Aviseringar
Rensa alla

Vilket alternativ är bäst?


timeisrunningout:

Blir ledsen när folk är dryga. Är konflikträdd och känslig.

Vad gör du då på internet? [wink]


   
SvaraCitera

Om du inte är nöjd med canon så kör på nikon. [smile] (Kanske ska utesluta det faktum att det är din kamera som det är fel på först kanske?) Sedan så är det ju praktiskt att ha samma märke som dom andra i familjen (dvs din syster har nikon och det är alltid kul om hon köper ett objektiv så kan du låna det.

Och jag kan verkligen rekomendera d90:n. Jag köpte en för någon månad sedan och är kär i hur bra den presterar. Även om mycket sitter i fotografen så är det alltid skönt att kunna gå ner till ISO 1600 utan att känna att det kommer förstöra dina bilder. [smile]


   
SvaraCitera

Penstrokes:

[dryg]Annars kan du ju skaffa/utveckla talang istället och sluta tro att dina skills och att ditt intresse sitter i vilken utrustning du har.[/dryg]

<tillgivenhet>[love]</tillgivenhet>


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Penstrokes:

Vad gör du då på internet?

Finns snälla människor på internet också [mad]

Ensamvargen:

Jag köpte en för någon månad sedan och är kär i hur bra den presterar.

Kan man få se dina bilder någonstans? Är alltid intresserad av att kika!


   
SvaraCitera

Kråkslott:

<tillgivenhet>[love]</tillgivenhet>

[wink]

timeisrunningout:

Finns snälla människor på internet också [mad]

De är i minoritet! [mad]


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Penstrokes:

De är i minoritet!

Är de inte alls, i alla fall inte i den här tråden, bara två av typ 10 som varit lite dryga, annars är alla gulliga och hjälpsamma! Varför ska det vara så svårt att vara trevlig mot en stackars liten tjej som inte vet vad hon ska slänga bort sina hårt förvärvade pengar på [mad]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Kan man få se dina bilder någonstans? Är alltid intresserad av att kika!

Det mesta hänger ju på linsen men kan visa lite.





   
SvaraCitera

timeisrunningout:

[mad]

Den här är tagen på iso 3200:

http://ensamvargen.deviantart.com/gallery/#/d2zbgl9


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Den här är tagen på iso 3200:

Gillar! Det var ungefär precis vad jag efterlyste 🙂 Fina bilder, enkla och intressanta. Gillade nyponbilden mest, men så är jag så pilsk på skärpedjup...

Har du alltid använt Nikon eller har du också svängt åt Canon först? Vilka linser har du? Något du kan rekommendera? [cute] Ursäkta om jag bombarderar dig med frågor nu mitt i allt.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Varför ska det vara så svårt att vara trevlig mot en stackars liten tjej som inte vet vad hon ska slänga bort sina hårt förvärvade pengar på [mad]

Det beror mest på mitt humör. Normalt är jag inte alltför otrevlig. Dessutom "känner" jag ju dig, så jag borde väl inte vara dryg mot dig. Men äh, jag är lagom apatisk till det mesta just idag. Så om vi nånsin skulle ses igen IRL, alternativt lite senare, så kan jag be om ursäkt. Påminn mig, vet jag! [y]


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Penstrokes:

Påminn mig, vet jag!

Jag är sämst i världen på att koppla mellan UM-nick och vilka jag träffat på träffar. Jag kan inte ens placera dig nu även om jag vet precis vem du är online, liksom. [sad]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Jag är sämst i världen på att koppla mellan UM-nick och vilka jag träffat på träffar. Jag kan inte ens placera dig nu även om jag vet precis vem du är online, liksom. [sad]

Du vet mycket väl vem jag är.

Ledtråd:
Image


   
SvaraCitera

Rent tekniskt sett är det inte några större skillnader mellan märkena. Så det handlar i stort sett bara om vilket märke du föredrar. Kolla runt lite på vilken optik och vilka tillbehör som finns, det kan ju hjälpa lite. Välj det märke du trivs bäst med, helt enkelt. De olika kamerorna i samma klass hos de olika märkena är i princip lika bra. Är främst utseendet på kroppen och menyerna som skiljer sig åt.

timeisrunningout:

Tycker att Nikon skulle kunna lansera en kamera som är lika bra som D90 men utan filmfunktion så priset kunde bli lite mer studentvänligt

Den ligger just nu på ca. 7 000 ny. Tror priset kan sänkas ytterligare innan den tas ur sortimentet (vilket nog sker rätt snart).


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Penstrokes:

Ledtråd:

Ah. [love] Nickbyte - då är det inte konstigt att jag är förvirrad!


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Har du alltid använt Nikon eller har du också svängt åt Canon först? Vilka linser har du? Något du kan rekommendera? [cute] Ursäkta om jag bombarderar dig med frågor nu mitt i allt.

Jo. Jag började med nikon för att den kändes bättre i handen en gång i tiden och på internet var det skitsnack åt båda hållen så.

Jag har:

35mm f/1.8 DX lins
50mm f/1.8 DX lins
90mm tamron macro 1:1
70-210 f/4 nikkor (från 80 talet så en FX)

Jag kan verkligen rekomendera 35mm linsen, helt underbar att ha på kameran 24/7. 50mm är också mysig att ha på kameran, den känns liten även om man har batterigrepp med dom.

Tamron objektivet är lite krångligt att få igån AF på men när man väl gjort det så är den underbar att använda. Får fina bilder så fort man lärt sig att sjustera skärpedjupet ordentligt (kan ej så bra än [blush]). Att man måste gå väldigt nära för att vara nära är väl kanske lite jobbigt men ja.

70-210, tror inte jag kommer använda så mycket som jag hade hoppats på, lite väl jobbig bränvidd, gillar nog inte tele så mycket. Kommer nog vara släkträffslinsen och konserter osv. Men ja, fast, ljusstark optik ftw! [y]


   
SvaraCitera