Aviseringar
Rensa alla

Vilken tid hade ni varit nyfikna på att leva i? (motivera gärna!)


mynona
Ämnesstartare

Chibibbi:
Vet för lite om de olika epokerna för att kunna säga. Ledsen Återkommer gärna när jag vet mer. Mynnis, man skulle inte kunna få fråga dig om en föreläsning från varje epok? Skulle uppskatta det mycket - du är ofta en lättförståelig källa. Tumme upp

Inte ofta jag har fått höra att jag är lättförståelig snarare än alltför mångordig. Men det är ett så brett ämne: var, och gällande vilket? Varje tid såg så annorlunda ut beroende på var i världen man var (se bara på skillnaden mellan Sverige och Afghanistan år 2015) och vilket område i samhället man menar. Det blir lättare om man får frågor att svara på. Men jag kan skriva ned några enkla stödpunkter, kanske snarare mina egna partiska associationer: 

mynona: forntiden

Egyptens och Mespotamiens högkulturer med städer, tempel, pyramider och mäktiga prästkunger och prästinnedrottningar, storkulturer i mellanöstern, Indien och latinamerika medan folk i Europa levde i grottor, gudinnedyrkan överallt, etcRodnar

mynona: antiken

Internationalism och mer moderna samhällen, vetenskapen växer fram och når en högre nivå än den skulle göra igen på årtusenden, Greklands berömda filosofier, Romarrikets utbredning, spoltoaletter och badhus, Kinas kejsardömen, omvärlden upptäcks, pelartempel och akademier/universitet, Pax Romana, Persien och storblomstring på många områden

mynona: medeltiden

Kristendomen och islam införas, den religioner som finns nu skapar den referensram människor nu har, antiken störtas och vetenskap och avlopp och mycket annat försvinner fram till 1900-talet, stort förfall överallt, religiös fanatism, korstågen, kyrkans och adelns makt, samhället organiseras i feodalismen, men jag på film är ju detta tjusigt, man har struthattar med slöja, kvinnor täcker över håret och deras rättigheter dyker ned på en längre nivå än den troligen var tom på grottåldern, kloster, kättarbränningar, kyrklig censur, adeln och kyrkan har mer makt än kungarna och lagen, men det var ju en spännande tid. 

mynona: 1500-talet

Reformation och motreformation, kungarna tar makten från adeln och kyrkan, folk har pipkragar och slutar tvätta sig, men renässansen återupptäcker antikens konst och vetenskap trots kyrkans ogillande och Rafaels änglar strålar upp i skönhet, Europa upptäcker resten av världen och börjar kolonisera den, religionstrider härjar över hela Europa och man börjar bränna häxor.  

mynona: 1600-talet

Det är krig nästan konstant i Europa och kriget förhärligas, kungarna krossar adeln och gör dem till hovherrar och hovdamer och tar all makt själva, häxbålen brinner för fullt samtidigt som vetenskapen börjar spinna igång på allvar, religionskrigen når en höjdpunkt och slutar sedan, de tre musketörernas tid, Versailles grundas, det är de stora hovens tid, pompans tid, man älskar det som är praktfullt och pompöst, högtidligt och dramatiskt, operan, baletten och teatern blommar upp och mäktiga män och kvinnor avmålas som gudar och gudinnor. 

mynona: 1700-talet

Upplysningstiden: filosoferna och vetenskapen har bevisat kyrkan och religionen fel och underminerat kungens makt och adelns snobb-privilegier genom idéen om demokratin från antiken, hela samhället med kyrka, adel och kung undermineras och ruttnar upp inifrån i väntan på den demokratiska revolutionen som till slut bryter ut, men till dess är det en ljus tid, rokokon gör allting ljust och vackert och pastellfärgat och lekfullt modernt, det finns pastellfärgat siden och taft och ljusrosa och ljusgult och blommor överllt i det rådande modet och man ska vara lättsinnig och lättsam överallt utom i salongerna, där salongsdamerna låter filosoferna bryta mot lagen genom att genomskåda hela samhällsystemet, i Frankrike kallar man det kvinnornas epok.

mynona: 1800-talet

Nu är adelns och kungamaktens tid försvunnen och nu är det borgarna och deras pengar som har makten under den samhällsomvälvande industrialismen, samtidigt som arbetarklassen och kvinnorna organiserar sig för erövra sina rättigheter och man slåss för att införa demokratin, något man till slut lyckas med. Jämsides med en alldeles oerhörd mängd med reformer i allt man kan göra reformer i, vetenskap, demokrati, kvinnors rättigheter, etc, kommer dock samtidigt en obehaglig prydhet och reaktionär sexualmoral som gör alla så hysteriskt moralpaniska att man kan bli arresterad och slängd i fängelse för vad som helst som ens antyder något som har med sex att göra. Vackra krinoliner, korksruvslockar och rasande utveckling

Varsågod: nu har du fått lite partiska associationer från mig! 😉 


   
SvaraCitera

Just det. Jag skulle skriva igen. Lägger tråden i FÖLJ.


