Aviseringar
Rensa alla

Vilket ord har fått sämst klang?


Draft
Ämnesstartare

vilket ord har fått mest negativ innebörd


   
Citera
Kudhos

Feminist.


   
SvaraCitera

"Feminism" smutskastas av idioter och "jämställdism" hart precis det rykte det förtjänar.


   
SvaraCitera

jämställdist är ju ett jättefult ord hursomhelst. ska man rösta på d då?


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:
"Feminism" smutskastas av idioter och "jämställdism" hart precis det rykte det förtjänar.

Jaha, jag kan sätta plus på detta, men jag omformulerar ändå för att markera autonomi: 

Feminism missförstås oupphörligen och jämställdism förhärligas av de som missförstår feminismen. Jämställdismen har i mina personliga öron sämre klang eftersom jag associerar dem med dumma personer, dock håller jag med om att ordet feminism bör bytas ut eftersom det ständigt orsakar missförstånd hos dem som mest bör bli upplysta. 


   
SvaraCitera
Draft
Ämnesstartare

mpt:hv: jämställdist är ju ett jättefult ord hursomhelst. ska man rösta på d då?

ja om du tror att det blir "fel"krediterat på grund av det


   
SvaraCitera
Draft
Ämnesstartare

mynona: Feminism missförstås oupphörligen och jämställdism förhärligas av de som missförstår feminismen. Jämställdismen har i mina personliga öron sämre klang eftersom jag associerar dem med dumma personer

^ thread point

mynona: dock håller jag med om att ordet feminism bör bytas ut eftersom det ständigt orsakar missförstånd hos dem som mest bör bli upplysta.

solid point, sedan kan man ju tänka sig att när de som behöver mest bli upplysta är upplysta kan ordet disolva. Man kan ju tänka sig att ordet får ligga kvar, men att man sänker den retoriska nivån och inte pratar om "label" för ens båten är så långt in i hamnen att den omöjligt kan segla ut igen.


   
SvaraCitera

Draft:

ja om du tror att det blir "fel"krediterat på grund av det

utifrån detta röstade jag fel


   
SvaraCitera

Draft: feminist

tyvärr


   
SvaraCitera
Yaren

röstade båda då jag själv känner att jag hört negativt om båda i lika stor utsträckning, möjligtvis är feminist tyvärr mer negativt 

Ö


   
SvaraCitera
mynona

Draft: solid point, sedan kan man ju tänka sig att när de som behöver mest bli upplysta är upplysta kan ordet disolva. Man kan ju tänka sig att ordet får ligga kvar, men att man sänker den retoriska nivån och inte pratar om "label" för ens båten är så långt in i hamnen att den omöjligt kan segla ut igen.

Det är en point: "jämställdism" har dålig klang för de kunniga och medvetna, "feminism" har dålig klang för de oupplysta och okunniga, därmed är det senare ett viktigare problem att lösa eftersom kunniga personer dels har lättare överseende och jämställdismen i själva verket är benämningen på ett missförstånd och det inte ens hade gjort något om det avskräckt


   
SvaraCitera

kallar man sig sj för jämställdist så negligerar man de faktumet att kvinnan är de lägre stående könet så röstar på jämställdist. Men allmänt har feminist en negativ klang 

 


   
SvaraCitera

Draft:

ja om du tror att det blir "fel"krediterat på grund av det

röstade fel då. jämställdist låter ju bara så fult som det är. 


   
SvaraCitera
reben

jämställdist baserar d på va d för retards jag sett använda d


   
SvaraCitera

Egentligen tycker jag att båda klingar negativt. "Jämställdist" låter väldigt oseriöst, som något en mellanstadieelev har hittat på. "Feminist" låter som något man är ifall man vill vara feminin eller öka femininitet på något vis, typ.


   
SvaraCitera