Aviseringar
Rensa alla

Vilket kön hade du helst fötts som om du fick bestämma innan?


Jag är nöjd med att vara man, och hade därför valt det. 
Men visst hade det varit klart intressant att vara född kvinna, men mest bara för att se ur ett annat perspektiv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: ": D"

jag reagerade på ordet "lättare".


   
SvaraCitera

Kvinna. Även om livet säkert skulle vara lättare som man så trivs jag ändå som kvinna. Jag kan bara komma på 2 saker som jag inte gillar med det:
1. Mens (mensvärk = skjut mig).
2. Graviditet (det enda pluset är väl att jag är den som får bestämma om abort).
3. Högre våldtäktsrisk (men även män blir våldtagna).


   
SvaraCitera

herkuled: Man

Jag har inget intresse att vara något annat än jag är


   
SvaraCitera

hane


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trivs som man


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herkuled: Kvinna

Bi-kvinna


   
SvaraCitera
O.G.
 O.G.

Ingetdera. Kön är bara en social konstruktion!1!!11!!


   
SvaraCitera
höna

kvinna. fast jag hade nog varit snyggare som man


   
SvaraCitera

herkuled: Kvinna

Hade mått mycket bättre av att vara kvinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92: du menar att män tror att de inte behöver anstränga sig i skolan/tillåts stöka och får sämre betyg och att social utsatthet följer? det är absolut ett problem. det beror på att det ses som "omanligt" att visa känslor och det beror på samma könsnormer som drabbar tjejer men motsatt, att de ses som "mer känsliga" och "mindre kapabla". fler kvinnor begår självmordsförsök men fler män lyckas. män utsätter andra män och kvinnor för våld, det blir inte roligare som kvinna. det är svårt för alla i samhället men kvinnor gynnas inte av samhällsstrukturen.

Nu beskriver du eventuella orsaker till varför unga män har sämre i så många områden än unga kvinnor. Det är inte riktigt vad det handlade om här utan en annan diskussion, men det är mycket möjligt att du har rätt i vilka orsakerna är.  


   
SvaraCitera

Niklas: Nu beskriver du eventuella orsaker till varför unga män har sämre i så många områden än unga kvinnor. Det är i

När hon beskriver vad män utsätter kvinnor för? :S 
Visst har män det värre när det gäller att få självskadebeteende upptäckt men det beror ju på att det inte passar in i en machomansroll att må psykiskt dåligt. 


   
SvaraCitera

AndersLkpg:
Hade mått mycket bättre av att vara kvinna.

varför tror du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

När hon beskriver vad män utsätter kvinnor för? :S 
Visst har män det värre när det gäller att få självskadebeteende upptäckt men det beror ju på att det inte passar in i en machomansroll att må psykiskt dåligt. 

Nej, jag tänkte på när hon beskrev orsaker, och då använde hon precis som du den feministiska förklaringsmodellen till varför unga män har det sämre än unga kvinnor i dessa områden. Att det är män som nästan alltid är förövare och att även kvinnor utsätts av våld är det ju aldrig någon som förnekat. Men här handlade det om vilka som drabbades mest. 


   
SvaraCitera

Niklas:

Nej, jag tänkte på när hon beskrev orsaker, och då använde hon precis som du den feministiska förklaringsmodellen till varför unga män har det sämre än unga kvinnor i dessa områden. Att det är män som nästan alltid är förövare och att även kvinnor utsätts av våld är det ju aldrig någon som förnekat. Men här handlade det om vilka som drabbades mest. 

Ja, det är unga kvinnor som drabbas mest då det är de som blir utsatta. Det kan vara synd om förövare också men aldrig mer synd.


   
SvaraCitera