Aviseringar
Rensa alla

Vilket gymnasium ska du börja på/går på/har gått på?


Glad

rogernw:

Uuuuh? 

Nej nej glöm det snackar bara strunt 

men vart kommer din utbildning ta dig egentligen ? Tekniker , Förare , mm, vill gärna höra


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
tror jag läser ekonomi, gärna på vrg

Har du betygen för det? Det är notoriskt svårt att komma in där. 300+. Men jag önskar dig lycka till, givetvis. Kör hårt!


   
SvaraCitera

Occlumency:

Har du betygen för det? Det är notoriskt svårt att komma in där. 300+. Men jag önskar dig lycka till, givetvis. Kör hårt!

ja det är 295 men det når jag lätt om jag bara pluggar


   
SvaraCitera

Occlumency:

Har du betygen för det? Det är notoriskt svårt att komma in där. 300+. Men jag önskar dig lycka till, givetvis. Kör hårt!

Axelinaaas:

ja det är 295 men det når jag lätt om jag bara pluggar

beror iof också lite på om det är Odenplan eller Djursholm 


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow:

Både Västerås och tåg samt ASDF movie? Yes.

men vart kommer din utbildning ta dig egentligen ? Tekniker , Förare , mm, vill gärna höra

Någon särskild anknytning till Västerås? Skeptisk

Linjen förbereder dig endast för att bli tekniker (med andra ord mekaniker). Sen kan man välja att gå Yh för att bli felsökare (bättre betalt mm, även om mekaniker fortfarande är riktigt välbetalt). 
Om man vill bli förare så måste man gå en annan Yh utbildning (vilket jag ska göra) efter gymnasiet. 
Uhm... Ja. 
Vill du veta mer å söka så äre bara å skicka ett PM Blink


   
SvaraCitera

Jag gick på ett av min stads bästa gymnasier. Det var jag glad och mycket nöjd över. De var hjälpsamma, engagerade och det var kul med ambitiösa skolkamrater. Det var inte som i högstadiet där vissa sket i att göra sin del i grupparbeten. Här tog de ansvar över sin bit och höll deadline. Maten var ok, men vi hade både restaurang i närheten och kafé så det gick ingen nöd på oss av den anledningen. Det låg centralt och nära olika kommunikationer. Ganska stor skola, dock, så lite anonym blev man, men det hölls evenemang så att de yngre eleverna skulle lära känna de äldre årskurserna i sin programinriktning. Det var kul. Sedan fanns det en aktiv kår som ordnade (alkoholfria) fester och tog initiativ till att förbättra skolan.  Schemat var helt okej och de flesta av mina bekanta i andra klasser och program kände samma sak. Började aldrig innan 09:00 och gick aldrig senare än 15:30. 

Jag valde rätt.


   
SvaraCitera

Axelinaaas: beror iof också lite på om det är Odenplan eller Djursholm

Ja, det beror lite på vad för atmosfär du är ute efter. Vilket tänkte du söka till?


   
SvaraCitera

Occlumency:

Ja, det beror lite på vad för atmosfär du är ute efter. Vilket tänkte du söka till?

vet inte men båda antar jag. Min pappa jobbar på den i djursholm och min syrra tog studenten från vrg jarlaplan nu i sommras så är inte riktigt säker. Är 1 år kvar innan jag ska göra ett val så inte så brotskande (går i 8:an)


   
SvaraCitera

Axelinaaas:

vet inte men båda antar jag. Min pappa jobbar på den i djursholm och min syrra tog studenten från vrg jarlaplan nu i sommras så är inte riktigt säker. Är 1 år kvar innan jag ska göra ett val så inte så brotskande (går i 8:an)

Tänk bara på att nackdelarna med ett elitgymnasium är att de omedvetet ofta ställer hårdare krav och förväntar sig mer från eleverna än vad som läroplanen och betygskriterierna kräver. Det blir ofta så när alla elever är väldigt ambitiösa och duktiga. Sedan kan det också bli väldigt tävlingsinriktat mellan klasskamraterna. Mycket fokus ligger på vilka betyg man får och ibland börjar många definiera sig själv utifrån ens meritvärde. Var försiktig med det bara. Men det finns många fina och bra sidor med gymnasium som VRG också.


   
SvaraCitera

Occlumency:

Tänk bara på att nackdelarna med ett elitgymnasium är att de omedvetet ofta ställer hårdare krav och förväntar sig mer från eleverna än vad som läroplanen och betygskriterierna kräver. Det blir ofta så när alla elever är väldigt ambitiösa och duktiga. Sedan kan det också bli väldigt tävlingsinriktat mellan klasskamraterna. Mycket fokus ligger på vilka betyg man får och ibland börjar många definiera sig själv utifrån ens meritvärde. Var försiktig med det bara. Men det finns många fina och bra sidor med gymnasium som VRG också.

ja jo det har jag hört att det kan vara så men har träffat många som går på vrg som inte känner så. är själv väldigt ambitös så det blir inte direkt jobbigt så


   
SvaraCitera

Axelinaaas:

ja jo det har jag hört att det kan vara så men har träffat många som går på vrg som inte känner så. är själv väldigt ambitös så det blir inte direkt jobbigt så

Bara pressen inte blir för mycket så!


   
SvaraCitera