådan person skulle jag troligen inte vara vän med i vilket fall som helst.


   
SvaraCitera
time
 time

Som icketroende finner jag kristendomen svårast att ta till mig eftersom det är en rotad del i kulturen jag är uppväxt i samtidigt som det är så långt borta från vad jag själv tror. För mig är det mycket lättare att acceptera andra religioner eftersom jag i huvudet ändå accepterat det som främmande eller exotiskt. Svårt att förklara, men nån kanske förstår hur jag tänker.

De bästa religiösa diskussionerna jag haft har varit med muslimer. Tror faktiskt inte att jag någonsin träffat någon som bekänt sig till buddhistisk/hinduistisk tro [sad] Vad tråkigt.


   
SvaraCitera
mynona

mynona:

Min gissning är att jag skulle finna det svårast att oavsett religion vara vän med någon person som visar intolerans mot andra sätt att leva än hns eget och vill missionera och få mig att konvertera, men en sådan person skulle jag troligen inte vara vän med i vilket fall som helst.

Jag kan tillägga att på grund av ovanstående så utgår jag ifrån att det är aktivt religiösa inom de tre abrahamitiska religionerna judendom-kristendom-islam som jag skulle finna det svårt att hitta någonting gemensamt med, eftersom dessa tre har fått ateister att associera religion som begrepp med missionsiver och intolerans


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scientologer. Jävla muppar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har vänner och bekanta som är kristna och muslimer. Har aldrig haft problem med dem. Min erfarenhet av religiösa är att de oftast är mogna och ödmjuka människor som är lätta att diskutera med. Sen vet jag ju att det finns riktiga tokreligösa fundamentalister, inte minst i USA, vissa delar av mellanöstern osv. men några sådana har jag själv aldrig stött på (eller ja, har väl stött på en o annan Jehovas i dörren...)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De som är starka i son tro, utavsett religion... Vissa ateister kan också vara jävligt jobbiga och hela tiden snacka skit om andra religioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

or faktiskt inte att jag någonsin träffat någon som bekänt sig till buddhistisk/hinduistisk tro

Jag är buddhist 🙂


   
SvaraCitera

BurrePurre:

De som är starka i son tro, utavsett religion... Vissa ateister kan också vara jävligt jobbiga och hela tiden snacka skit om andra religioner

Vad är det som är jobbigt med det?


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

Jag är buddhist 🙂

Mm, men vi har inte träffats vad jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Vad är det som är jobbigt med det?

Med de ateister som snackar skit om andra religioner?

Säger inte att ateister är jobbiga... det beror ju på personen men vissa som typ hånar andra religioner eller religiösa... det gillar jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

någon som ser på uppdrag granskning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har aldrig varit vän med någon religiös, fast har stött på religiösa människor genom åren, djupt religiösa muslimer & djupt religiösa kristna.. Båda sorter är precis lika osympatiska & hjärntvättade. [crazy]

Eller just det fan, hade en snubbe i min klass under mellanstadietiden, han & hans familj var mormoner.. Jävligt udda tyckte man på den tiden.. Minns att jag störde mig på honom något.. Men han hade en storasyster som var het as fuck! [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inget fel på religioner eller religiösa. Problemet beror på om den religiöse är dogmatisk och fundamentalistisk eller mer liberal och tolerant i sin tolkning av religionen. Det finns rabiata ateister som irriterar mig mycket mycket mer än toleranta religiösa.


   
SvaraCitera