   
SvaraCitera
frukt

mynona:

Vilket Pontus? Kungariket Pontos?

Ja precis, fast mest pga Mithridates den sjätte och de tre krigen mot Rom. Rodnar


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

frukt:

Ja precis, fast mest pga Mithridates den sjätte och de tre krigen mot Rom. Rodnar

Gillar du Mithridates? Vem håller du på mellan honom och Rom? Rodnar

Gillar inte att han kränkte tempelasylerna och lät slita bort folk som klamrade sig fast vid gudastatyerna för att slakta dem där år 188. Men Mitridates hade väl inte mycket att skryta över i sin behandling av kvinnor, han som hade ett haremArg Om jag minns rätt lät han döda sin syster drottningen av Kappadokien för att kunna erövra det riket, röva bort prinsessan Nysa av Bithynien för att utpressa hennes föräldrar att överlämna det riket, och förgiftade även först sin egen mor och därefter sin egen syster-hustru-medregent. Men jag är också fascinerad av de hellenistiska kungadömerna - ja, Pontos var väl ursprungligen ett persiskt rike snarare än ett hellenistisk om jag minns rätt men det var ju helleniserat - med alla deras intriger, och där var ju Pontos mycket romanvänligt. Det var ju en trevlig historia där med drottningen av Pergamon och de två kungabröderna.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Xuzkie:
Just det. Jag skulle skriva igen. Lägger tråden i FÖLJ.

Just det, skriv mycket gärna - dina inlägg tillhör ofta de mest läsvärda, de är personligt skrivna och innehåller mycket


   
SvaraCitera
Draug

mynona: 😀 Så härligt med lite entusiastisk barbarism 😉 Vikingarnas Grönland och Amerika är jag nyfiken på

Ja visst är det? 😉 Vikingarna satte verkligen sina spår för eftervärlden att begrunda. De seglade till de mest avlägsna hörn i världen och grundade fungerande kolonier. Är övertygad om att vikingarna upptäckte Vinland långt före Columbus.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Draug:

Ja visst är det? 😉 Vikingarna satte verkligen sina spår för eftervärlden att begrunda. De seglade till de mest avlägsna hörn i världen och grundade fungerande kolonier. Är övertygad om att vikingarna upptäckte Vinland långt före Columbus.

jag gillar också vikingarna, fast är mer fokuserad på kulturen på hemmaplan, med dyrkan av Freja och prästinnor och hedniska riter. Jag, jag är fullständigt övertygad om att de upptäckte Amerika före Columbus: det är ju redan bevisat att de fanns på Newfoundland, att de inte skulle segla den korta biten därifrån till fastlandet är inte realistiskt. Jag såg faktiskt ett program en gång om att det fanns en gammal legend bland indianderna i nuvarande Washington-trakten om att vikingarna hade varit där, men blivit bortjagade av indianerna sedan indianerna uppfattade sig ha blivit förgiftade av baksmällan efter deras möjd, eller något liknande. Men det är förstås inte bevisat. Jag tror det blir det så småningom


   
SvaraCitera
Draug

mynona: jag gillar också vikingarna, fast är mer fokuserad på kulturen på hemmaplan, med dyrkan av Freja och prästinnor och hedniska riter. Jag, jag är fullständigt övertygad om att de upptäckte Amerika före Columbus: det är ju redan bevisat att de fanns på Newfoundland, att de inte skulle segla den korta biten därifrån till fastlandet är inte realistiskt. Jag såg faktiskt ett program en gång om att det fanns en gammal legend bland indianderna i nuvarande Washington-trakten om att vikingarna hade varit där, men blivit bortjagade av indianerna sedan indianerna uppfattade sig ha blivit förgiftade av baksmällan efter deras möjd, eller något liknande. Men det är förstås inte bevisat. Jag tror det blir det så småningom

