Aviseringar
Rensa alla

Vilket land är de minst rasistiska?


Ämnesstartare

mynona:

Jaha.

Vilket stämmer eller hur?

mynona:

Det är rättat nu. jag har alltså hela tiden sagt att Sverige troligen är det kanske minst rasistiska landet i Europa, inte i hela världen.

Nope. Vilket är det minst rasistiska i världen då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jo, det skrev jag visst.

Det sa jag inte emot. Det jag ställer mig emot är att SD är på väg mot att bli lika framgångsrika som andra, liknande partier i tex Europa eller whatever.


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

Nope.

Vad är "Nope"? Nope till vad?

Anura:

Vilket är det minst rasistiska i världen då?

Jag har skrivit ganska mycket i tråden hittills. Du har inte klargjort din fråga. Jag undrade bland annat vilken rasism du talade om.


   
SvaraCitera
mynona

passaro:

Det sa jag inte emot. Det jag ställer mig emot är att SD är på väg mot att bli lika framgångsrika som andra, liknande partier i tex Europa eller whatever.

Som jobbik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan tänka mig typ Kanada.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag har skrivit ganska mycket i tråden hittills. Du har inte klargjort din fråga. Jag undrade bland annat vilken rasism du talade om.

Mot invandrare, som har invandrat ifrån Afrika, Pakistan osv. Muslimer till ett västländskt land.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nederländerna, Belgien och Sverige ligger nog rätt högt upp på listan också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte, men värst lär Israel vara


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

Mot invandrare, som har invandrat ifrån Afrika, Pakistan osv. Muslimer till ett västländskt land.

Rasism mot muslimska invandrare? Men fientligheten mot muslimer handlar nog i allmänhet knappast så mycket om fientlighet mot deras hudfärg, utan om fientlighet mot deras kultur/religion, mot sedvänjor och traditioner som associeras med den gruppen. Rasism handlar om fientlighet mot en grupp på grund av deras hudfärg, inte om fientlighet mot en grupp på grund av deras religion/kultur. Har en religion en hudfärg? Det finns ljushyade muslimer som också invandrar till västerländska länder. Då verkar du inte tala om rasism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Rasism handlar om fientlighet mot en grupp på grund av deras hudfärg, inte om fientlighet mot en grupp på grund av deras religion/kultur. Har en religion en hudfärg? Det finns ljushyade muslimer

Så det är främlingsfientlighet man pratar om när SD är på muslimer? Nu menade jag ju att SD säger babbe och blattelover till invandrare. Det är väl ändå rasistiskt? I USA finns det KKK. Sådan saker.


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

Så det är främlingsfientlighet man pratar om när SD är på muslimer?

Är dom på muslimer för att dom är muslimer är det mer korrekt att säga främlingsfientlighet. Är dom på mörkhyade muslimer för att dom är mörkhyade så är det snarare rasism.

Anura:

Nu menade jag ju att SD säger babbe och blattelover till invandrare. Det är väl ändå rasistiskt?

Säger de det till alla invandrare eller bara till muslimska invandrare? Av det du säger verkar det nästan som om du säger att alla muslimer är mörkhyade, eller att alla invandrare är muslimer.

Det finns rasister i Sd, men själva partiet är väl snarare främlingsfientligt om jag har förstått saken rätt.

Anura:

I USA finns det KKK. Sådan saker.

KKK riktar sig mot människor med mörk hud och KKK är rasister, ja.


   
SvaraCitera
mynona

För övrigt:

Anura:

Nope. Vilket är det minst rasistiska i världen då?

mynona:

Vad är "Nope"? Nope till vad?

[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det finns rasister i Sd, men själva partiet är väl snarare främlingsfientligt om jag har förstått saken rätt.

Dom är rasistiska. Har du sett deras film från 95 talet där dom säger Bevara sverige svenskt och ut med packet. Dom sa det mot SOran Ismail på dne där filmen. Folk sympatiserar med detta.

mynona:

KKK riktar sig mot människor med mörk hud och KKK är rasister, ja.

Det är den sortens av rasism jag menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sverige är nog en kandidat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Sverige är nog en kandidat.

Varför? Och varför säger alla Sverige?


   
SvaraCitera