Aviseringar
Rensa alla

Vilket parti är MINST religiöst?


Ämnesstartare

Detta är mitt resultat på valkompassen:
2uomo9s.jpg

Några av mina kärnfrågor är:

1. Invandring och integration
2. ReligionFriskolor
3. Friskolor
4. HBTQ-frågor
5. Jämställdhet
6. Miljö

Här känner jag att socialdemokraterna står långt ifrån mig.

''Det finns ett stort värde för elever och föräldrar att kunna välja skola. De fristående skolorna har en given roll. Men regelverket kring de fristående skolorna måste stramas upp och kvalitetskraven höjas. Socialdemokraterna vill ha ordning och reda i skolsystemet. Skattemedel avsedda för skolan ska gå till skolan.''

''En av utgångspunkterna för relationsändringen mellan Svenska kyrkan och staten, som trädde i kraft den 1 januari 2000, var att öka likställigheten mellan olika trossamfund. Staten tar även fortsatt ett ekonomiskt ansvar för Svenska kyrkans kyrkor med den kyrkoantikvariska årliga ersättningen. Det statliga stödet till övriga trossamfund ska ses som ett led i denna strävan. Stödet ska bidra till att skapa förutsättningar för trossamfunden att bedriva en aktiv och långsiktigt inriktad religiös verksamhet i form av gudstjänst, själavård, undervisning och omsorg.''

Jag vill ha en restriktiv invandringspolitik. jag tror inte på den invandringspolitik nu därför att det finns flera områden i Sverige som är segregerade. Jag är dessutom övertygad om att det är ett stort problem med en stor inströmning av muslimer och andra religiösa, eller människor som har en annan moraluppfattning än vi svenskar. Samtidigt vill jag arbeta för att samhälle mot rasism och främlingsfientlighet.

Jag är helt emot friskolor därför att friskolor strider mot svensk lagstiftning. Skolan ska vara opartisk, och undervisning ska baseras på vetenskap inte religion. Betygssättning ska INTE bero på etnicitet, religion, kön, eller familjebakgrund. Det är ett brott mot grundlagen.

Religion tänker jag inte säga så mycket om..målet är att minska antalet religiösa i samhället (inte med lag), och att religiösa ENDAST ska ha de rättigheter som andra människor har,

HBTQ-frågor är viktiga.

Miljön är viktig.

Vilket parti ska jag rösta på??


   
Citera
Ämnesstartare

Patrick: HBTQ-frågor är viktiga.

du gillar väl inte sådant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljöpartiet eller vänster kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: du gillar väl inte sådant?

Jo, jag har intresse i sådana frågor.


   
SvaraCitera

Bra frågeställning faktiskt. Jag skulle nog säga Miljöpartiet och Folkpartiet. Men även Fi och PP passar nog in där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Jo, jag har intresse i sådana frågor.

Du vill begränsa dem på något vis alltså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vänsterpartiet skulle jag säga av riksdagspartierna, men även MP kan nog klassas som icke-religiöst (om man inte räknar hippieflum som en religion Galen). SD och KD är de mest religiösa partierna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typ sverjedemokraterna.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: sverjedemokraterna..

Ja.

Dom klagar över att Islam har en särställning i samhället samtidigt som dom säger att Kristendomen ska ha en särställning för att det har varit så förr. Dat logic.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Du vill begränsa dem på något vis alltså?

Nej.


   
SvaraCitera
mynona

vänsterpartiet utgår jag ifrån, men detta är sverige så i princip alla partier är ateistiska utom kd - och sd står för den moralkonservatism som skapats av kristna kyrkan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Nej.

Hur tänker du då?


   
SvaraCitera

jag vill också testa mig! länk plz!


   
SvaraCitera