Ja kulturen fascinerar även mig, likaså deras riter och gudar. De var ju riktiga mästare på både hantverk och vapensmide, för att inte tala om deras kunskaper vad gäller skeppsbyggen och navigering. Jag håller med, det är ju bekräftat att de hade bosättningar på Newfoundland och då skulle det vara väldigt konstigt om de inte sökt sig till närliggande områden.
Jasså? jag såg faktiskt en film baserat på vikingar som blivit strandade på vinland, där möter de också indianer, fast här är det istället indianerna som drogar vikingarna med nå slags bär har jag för mig innan de driver iväg dem. Ingen högbudgetfilm direkt men ändå sevärd. har plöjt igenom många dokumentärer och diverse böcker kring den här tidsepoken, arkeologiska utgrävningar tycker jag är intressant, med den avancerade tekniken vi har idag går det att få en bra bild av hur de faktiskt levde och  vad de lämnade efter sig. Läser faktiskt en bok för tillfället som heter just Vikingen, den är förvisso från 1973 men den innehåller många vackra foton och även illustrationer baserade på arkeologiska fynd så helt klart läsvärd. Något intressant de tar upp i boken är hur vida Vinlandskartan är original eller bara ett plagiat från senare tid. Författaren verkade övertygad om att den skulle vara autentisk. Men jag såg en dokumentär kring samma ämne nyligen då de testat kartan och bläcket med den senaste tekniken. Det visade sig att den var falsk trots allt. Men är ändå övertygad om att vikingarna var de första på plats, bortsett från ursprungsbefolkningen då.


   
SvaraCitera

Ni båda kanske skulle gilla Vikings.


   
SvaraCitera

mynona: medeltiden

Ingen förutom medeltiden, den var cool


   
SvaraCitera

om jag ska välja av dessa så väljer jag antiken eller 1800talet


   
SvaraCitera

jag har ett 1800tal funderingar kring 1800talet, haha


   
SvaraCitera

skulle vilja leva i nuet


   
SvaraCitera

mynona: Egyptens och Mespotamiens högkulturer med städer, tempel, pyramider och mäktiga prästkunger och prästinnedrottningar, storkulturer i mellanöstern, Indien och latinamerika medan folk i Europa levde i grottor, gudinnedyrkan överallt, etc

forndtid: Vad bestod högkulturen av? varför just prästar och prästinnor som kungar och drottningar? Vilka storkulturer fanns i mellanöstern, indien och latinamerika? varför levde folk i grottor i europa medan föregående samhällen blomstrade? vad var det för gudinnedyrkan? vilka gudinnor tillbad man och hur kom det sig att man tillbad just dem?

mynona:

Internationalism och mer moderna samhällen, vetenskapen växer fram och når en högre nivå än den skulle göra igen på årtusenden, Greklands berömda filosofier, Romarrikets utbredning, spoltoaletter och badhus, Kinas kejsardömen, omvärlden upptäcks, pelartempel och akademier/universitet, Pax Romana, Persien och storblomstring på många områden

antiken: vad är internationalism? hur kom det sig att vetenskapen började växa fram? varför började började filosofin blomstra just nu? vad fick romarriket att utbreda sig? hur fick kina sitt kejsardöme? vad gjorde att universitet växte fram just då? hur var roms storhetstid? vad hände i persien under den här tiden? 

mynona:

Kristendomen och islam införas, den religioner som finns nu skapar den referensram människor nu har, antiken störtas och vetenskap och avlopp och mycket annat försvinner fram till 1900-talet, stort förfall överallt, religiös fanatism, korstågen, kyrkans och adelns makt, samhället organiseras i feodalismen, men jag på film är ju detta tjusigt, man har struthattar med slöja, kvinnor täcker över håret och deras rättigheter dyker ned på en längre nivå än den troligen var tom på grottåldern, kloster, kättarbränningar, kyrklig censur, adeln och kyrkan har mer makt än kungarna och lagen, men det var ju en spännande tid. 

medeltiden: hur kom det sig att antiken störtades? vad fick islam och kristendom att utvecklas? hur kom det sig att de blev människors referensram? vad mer än avlopp försvann fram till 1900-talet? vad var det som förföll? vad skapades fanatismen? varför uppstod korståg? hur kom det sig att adeln och kyrkan fick så mycket makt? vad skapade feodalismen? varför hade man på sig struthattar med slöja? varför började kvinnor täcka över håret och hur kom det sig att deras rättigheter dyker ner på lägre nivå jämfört med tidigare? vad pågick i klostren och varför var de centrala under denna tid? vad fick kyrkan att censurera? varför hade kyrkan och adeln mer makt än kungarna och vad fick det att bli så?

mynona:

Reformation och motreformation, kungarna tar makten från adeln och kyrkan, folk har pipkragar och slutar tvätta sig, men renässansen återupptäcker antikens konst och vetenskap trots kyrkans ogillande och Rafaels änglar strålar upp i skönhet, Europa upptäcker resten av världen och börjar kolonisera den, religionstrider härjar över hela Europa och man börjar bränna häxor.  

