Aviseringar
Rensa alla

Vilken samhällsklass tillhör du? (Tråd om socioekonomiska diskussioner/sociologi)


Ämnesstartare

Sociologi är något som länge intresserat mig och då särskilt hur vi människor automatiskt delar upp oss i
grupperingar och anammar gemensamma beteenden, attityder och värderingar inom grupperingarna/klasserna.

Reflekterar ni någonsin över er klasstillhörighet eller andras? Personligen så tycker jag att det var helt friktionsfritt att umgås över klassgränserna som liten, men desto äldre jag blivit så har jag upplevt mer friktion, kulturkrockar skulle man nästan kunna kalla fenomenet!

Jag är också nyfiken på hur ni definierar de olika samhällsklasserna, vilka kriterier skall en person uppfylla för att vara medelklass till exempel?


   
Citera
Ämnesstartare

Greken: Övre medelklass

Antagligen, vilket antagligen är en stor anledning till att mitt svar på denna fråga 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Övre medelklass

Antar jag, vilket antagligen är en stor anledning till att svaret på denna fråga

Greken: Reflekterar ni någonsin över er klasstillhörighet eller andras?

blir nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Antar jag, vilket antagligen är en stor anledning till att svaret på denna fråga

Vilka faktorer är det som gör att du anser dig tillhöra den övre medelklassen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Vilka faktorer är det som gör att du anser dig tillhöra den övre medelklassen?

Egentligen befinner jag mig nog någonstans mittemellan. Skulle säga att min familj har/hade starkt socialt och framförallt kulturellt kapital, men inte lika starkt ekonomiskt. Pappa var läkare och mamma sjuksköterska, vilket gör det hela en aning obalanserat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Egentligen befinner jag mig nog någonstans mittemellan. Skulle säga att min familj har/hade starkt socialt och framförallt kulturellt kapital, men inte lika starkt ekonomiskt. Pappa var läkare och mamma sjuksköterska, vilket gör det hela en aning obalanserat.

Medelklass kanske? Läkare är en typisk övre medelklass-utbildning, men sjuksköterska är en lägre medelklass-utbildning. Den övre medelklassen har ofta utöver det sociala och kulturella kapitalet också ett ganska stort ekonomiskt kapital.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:

Medelklass kanske? Läkare är en typisk övre medelklass-utbildning, men sjuksköterska är en lägre medelklass-utbildning. Den övre medelklassen har ofta utöver det sociala och kulturella kapitalet också ett ganska stort ekonomiskt kapital.

äpplen har utöver den runda formen också ett ganska skal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Övre medelklass

Tycker dock det är ganska svårt att dela in sig i klasser. Har släktingar som definitivt tillhört överklassen samtidigt som jag också har släktingar från arbetarklassen. Rent intellektuellt är familjen väldigt högutbildad, men samtidigt har vi länge levt och bott i arbetarklassområden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Tycker dock det är ganska svårt att dela in sig i klasser. Har släktingar som definitivt tillhört överklassen samtidigt som jag också har släktingar från arbetarklassen. Rent intellektuellt är familjen väldigt högutbildad, men samtidigt har vi länge levt och bott i arbetarklassområden.

Precis som jag frågade Nachac så frågar jag dig, vad är det som gör att du definierar dig som övre medelklass?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:

Precis som jag frågade Nachac så frågar jag dig, vad är det som gör att du definierar dig som övre medelklass?

Familjens bakgrund, att vi har det väldigt bra ställt med pengar och att familjen generellt sett är väldigt högutbildad. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Medelklass kanske? Läkare är en typisk övre medelklass-utbildning, men sjuksköterska är en lägre medelklass-utbildning. Den övre medelklassen har ofta utöver det sociala och kulturella kapitalet också ett ganska stort ekonomiskt kapital.

Jag är medveten om detta, vilket var varifrån resonemanget fördes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du borde ändra överklass, överklass har ingenting med pengar att göra, finns det ens några överklass kvar i Sverige? Dom flesta är väl nyrika snorungar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Medelklass

Nachac: framförallt kulturellt kapital, men inte lika starkt ekonomiskt. Pappa var läkare och mamma *sjuksköterska, vilket gör det hela en aning obalanserat.

*arbetsterapeut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Reflekterar ni någonsin över er klasstillhörighet eller andras?

Ja. jag har aldrig fått pengar av min familj trots att de väljer arr lägga pengar på resor, god mat, bra musik m.m. Dessutom har alla mina jobb varit några av de lägsta i samhället. Skulle därför inte säga att jag har blivit gynnad av mina föräldrars ekonomi eller klassen jag kan anses tillhöra. Ofta blir klass orelevant om en har mycket kulturellt kapital och kontakter genom föräldrarna (kontakter är inte alls klassbundet, utan handlar om jobbets karaktär och hur duktiga ens föräldrar är socialt). Jag är mest gynnad genom det kulturella kapitalet och delvis det ekonomiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

survival of the fittest: du borde ändra överklass, överklass har ingenting med pengar att göra, finns det ens några överklass kvar i Sverige? Dom flesta är väl nyrika snorungar

Det har visst med pengar att göra, helst gamla sådana. Men det har också med mycket annat att göra.

Wallenberg, Bonnier, Stenbeck, Douglas, Johnson är exempel på genuin överklass.


   
SvaraCitera