Aviseringar
Rensa alla

Vilken tid hade ni varit nyfikna på att leva i? (motivera gärna!)


mynona
Ämnesstartare

Inspirerades att vidareutveckla frågan med årtionden. 

Obs: detta handlar alltså om ett scenario där man tillåter sig att romantisera/exotisera en epok av ren nyfikenhet om man dras till någon tid eller plats (det kan vara var som helst), i verkligheten antar jag att de flesta skulle vilja leva i nutid i stället för i en tid där de flesta var konservativa och hade dålig andedräkt. 

Ange gärna motiv till svaren


   
Citera

Franska revolutionen Mycket glad


   
SvaraCitera

Antikens Grekland eller Romarriket hade nog varit intressant


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

mynona: 1700-talet

... som fransk litterär salongsvärd i Paris, poetisk musa och pastellfärgad taft. 

Tätt efter kommer forntiden och ett liv i något tempelkomplex i Sumer, Egypten eller Kreta; på tredje plats som studerande vid akademi i Alexandria under den hellenistiska eran eller under Roms Pax Romana.


   
SvaraCitera

mynona: forntiden1

alternativt allt annat förutom medeltiden, fy fan vad röva d är


   
SvaraCitera

Oj, tycker det finns spänning i alla tider och alltid något gott, men forntiden eller 1700-1800 tal vore nog det som jag önskade. Forntiden mest för att det är helt olikt vår nutid. Verkade simpelt, mer att utforska på egen hand och man hade nog bra gemenskap på ett annat sätt med alla omkring sig. Jag skulle sakna att inte veta någonting om resten utav världen, att det fanns öken, snö, berg, andra planeter eller vadsomhelst 🙁 Sedan så finns det tusen nackdelar med det men det skulle man borst ifrån.

Femtonhundratalet och Sextonhundratalet tror jag bara att jag inte vet så särskilt mycket om egentligen så det är väl mest en okunnighet som jag väljer bort dom epokerna.
EDIT: Piratlivet är alltid fascinerande, men det är nog mest fantasi, det var inte så som det visas i film och böcker.

Antiken är också någonting som har spänning men det är någonting som gör så att jag inte känner riktigt att jag trivs, men vet inte vad det är. Kanske okunskap där också.

Sjuttonhundratalet och Artonhundratalet känns som en trivsam tid att leva i, det sker mycken förändringar och det känns stabilare på något sätt. Mycket litteratur börjar och mycket annat.

Jag hade nog valt Forntid eller sent 1800 tal.

EDIT: Skriver kanske vidare senare, har inte tid :/


   
SvaraCitera
mens
 mens

1700. Alltså innan den viktorianska eran pajade allt.


   
SvaraCitera

Vet för lite om de olika epokerna för att kunna säga. Ledsen Återkommer gärna när jag vet mer. Mynnis, man skulle inte kunna få fråga dig om en föreläsning från varje epok? Skulle uppskatta det mycket - du är ofta en lättförståelig källa. Tumme upp


   
SvaraCitera

forntiden om jag var immun mot alla sjukdomar. Annars framtiden.  Vara född 2050-ish. 


   
SvaraCitera

medeltiden eller 80tal. medeltiden för den e najjs o jag älskar medeltiden samt vikingatiden. jag brukar varje år åka till medeltidsmarknaden o klä upp mej i medeltida kläder. 


   
SvaraCitera

vill vara ung 87-94, dvs då musiken var bäst.


   
SvaraCitera
frukt

Antiken. Se Persien istället för att läsa om det ur dess fienders perspektiv. Se Pontus.. Antioch, Rom.


   
SvaraCitera
Draug

 Vikingatiden är nog mest lockande inom det tidsspannet. Bedriva handel, Upptäcka nya länder och riken, plundra med sköld och yxa i allfader Odins namn. Men 16 och 1700-tal är även det otroligt intressanta epoker mkt fängslande historia där.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

alternativt allt annat förutom medeltiden, fy fan vad röva d är

😀 Ja medeltiden kan man se som en illustration av hur utvecklingen kan gå tillbaka och inte alltid framåt. 

S3ON:
forntiden om jag var immun mot alla sjukdomar. Annars framtiden.  Vara född 2050-ish. 

Framtiden finns inte som alternativ. Var på forntiden? Det var stor skillnad på städerna i Mesopotamien och Egypten och grottorna i Tjeckien

Schism:
vill vara ung 87-94, dvs då musiken var bäst.

1900-talet finns inte som alternativIcke!

frukt:
Antiken. Se Persien istället för att läsa om det ur dess fienders perspektiv. Se Pontus.. Antioch, Rom.

Underbart med ett svar på kunskap bakom. Antiochia håller jag med om, det ingår i ett av mina mål, då under det seleukidiska rikets tid. Vilket Pontus? Kungariket Pontos? 

Draug:

 Vikingatiden är nog mest lockande inom det tidsspannet. Bedriva handel, Upptäcka nya länder och riken, plundra med sköld och yxa i allfader Odins namn. Men 16 och 1700-tal är även det otroligt intressanta epoker mkt fängslande historia där.

😀 Så härligt med lite entusiastisk barbarism 😉 Vikingarnas Grönland och Amerika är jag nyfiken på


   
SvaraCitera

jag har ångrat mig. vill inte leva i dåtiden alls. 

mynona: Var på forntiden?


   
SvaraCitera