Aviseringar
Rensa alla

Vilken signalsubstans är din favorit, varför?


Ämnesstartare

Testosteron eller Oxytocin? Serotonin eller Dopamin? Östrogen eller Adrenalin? Ja vad är din favoritsignalsubstans? 


   
Citera
Lounge

dopamin


   
SvaraCitera
Lounge

och varför..... ja för att den får mig att känna mig asglad trots att jag inte borde vara d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

personligen är dopamin deprimerande i längden(erfarenhet, 20 år med i princip enbart denna, hur mycket chips du än äter är det aldrig nog och aldrig tillfredsställande.) samtidigt är det det jag älskar, lycka. 

tjock och glad?  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serotonin gör en avslappnad och korkad. väljer inte även om jag verkligen verkligen behöver mer sådant då jag rent genetiskt har låga serotoninnivåer(tror jag då jag alltid varit nedstämd/känt mig deprimerad i faser eller från dag till dag, även om jag inte är depp och jag få skäl har.) behöver inte bli mer feg att chansa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

serotonin gör en avslappnad och korkad. väljer inte även om jag verkligen verkligen behöver mer sådant då jag rent genetiskt har låga serotoninnivåer(tror jag då jag alltid varit nedstämd/känt mig deprimerad i faser eller från dag till dag, även om jag inte är depp och jag få skäl har.) behöver inte bli mer feg att chansa.

Lite serotonin betyder att man har svårt att motivera sig till långsiktigt handlande exempelvis. Det är ett sätt för kroppen att signalera om man befinner sig i en bra och gynnsam miljö eller inte. Stress, näringsintag, solljus är ett par faktorer som påverkar serotonin. Man kan läsa mer om olika signalsubstanser i nervsystemet här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har för mig att risken att hamna i beroende är mycket läger om man har höga nivåer av serotonin. När man pratar om social utsatthet exempelvis som en faktor för högre benägenhet att blir beroende och missbruka så är det egentligen låga nivåer av serotonin man pratar om. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

och varför..... ja för att den får mig att känna mig asglad trots att jag inte borde vara d

vrf borde du inte vara glad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Lite serotonin betyder att man har svårt att motivera sig till långsiktigt handlande exempelvis.

japp, jag hade nog mått bra av medicin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

japp, jag hade nog mått bra av medicin.

Är du ute i solen? Tränar du, eller gör du saker som kräver ansträngande likvärdigt vid träning? 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Är du ute i solen? Tränar du, eller gör du saker som kräver ansträngande likvärdigt vid träning? 😀

jobbar natt, vilket fuckar upp en del. Blink annars vet jag att det behövs och brukar vara i solen därför, D-vitamin och allt. 

ja, tränar mycket, både på jobbet och när jag inte har mycket jobb. älskar det pga endorfin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar endorfiner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den som kommer när man låtsas att det är någon bredvid i sängen så att det pirrar i hela kroppen

säkert endorfiner, oxytocin eller något sånt

behöver nog mer serotonin men SSRI gör ingen skillnad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gaba!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur fan ska jag veta det?


   
SvaraCitera