1500-talet: vad var reformationen och motreformationen och hur uppstod de? av vilken anledning kom de till? hur kom det sig att kungarna tog makten av adeln och kyrkan? vad fick dem att göra det? varför har folk pipkragar (vad är det?) och varför slutar de tvätta sig? vad fick renässansen att återupptäcka antikens konst och vetenskap? vilka är rafaels änglar och i vilken konstform är de uttrycka i (historie-noob - ursäkta min ovetskap)? vad fick europeerna att upptäcka världen och kolonisera den? varför utbröt de stider mellan religionerna? vilka religioner involverades? varför började man bränna häxor?

mynona:

Det är krig nästan konstant i Europa och kriget förhärligas, kungarna krossar adeln och gör dem till hovherrar och hovdamer och tar all makt själva, häxbålen brinner för fullt samtidigt som vetenskapen börjar spinna igång på allvar, religionskrigen når en höjdpunkt och slutar sedan, de tre musketörernas tid, Versailles grundas, det är de stora hovens tid, pompans tid, man älskar det som är praktfullt och pompöst, högtidligt och dramatiskt, operan, baletten och teatern blommar upp och mäktiga män och kvinnor avmålas som gudar och gudinnor.

1600-talet: Vad skapades dessa krig? varför förhärligades krig och på vilket sätt gjordes det? vad fick kungarna att krossa adeln och ta makten själva? hur kommer det sig att häxorna fortfarande bränns och gör det mycket? vad fick vetenskapen att brinna igång på allvar? vad fick religionskrigen att nå sin höjdpunkt och sedan sluta? vilka var de tre musketörerna och vad gjorde de? vad fick versailles att grundas och varför grundades det just då hur kom det sig att det var hovens  och pompans tid? hur tog det sig uttryck? varför älskades de som var praktfullt och pompöst, högtidig och dramatiskt? hur utvecklades operan, baletten och teatern och varför var den stor nu? varför avmålades stora män och kvinnor just som gudar?

mynona:

Upplysningstiden: filosoferna och vetenskapen har bevisat kyrkan och religionen fel och underminerat kungens makt och adelns snobb-privilegier genom idéen om demokratin från antiken, hela samhället med kyrka, adel och kung undermineras och ruttnar upp inifrån i väntan på den demokratiska revolutionen som till slut bryter ut, men till dess är det en ljus tid, rokokon gör allting ljust och vackert och pastellfärgat och lekfullt modernt, det finns pastellfärgat siden och taft och ljusrosa och ljusgult och blommor överllt i det rådande modet och man ska vara lättsinnig och lättsam överallt utom i salongerna, där salongsdamerna låter filosoferna bryta mot lagen genom att genomskåda hela samhällsystemet, i Frankrike kallar man det kvinnornas epok.

upplysningstiden: vad gjorde att filosoferna och vetenskapen bevisade kyrkan fel just där och då? på vilket sätt gjordes det? hur underminerades kungen och adelns makt? hur kom idén om demokratin upp från antiken igen? vad menar du med "hela samhället med kyrka"? vad satte igång den demokratiska revolutionen? varför var den en ljus tid? vad gjorde rokoko "inne" just då? vad gjorde pastellfärger populärt? varför lättsam och lättsinnig och varför utom i salongerna? vad gjorde den här tiden till kvinnans epok? varför tillät salongsdamerna filosoferna att genomskåda samhällssystemet? 

mynona:

Nu är adelns och kungamaktens tid försvunnen och nu är det borgarna och deras pengar som har makten under den samhällsomvälvande industrialismen, samtidigt som arbetarklassen och kvinnorna organiserar sig för erövra sina rättigheter och man slåss för att införa demokratin, något man till slut lyckas med. Jämsides med en alldeles oerhörd mängd med reformer i allt man kan göra reformer i, vetenskap, demokrati, kvinnors rättigheter, etc, kommer dock samtidigt en obehaglig prydhet och reaktionär sexualmoral som gör alla så hysteriskt moralpaniska att man kan bli arresterad och slängd i fängelse för vad som helst som ens antyder något som har med sex att göra. Vackra krinoliner, korksruvslockar och rasande utveckling

1800-talet: Vad gjorde att adelns och konungamaktens tid försvann? vad fick borgarna att ta makten? vad satte igång industrialismen? vad startade arbetarklassens och kvinnornas kamp för rättigheter och demokrati? hur kommer det sig att de lyckas? vem inför reformerna och vad består de utav och hur kom det sig att de infördes just då? vad hände med vetenskapen och demokratin och kvinnors rättigheter under denna tid? vad skapades prydheten och reaktionär sexualmoral? varför kom krinolinerna  och korkskruvar att vara populära nu? vad bestod den rasande utvecklingen i?

mynona:

Varsågod: nu har du fått lite partiska associationer från mig! 😉 

Tack! Jag ställer ett par follow up questions utav nyfikenhet, så om du vill får du gärna svara på dem i den takt det passar dig. passar på nu när jag ändå har dig här. 


   
SvaraCitera
Draug

Chibibbi: Ni båda kanske skulle gilla Vikings.

Inväntar sedan länge säsong 4 Blink


   
SvaraCitera