Aviseringar
Rensa alla

Vilket Mobilmärke är allra bäst?


Smilen
Ämnesstartare

Vilka märken tycker du om mest som mobiltelefon? Vad ger ni för mobil? 

Iphone S10 har jag, den är väldigt bra.


   
Citera

Ingen aning om vad som är bäst, jag använder OnePlus


   
SvaraCitera

Xiaomi fungerar alldeles utmärkt. 90% av funktionerna och prestandan som du får från alla andra tillverkare mot 20% av priset. 


   
SvaraCitera
Haien

Dindoonuffin:
Xiaomi fungerar alldeles utmärkt. 90% av funktionerna och prestandan som du får från alla andra tillverkare mot 20% av priset. 

Detta stämmer också på Realme


   
SvaraCitera

Mina senaste telefoner har varit Sony -> Huawei och nu en Samsung. Jag gillar allihop men jag gillar min Samsung bäst och det är inte en sån där Galaxy-modell men jag tycker ändå att den är väldigt bra.


   
SvaraCitera

Smilen:
Vilka märken tycker du om mest som mobiltelefon? Vad ger ni för mobil? 

Iphone S10 har jag, den är väldigt bra.

iPhone S10 finns inte! Det är samsung som har ett S före siffran.


   
SvaraCitera

Tycker om min LG, synd att de verkar vara på väg att sluta tillverka mobiler


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Tycker om min LG, synd att de verkar vara på väg att sluta tillverka mobiler

Minns du den sista mobiltelefon de tillverkade?


   
SvaraCitera

Använder en supergammal 2G GSM Siemens mobil dagtid på jobbet och en nyare 4G LTE Nokia på fritiden. Köpt båda av ett elektronikproffs. Båda mobilerna kan väl mer klassas som "retro".  Rodnar

siemens-m65-elektronikfreak.jpg

nokia-lumia-635-elektronikfreak.jpg


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

* Fantomen *:
Använder en supergammal 2G GSM Siemens mobil dagtid på jobbet och en nyare 4G LTE Nokia på fritiden. Köpt båda av ett elektronikproffs. Båda mobilerna kan väl mer klassas som "retro".  Rodnar

siemens-m65-elektronikfreak.jpg

nokia-lumia-635-elektronikfreak.jpg

Hur tycker du Nokian är att använda?


   
SvaraCitera

Smilen:

Hur tycker du Nokian är att använda?

Jag föredrar faktiskt gamla Siemenstelefonen då den känns betydligt mer robust byggd. Nokiatelefon känns betydligt mer ömtålig men många olika tester/reviews på nätet ger den ändå bra stöttålighet mm. Här kommer mina plus och minus.

Positivt
+ den är löjligt billig
+ det är Microsogt OS i den vilket jag gillar
+ bra ljudkvalitet både på inkommande och utgående samtal
+ superbra standbytid 648h dvs 27 dygn
+ superbra samtalstid 14h
+ superbra musiklyssningstid 58h
+ den har utbytbart batteri som kostar under hundringen att köpa och som man byter på 15 sekunder

Negativt
- den har Microsoft OS och sista OS var Win10 och iom detta slutade MS att tillverka OS till smartphones
- den har Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7 CPU så den går knappast med ljusets hastighet
- den har Adreno 305 grafik-CPU så den går knappast med ljusets hastighet
- kameran, man får vad man betalar för. Kan knappast matcha Samsung Galaxy S21 Ultra på 108MP
- litet RAM men utbyggbart till 256GB med Micro SDXC

Summerad användarvänlighet 7/10. Totalbedömning med priset inräknat 9/10.

Här kommer en mer uppdaterad bild (den förra var tydligen inaktuell).

nokia-lumia-635-elektronikfreak.png


   
SvaraCitera

Följande tre tycker jag är bäst just nu i förhållande till sitt pris.

Apple iPhone SE
Google Pixel 4A 5G
OnePlus Nord 256GB

Ingen av dom kostar över 5K kronor.  Tumme upp


   
SvaraCitera
glader

Vilken mobil har bäst kamera/videokamera och då menar jag inte vilken smartphone som har flest megapixel utan bäst kamera dvs bäst optik? Någon som vet?

Har hört talas om Carl Zeiss och Canon optik men vet inte vilka mobiler dessa sitter i.


   
SvaraCitera

glader: Vilken mobil har bäst kamera/videokamera och då menar jag inte vilken smartphone som har flest megapixel utan bäst kamera dvs bäst optik? Någon som vet?

Jag kan ju inte på något sätt förstå den person som istället för att köpa en bra kamera, kompaktkamera, systemkamera och/eller videokamera hellre köper en jävla smartphone. Av mig oftast kallad "dumbphone" eftersom dessa förbannade smartphones gör användarna till någon form av vandrande zombies. Eller kanske bättre att kalla dom för "living deads".

Men skit samma, här kommer en lista över dumbphones som faktiskt har bra kamera och videofunktion enl fackpressen.

Samsung Galaxy S21 Ultra
iPhone 12 Pro Max
Huawei Mate 40 Pro
iPhone 12 & iPhone 12 mini
Huawei P40 Pro
Google Pixel 5
Oppo Find X2 Pro
Samsung Galaxy Note 20 Ultra 5G
OnePlus 8 Pro
Samsung Galaxy S21 5G

glader: Har hört talas om Carl Zeiss och Canon optik men vet inte vilka mobiler dessa sitter i.

Carl Zeiss optik sitter vad jag känner till bl a i NOKIA mobiler. Vad beträffar Canon har jag svårt att tänka mig att Canon har velat sjunka så lågt att de accepterat att deras ypperliga optik ska hamna på en dumbphone.  Skadeglädje


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:
Xiaomi fungerar alldeles utmärkt. 90% av funktionerna och prestandan som du får från alla andra tillverkare mot 20% av priset. 

Japp ett riktigt bra märke 


   
SvaraCitera